Nokia Music Store – din musik på ditt sätt

Nokia Music Store erbjuder flera miljoner låtar från såväl stora som independent och lokala artister och gör det enkelt att njuta av musik i sin Nokiatelefon eller dator. Nokia Music Store som är en del av ”Ovi” som presenterats idag, kombinerar musiknedladdning och tjänster för streaming och gör det möjligt att njuta av den egna musiken, på det sätt användaren vill.

Med ett enda konto kan användaren få tillgång Nokia Music Store via datorn eller från en optimerad Nokiatelefon (inledningsvis Nokia N81 och Nokia N95 8GB). Användaren kan söka efter ny musik, få tips eller leta efter favoritartisten, låtar eller skivor – direkt från handen. Hittar man en låt man gillar kan man enkelt lägga till den på sin önskelista för att köpa vid ett senare tillfälle eller köpa direkt och ladda ned till sin Nokiatelefon utan att behöva ladda ned samma låt igen till datorn. Det är också möjligt att överföra köpt musik via en PC till en kompatibel Nokiatelefon (tex Nokia 5310 XpressMusic och Nokia 5610 XpressMusic. Det finns flera olika betalningssätt, som till exempel kreditkort, PayPal och förhandsbetalda vouchers.

Nokia Music Store öppnar på nyckelmarknader i Europa under hösten och fler butiker i Europa och Asien kommer att öppnas under de kommande månaderna. Enskilda låtar kommer att kosta 1 Euro och album från 10 euro, med ett månatligt abonnemang för PC streaming för 10 Euro.

“Nokia Music Store är en kraftfull kombination av utmärkt musik och utmärkta mobiltelefoner på ett lättanvänt sätt. Musikbutiken erbjuder ett stort musikutbud, även med lokala artister och du kan enkelt ladda ned musiken direkt till din mobil”, säger Christophe Joyau, ansvarig för tjänster på Nokia Multimedia i Skandinavien. “Du kan antingen köpa låtar direkt från din Nokiaterminal eller dator, eller så kan du streama obegränsat med musik till din dator. Streamingmöjligheten gör att du kan få upp ögonen för ny musik och med nedladdningsfunktionen kan du bredda din musiksamling och alltid bära den med dig.”

Med miljoner av låtar från kända skivbolag, och tusentals independentbolag från hela världen så kan du vara säker på att alltid hitta musiken du vill lyssna på. Nokia Music Store strävar dessutom efter att erbjuda mer lokal musik än någon annan lokal musikbutik. Det finns också speciella genre-spellistor och en tipsmotor som gör att du kan få tips på musik från andra användare.

Nokia Music Store erbjuder också lokal musik förutom kända internationella artister.
“Många efterfrågar inte bara de största hitsen utan även lokal musik och låtar på det egna språket. Därför samarbetar vi med tusentals både stora skivbolag och independentbolag för att kunna erbjuda så mycket lokalt relevant musik som möjligt”, säger Christophe Joyau, ansvarig för tjänster på Nokia Multimedia i Skandinavien.

Lucian Grainge, Chairman/CEO på Universal Music Group International säger: ”Det är uppenbart att innovation och fantasi när det gäller nedladdning av digital musik är avgörande för framtida tillväxt. Det är bra för musiken och bra för våra artister att kunderna enkelt kan hitta och köpa musik när dem vill. Det är därför vi välkomnar Nokia Music Store.”

Låtar levereras i högkvalitets 192 Kbps ljud i formatet Windows Media Audio (WMA). Det är enkelt att föra över musiken till en Nokiaterminal med Windows Media Player eller med den nya Nokia Music PC-klienten som kommer senare i år. Nokia Music PC-klienten gör det möjligt att synkronisera spellistor, ”rippa” CD-skivor till datorn och terminalen samtidigt och automatiskt synkronisera all köpt musik och ger direkt tillgång till Nokia Music Store. Med Nokia N81 och den inbyggda musikspelaren kan du skapa spellistor och hantera din musiksamling genom att till exempel ändra låt- och artistinformation eller lägga till bilder på skivkonvolut mm – medan du är på språng.

Notera:
För mer information om Nokia Music Store och kompatibla terminaler, besök http://music.nokia.com
För mer information om Nokia N81 och Nokia N95 8 GB, besök http://www.nseries.com