Nokia släpper den andra vågen av Nokia Eseries affärsterminaler

Report this content

Avancerade teknologier, ny funktionalitet, smidig design och tilltalande färger för arbetslivets hjältar

Barcelona, Spanien - Nokia introducerar idag den andra vågen av produkter för Nokia Eseries-portföljen med en trio av funktionsspäckade terminaler med tilltalande design – den kompletta Nokia E90 Communicator, den stilrena, skjutbara Nokia E65 och den tunna Nokia E61i som är optimerad för e-post. Varje ny Nokia Eseries terminal erbjuder en kombination av avancerad teknologi som kommer att förbättra upplevelsen av arbete i en mobil värld, genom att tillåta snabbare och bättre tillgång till viktig information för ökad produktivitet.

Nokia E90 Communicator, Nokia E65 och Nokia E61i stödjer de populäraste e-post- och röstlösningarna och en lång rad andra lösningar för såväl affärslivet som privatlivet, fungerar på flera olika kontinenter med fyrbands GSM- och 3G-nätverksfrekvenser och erbjuder snabb bredbandsaccess via 3G WCDMA och WLAN. Dessutom har Nokia E90 Communicator HSDPA (High Speed Download Packet Access) och kan erbjuda överföringshastigheter som kan jämföras med de man är van vid från kontoret. Terminalernas hastighet, processorkrafter och imponerande displayer tillsammans med S60-mjukvarans flexibilitet öppnar upp möjligheter för helt nya mobila upplevelser på och utanför kontoret. I och med introduktionen av de nya Nokia Eseries-terminalerna fortsätter Nokia att rasera barriärer för ett brett användande och att släppa loss potentialen för affärsmobilitet för affärsanvändare och operatörer.

“Vi står just nu på tröskeln för ett brett genomslag för affärsmobilitet, och det kommer att krävas nya nivåer av prestanda, ökad funktionalitet och interoperalitet, och bred tillgång till mobila lösningar för att kunder och operatörer, fullt ut, ska se fördelarna med att arbeta mobilt - närsomhelst, varsomhelst”, säger Heidi Lax, nordisk chef för Enterprise Solutions på Nokia. “Nu kan affärsanvändare och operatörer kräva en ny standard för affärsterminaler som kombinerar både skönhet och funktionalitet utan kompromisser, det är det som Nokia Eseries levererar.”

“Vi gör det enkelt för affärsanvändare att bli mobila. Den feedback som vi mottagit från våra kunder visar att vi håller på att förändra sättet som affärer görs på i den mobila världen”, säger Heidi Lax, nordisk chef för Enterprise Solutions på Nokia. “Genom att bygga vidare på framgången för vår första generation av Nokia Eseries svarar vi till de ökande kraven från affärsanvändare med en ny generation Nokia Eseries-terminaler som kommer att prestera över deras förväntningar och leverera en kompromisslös användarupplevelse.”

De nya Nokia Eseries-enheterna, kombinerat med Nokia Intellisync Mobile Suite 8.0 plattformen, som också presenteras idag, förbättrar potentialen för företag att nå nya nivåer för produktivitet och konkurrensfördelar. Dessa Nokia-lösningar ger också operatörer möjligheter att låta deras företag att växa med konkurrenskraftiga nya tjänster till deras företagskunder som utgör en tredjedel av operatörernas intäkter idag. Genom att erbjuda Nokia Eseries-terminaler som kan hantera aktuella och framtida tjänster som ”hostad” e-post, säkerhet, enhetshantering och andra produktivitetsapplikationer kan operatörer få konkurrensfördelar och ökad kundlojalitet.

Nokia E90 Communicator – legenden utvecklas till en komplett affärsterminal
Nokia E90 Communicator sätter standarden för en kompromisslös upplevelse av ett ”mobilt kontor”. Den senaste teknologin gör det enkelt att hantera såväl arbetslivet som privatlivet, oavsett tid och plats. Snabb och billig uppkoppling över WLAN och HSDPA accelererar användandet av mobila datatjänster. Gränssnittet till affärs- och nöjesapplikationer och internet - den nya Nokia S60 browsern med 16 miljoner färger - har kapacitet att visa hela webbsidor som de är tänkta att se ut.

