Nokia presenterar Nokia E51 och ny strategi för affärsmobilitet

London, 18 september – Nokia tar idag ytterligare ett steg för att driva på utvecklingen när det gäller affärsmobilitet genom att presentera nyheter för affärsanvändare och företagsledare.
Vid ”Enterprise Mobility Day” i London lanserade företaget det senaste tillskottet i Nokia Eseries, Nokia E51, en smartphone för affärsanvändare och presenterade också en ny strategi för att göra ”unified communications” mobilt.

Antti Vasara, senior vice president, Mobile Devices, Enterprise Solutions, talade under presskonferensen om de trender som föder mobila lösningar och Internets roll som central punkt för dessa. Vasara sa bland annat att gränsen mellan privat och professionell användning av mobil teknologi håller på att suddas ut allt mer och att konsumenternas behov och önskemål fortsätter att driva på utvecklingen av mobil teknologi. Nokias vision är att göra det lika enkelt att använda mobila tjänster under arbetsdagen som det är på fritiden, men historiskt har det funnits ett glapp mellan att möta slutanvändarnas behov och svara upp mot företagets önskemål om ekonomiska vinster.

“Vi ser en stor möjlighet att fylla det mobila glappet och göra det möjligt för affärsanvändare att kommunicera och arbeta var som helst, på ett enkelt och kostnadseffektivt sätt, säger Antti Vasara, senior vice president, Mobile Devices, Enterprise Solutions.” ”Många företag har gjort stora investeringar i IT-lösningar och unified communications och nu gör vi det möjligt att förlänga befintliga lösningar och gör dessa mobila vilket ökar avkastningen på investeringarna.”

Med nya Nokia E51 och andra dual mode-terminaler inom Nokia Eseries med stöd för både mobilt bredband och WLAN anslutning får användare nu upplevelsen av en terminal som kan hantera all kommunikation, både privat och professionellt samtidigt som de kan ta del av fördelarna med fast och mobil kommunikation. Nokia Eseries-terminaler som till exempel Nokia E51, Nokia E61i, Nokia E65 och Nokia E90 Communicator är alla optimerade för att sömlöst kunna integreras med företagets telefonisystem och med Nokias mobila lösningar för unified communications som Nokia Intellisync Connect for Cisco och Nokia Intellisync Call Connect for Alcatel-Lucent. Dessa lösningar gör det möjligt för användarna att hantera all kommunikation och vanliga funktioner som kortnummer, vidarekoppling och konferenssamtal i en och samma mobiltelefon. Lösningarna erbjuder routing i ett befintligt WLAN-nätverk vilket minimerar kostnaderna för mobilsamtal och internationella samtalskostnader.

Nokia E51 är en del av Nokia Eseries som innehåller terminaler optimerade för affärsanvändare. Den nya modellen gör det enkelt för affärsanvändaren att kommunicera och hantera samtal oavsett om han eller hon befinner sig på kontoret, i hemmet eller är på resande fot.

Kombinationen av Nokia Eseries-terminaler, Intellisyncplattformen och Nokias mobila lösningar för unified communications ökar möjligheterna för företag att nå nya nivåer av produktivitet och konkurrensfördelar. Det innebär också möjligheter för operatörer, tjänsteleverantörer och systemintegrerare att driva abonnenttillströmning och adaption av ny teknologi.

Förutom att driva på utvecklingen av röstlösningar fortsätter Nokia att erbjuda fler möjligheter för privatanvändare och företag av alla storlekar att få tillgång till mobil e-post genom Nokia Intellisync Mobile Suite. Idag erbjuder mer än 40 operatörer från hela världen Nokia Intellisync Mobile Suite för att erbjuda e-postlösningar för sina kunder med mer än 3,6 miljoner användarlicenser. Nokia Intellisync Mobile Suite erbjuder flexibla installationslösningar utifrån användarnas egna behov och önskemål (hosted, bakom brandvägg eller white label).

En webcast av presentationen av Nokia E51 och Nokias strategi för mobil unified communications finns tillgänglig på www.nokia.com/press/enterpriseday efter klockan 15.30 den 18 september.

Mer information finns på www.nokia.com/press.