Nokia presenterar UMA-telefonen Nokia 6301

Nokia 6301 är en ny tunn mobiltelefon i rostfritt stål, men den erbjuder så mycket mer än bara ett vackert yttre. Till exempel datatjänster och röstsamtal över GSM- och WLAN-nätverk via UMA-teknologi (Unlicensed Mobile Access). Nokia 6301 använder UMA-teknologi för att integrera fördelarna med fast- och mobil telefoni. UMA innebär bland annat att samtal kan ”flytta” mellan olika nätverk utan avbrott samtidigt som teknologin erbjuder mycket god inomhustäckning, ljudkvalitet och prisvärdhet.

“Konvergensen mellan mobil och fast teknologi gör att användare idag letar efter produkter som kan göra deras liv enklare, säger Kjell Arnebrant, Teknologimarknadschef, Nokia Skandinavien.” ”Nokia 6301 erbjuder trippelbands-GSM och överlägsen inomhustäckning via WLAN och är en telefon som man kan använda i så gott som alla situationer.”

Med UMA-teknologi kan användaren utnyttja såväl GSM-nätverk som bredbandsuppkoppling via WLAN för mobila tjänster. Det innebär utmärkt inomhustäckning såväl hemma som på jobbet. Användaren kan ha en mobiltelefon som fungerar överallt med förbättrade och lättanvända rösttjänster. WLAN/UMA innebär också utmärkt täckning och ljudkvalitet även på platser där mobiltäckningen tidigare varit dålig.

För operatörerna innebär UMA en möjlighet att erbjuda röst- och datatjänster till sina kunder över WLAN vilket markant ökar tillgången till tjänster samtidigt som det minskar kostnaderna för operatören.

Orange kommer att vara en av de första operatörerna att erbjuda Nokia 6301 som en del av deras Unik/Unique-portfölj.

Nokia 6301 är en vidareutveckling av den moderna monoblockdesignen. Telefonen väger endast 93 gram, är 13,1 mm tunn och är skapad av material av hög kvalitet. Förutom UMA erbjuder telefonen användaren en 2 megapixelkamera med 8 x digital zoom och fullskärms sökare. Nokia 6301 kan användas med en tillhörande hållare (Nokia Desk Stand DT-23) i hemmet och på kontoret. På så sätt hålls telefonen på plats och batteriet laddas samtidigt som den är uppkopplad via WLAN.

Nokia 6301 har vackra linjer med infällda knappar och en yta av rostfritt stål. Bland telefonens egenskaper märks:
- 2 tums QVGA skärm
- USB/PC synkronisering
- Internminne på 30 MB och medföljande 128 MB microSD-kort med stöd för upp till 4 GB microSD-kort
- Röstuppringning, röstkommandon och inspelningsmöjligheter
- MP3-spelare och FM-radio
- Inbyggd högtalare

Nokia 6301 har en taltid på upp till 3,5 timmar och en standbytid på upp till 14 dagar. Nokia 6301 väntas komma ut på utvalda marknader i Europa under fjärde kvartalet 2007 och väntas kosta cirka 230 Euro före skatter och eventuella subventioner.

Bilder finns på www.nokia.com/press/photos
Faktablad och detaljerad produktinformation finns på: www.nokia.com/press/datasheets