Nokia E90 Communicator är nu baserad på S60-plattformen, vilket gör en mängd mobila applikationer tillgängliga för användaren. Nokia E90 Communicator har också en integrerad GPS och applikationen ”Nokia Maps” för att ge hjälp med vägbeskrivningar och lokaliseringstjänster. För ökad personlig bekvämlighet är Nokia E90 Communicator utrustad med en FM radio, en musikspelare, videospelare och två kameror – en 3,2 megapixelkamera (med autofokus och blixt) och en andra kamera för videokonferenser.

Nokia E65 – stil möter innehåll
Nokia E65, den slimmade, skjutbara modellen, innehåller de mobila egenskaperna av en Nokia Eseries-terminal i en utsökt förpackning med högkvalitativa material. Nokia E65 har designats för lätt tillgång till de mest frekvent använda applikationerna från One Touch-knappen på framsidan av skalet. Användare kan ha konferenssamtal, komma åt kontaktdatabasen, slå på och av mute-funktion för samtal och få tillgång till valfria applikationer med bara en knapptryckning. Active Standby, möjlighet att anpassa telefonens display för att visa och ge snabb tillgång till användardefinierade applikationer, tillsammans med One Touch-tangenter, underlättar anslutning till affärs- och personliga applikationer och växlande mellan olika uppgifter. Vidare kan Nokia E65 integreras med ledande telefonilösningar – med Nokia Intellisync Call Connect for Cisco, Nokia Intellisync Call Connect for Alcatel och Avaya one-X Mobile Edition for Nokia solutions. Nokia E65 stödjer också de vanligaste e-postlösningarna för affärsanvändare och privatanvändare.

Nokia E61i – strömlinjeformad e-post för affärsvärldens tungviktare
Nokia E61i, designad speciellt för användning av mobil e-post, ger avancerad bilagehantering med möjlighet att redigera dokument direkt i enheten. Den nya fullständiga tangentbordsdesignen med Navi och One Touch-tangenter erbjuder en oslagbar användarupplevelse. Nokia E61i stödjer företagstjänster för mobil e-post som Nokia Intellisync Wireless Email, Good Mobile Messaging, Mail for Exchange, Seven Mobile Mail och BlackBerry Connect och de flesta populära konsument-e-post-lösningarna. Som svar på efterfrågan från kunder har enheten också en högkvalitativ 2 megapixelkamera, musikspelare och en videospelare.

Tillgänglighet
Nokia E65 börjar säljas på den svenska marknaden idag och kommer bland annat att säljas via Telia Butik, The Phone House och Totaltelefoni. Priset väntas bli cirka 400 Euro före eventuella subventioner. Nokia E61i kommer att börja levereras under andra kvartalet 2007 och väntas kosta cirka 400 Euro före eventuella subventioner. De första leveranserna av Nokia E90 Communicator väntas komma under andra kvartalet 2007 och den kommer att finnas i volymer på alla marknader under tredje kvartalet 2007. Det osubventionerade priset väntas blir cirka 750-800 Euro.

Nokia Intellisync Mobile Suite 8.0 som också presenterades idag erbjuder e-post, enhetshantering, synkronisering och företagstelefonilösningar för Nokia Eseries-familjen och andra mobila enheter.

Nokia Eseries enheterna kan tillgodose en mängd applikationer och behov för att underlätta livet för mobila affärsanvändare. Urvalet av förinstallerade och tilläggsapplikationer för varje Nokia Eseries terminal varierar från marknad till marknad. Kontakta din lokala återförsäljare för mer information kring applikationer som finns tillgängliga på din marknad.

En komplett lista över Nokia E61i, Nokia E65 och Nokia E90 Communicator funktioner och tekniska specifikation finns på www.nokiaforbusiness.com. För mer information om tillgängligheten för terminaler och lösningar kontakta din lokala Nokia-representant och lokala nätverksoperatör.

Bilder av Nokia E61i, Nokia E65 och Nokia E90 Communicator finns på www.nokia.com/press
Video B-roll av Nokia Eseries finns på www.nokia.com/press/broadcastroom