Nokia presenterar Ovi – dörren till internettjänster

- Musik, spel och kartor bland det första Ovi-tjänsterna

London, UK – Nokia presenterar idag Ovi, ett nytt varumärke för företagets internettjänster. Nokia breddar verksamheten från ett fokus på mobiltelefoner till att även erbjuda internettjänster inom ramen för Ovi. Ovi, som betyder dörr på finska, gör det enkelt för användarna att få tillgång till sociala nätverk, communities och innehåll och fungerar som en samlingsplats för Nokias tjänster.

Nokia presenterar idag Nokia Music Store och N-Gage, som båda är en del av Ovi. De båda tjänsterna gör det enkelt att upptäcka, prova och köpa musik och spel från kända artister och spelutvecklare, vissa titlar erbjuds dessutom bara genom Nokia. Inom Ovi finns även Nokia Maps, som är en navigationstjänst som erbjuder bland annat kartor, stadsguider till kompatibla mobiltelefoner.

När Nokiachefen Olli-Pekka Kallasvuo presenterade Ovi och de nya Nokiatjänsterna vid lanseringen i London talade han bland annat om företagets framtidsplaner för Nokia som ett internetföretag: ”Det finns en tydlig konvergens i mobilbranschen mot internetdrivna upplevelser och Ovi representerar Nokias vision av att kombinera internet och mobilitet. Nokia är världens ledande mobiltillverkare och om man ser in i framtiden kommer vi att erbjuda utmärkta telefoner, kombinerat med spännande upplevelser och tjänster som gör det enkelt för människor att släppa lös internets fulla kapacitet.”

”Vi påbörjade den här resan med våra navigationstjänster tidigare i år och vi kombinerar nu alla våra tjänster under ett och samma varumärke – Ovi by Nokia. Under de kommande 12 månaderna kommer ni att få se oss integrera nya användargränssnitt, tjänstepaketeringar och nätcommunities till Ovi,” fortsatte Kallasvuo.

Ovi – en nyckel öppnar alla dörrar
Ovi (http://www.ovi.com) är samlingsplatsen för Nokias internettjänster, inklusive Nokia Music Store, Nokia Maps och N-Gage-spel. Det kommer också att vara en öppen dörr till webb-communities vilket gör det möjligt för användare att komma åt sitt innehåll, sina communities och kontakter från ett ställe antingen via en Nokiatelefon eller från en PC. Den första versionen av Ovi.com väntas gå live på engelska under fjärde kvartalet 2007 och nya funktioner och språk väntas finnas tillgängligt under första halvåret 2008.

Nokia Music Store – all världens musik i din ficka
Nokia Music Store (http://music.nokia.com) erbjuder miljontals låtar från såväl kända artister som independentbolag och även en lång rad lokala artister från världens alla hörn. Musikbutiken finns tillgänglig från en dator eller direkt från en kompatibel Nokiatelefon som till exempel Nokia N81 eller Nokia N95 8GB. Leta efter ny musik, köp det du gillar eller lägg till låtar på din önskelista för framtida nedladdning. Det är enkelt att överföra köpt musik till din mobiltelefon och med den inbyggda musikspelaren kan du skapa spellistor och hantera din musiksamling.

Nokia Music Store erbjuder streaming av hela låtar till en PC och gör det möjligt att köpa såväl enskilda låtar som hela album. En kraftfull tipsarmotor och genrebaserade spellistor gör att du kan få tips på bra musik från andra användare. Musikbutiken öppnar på nyckelmarknader i Europa under hösten med fler butiker i Europa och Asien under kommande månader. I Europa kommer enskilda låtar att kosta 1 Euro och hela album 10 Euro, med en månatlig prenumeration på PC streaming för 10 Euro.

N-Gage – en mobil spelupplevelse
N-Gage erbjuder ett enkelt sätt att hitta, prova och köpa riktiga kvalitetsspel direkt från en kompatibel Nokiatelefon. Genom att välja N-Gage-applikationen i terminalen kan man testa spel, koppla upp sig mot vännerna, läsa recensioner eller ladda ned kostnadsfria demos. Det är enkelt att köpa ett spel – antingen via kreditkort eller genom att betala via telefonräkningen. Företag som Electronic Arts och Gameloft gör några av deras mest kända speltitlar tillgängliga via N-Gage. Applikationen väntas finnas tillgänglig för nedladdning från http://www.n-gage.com i november 2007.

”Vi vet att användarna vill ha tillgång till riktigt bra tjänster utan att vara bunden till en dator eller sitta framför tv:n. Med Nokia Music Store och N-Gage tjänsterna, får man tillgång till den bästa musiken och spelen direkt från en Nokia Nseries multimediadator,” säger Christophe Joyau, ansvarig för tjänster på Nokia Multimedia i Skandinavien. “Vi räknar med att mobilterminalen kommer att bli den populäraste plattformen för att ta del av digitala tjänster. Ovi väcker vår vision om internettjänster till liv.”

Nokia presenterade också flera nya terminaler och tillbehör under presskonferensen.

Notera:
För mer information, besök http://www.nokia.com/press/goplay