• Nokia/

Nokia presenterar fyra nya mobiltelefoner och lokal e-postlösning riktad mot befintliga mobilanvändare på tillväxtmarknader

- Megapixelkamera, stor färgdisplay, musikfunktioner och e-post för under 90 Euro

Vid konferensen Growing Together 2008 presenterade Nokia idag nya produkter som stärker företaget ledarroll på tillväxtmarknader. Nokia presenterade även en lokal mobil epost-lösning som är exklusiv för Sydafrika. Nokia 5000 är en av de nya telefonerna med 1,3 megapixelkamera, en stor QVGA-skärm samt musik- och e-postfunktioner – den första megapixeltelefonen till den låga prissättningen. Gemensamt för de nya produkterna är att de erbjuder en balans av funktioner, design och en prissättning som ska möta varje livsstil och budget. De nya mobilerna väntas finnas i butik under tredje kvartalet och beräknas kosta från 50 till 90 euro innan skatt och subventioner.

Med marknadens största portfölj av mobiltelefoner och stöd för mer än 80 språk, använder mer än en miljard människor världen över idag en Nokiamobil. Under de senaste åren, har de flesta av förstagångsköparna kommit från tillväxtmarknader. Men nu sker en förändring. Samtidigt som marknaden för förstagångsköpare fortsätter att växa, växer även antalet köpare som vill byta sin nuvarande telefon mot en nyare mer avancerad modell kraftigt på tillväxtmarknader. Under 2008 tror Nokia att antalet köp av ersättningstelefoner för första gången kommer att överstiga antalet förstagångsköpare på tillväxtmarknader.

”Människor i tillväxtmarknader som Afrika kräver mer och mer av sina mobiler – deras förväntningar och krav vad gäller funktionalitet och design liknar de för andra delar av världen – skillnaden handlar snarare om hur mycket disponibel inkomst man har,” säger Klas Ström, produktchef, Nokia Skandinavien. ”Vi tycker att lanseringen av Nokias billigaste megapixelmobil och en lokaliserad e-postlösning i Sydafrika demonstrerar Nokias starka engagemang för att introducera produkter och tjänster som tillgodoser olika behov och preferenser för konsumenter i tillväxtmarknader.”

Nokia 5000 – ett kraftfullt paket till ett attraktivt pris
Med en 1.3 megapixelkamera, en högupplöst QVGA-display, FM-radio med inspelningsfunktion, MP3-ringsignaler, med mer, sätter Nokia 5000 en ny standard för funktionalitet och prisvänlighet. För mobila affärsanvändare och människor på språng, stöder Nokia 5000 e-post och andra nödvändiga funktioner som Nokia Xpress Audio Messaging, Bluetooth och GPRS-uppkoppling. Nokia 5000 väntas finnas i butik under andra kvartalet 2008 och beräknas kosta cirka 90 Euro, innan subventioner och skatt. Nokia 5000 kommer inte att säljas på den svenska marknaden.

Nokia 2680 slide – underhållning och internetåtkomst med sliderdesign
Nokia första slide-terminal för tillväxtmarknader, Nokia 2680 slide är en kameramobil med smidigt format som erbjuder en balans mellan enkel användning och underhållningsfunktionalitet, inklusive FM-radio med inspelningsfunktion och MP3-ringsignaler och grundläggande mobiltelefonfunktioner som en utökad kontaktlista. Dess integrerade digitalkamera säkerställer att spontana ögonblick fångas och kan delas med andra. Nokia 2680 slide väntas finnas i butik under tredje kvartalet 2008 och beräknas kosta cirka 75 Euro innan subventioner och skatter. Nokia 2680 slide kommer att säljas i Sverige.

Nokia 7070 Prism – snygg vikdesign skiljer den från mängden
Med en distinkt vikdesign med geometriska mönster och externa ljuseffekter, riktar sig Nokia 7070 Prism mot människor som uttrycker sin personlighet genom sina mobiltelefoner. Nokia 7070 Prism erbjuder personaliserat innehåll, inklusive teman, bildbakgrunder och MP3-signaler. Varje aspekt av denna nya telefon, inklusive dess funktion för röstinspelning och integrerad handsfree-högtalare, är designad för människor som vill stå ut från mängden. Nokia 7070 Prism väntas finnas i butik under tredje kvartalet och beräknas kosta cirka 50 Euro innan subventioner och skatter. Nokia 7070 Prism kommer inte att säljas i Sverige.

Nokia 1680 classic
Nokia 1680 classic är Nokias billigaste kameratelefon hittills och erbjuder grundläggande telefonfunktionalitet samt funktioner som motsvarar en enkel digitalkamera. Telefonen har en VGA-kamera och videoinspelning samt enkel tillgång till bilder och video. Nokia 1680 classic väntas finnas i butik under andra kvartalet 2008 och beräknas kosta cirka 50 Euro innan subventioner och skatt. Nokia 1680 classic kommer att säljas i Sverige.

För ytterligare produktinformation, inklusive produktbilder och produktspecifikation, besök www.nokia.com/press/entry och www.nokia.com/press/photos