Skype nu tillgängligt för Nokia N800 Internet Tablet

Nu finns Skype tillgängligt på Nokia N800 Internet Tablet vilket ger möjlighet för Skype-samtal var som helst i världen där det finns trådlös internetuppkoppling (WiFi).

“Skype är ledaren inom internet-telefoni med mer än 196 miljoner registrerade användare världen över. Nokia N800 ger människor lätt tillgång till internet och det är ett naturligt steg att de vill kunna ringa samtal även när de är på språng,” säger Ari Virtanen, Vice President, Convergence Products, Nokia. ”Konsumenter kan nu dra fördelar av Skype på Nokia N800 och få friare och enklare kontakt med vänner, familj och affärskollegor runt om i världen.”

Skype för Nokia N800 finns tillgängligt för nedladdning för existerande användare. Det kommer också att finnas Skype nedladdningslänkar på den senaste versionen av Nokia N800 som kommer att finnas tillgängliga i handeln och på Skype’s internet-baserade affär. Användare kommer att ha möjlighet att ringa Skype-samtal där det finns WiFi hotspots vare sig de befinner sig på café, i parken, på kontoret, hotellet eller till och med på stranden.

”Skype för Nokia N800 är ytterligare ett viktigt steg i vår mobilitetsstrategi,” säger Eric Lagier, Skype’s head of business development for Mobile. ”Våra kunder använder inte längre Skype enbart på sina stationära datorer. Med tillväxten av mobila terminaler och WiFi, förväntar sig konsumenterna att vara uppkopplade var de än befinner sig, på kontoret, hemma eller när de är på väg någonstans. Att Skype finns tillgängligt på en så innovativ portabel terminal gör internetsamtal möjliga för den mobila massmarknaden.”

Idag används Skype av mer än 196 miljoner människor i världen. Användare laddar ner Skype’s mjukvara för att kunna ringa gratis röst- och videosamtal och skicka direktmeddelanden över internet. Skype erbjuder också betaltjänster som låter användare ringa och vidarebefordra samtal till telefoner som använder det vanliga telefonnätet samt till mobiltelefoner till låg minut-taxa. För att höja användarupplevelsen för Skype har ledande tillverkare som Nokia utvecklat produkter som ger användarna ytterligare flexibilitet att ringa och ta emot Skype-samtal varhelst de befinner sig.

Stöd för Skype för Nokia N800 finns tillgänglig med den senaste releasen av funktionuppgraderingen hos den senaste OS 2007-upplagan. Uppgraderingen introducerar även Adobe® Flash® 9 browser plug-in som är ett steg framåt inom webbkompatibilitet, stöd för högkapacitetsminneskort och avsevärt förbättrade online-användartider för att nämna några förbättringar. OS-uppgraderingen finns nu installerbar på www.nokia.com/N800.

Högupplösta bilder på Nokia N800 med Skype-klient finns på: www.nokia.com/press/photos

Om Nokia Nseries
Nokia Nseries består av multimediaprodukter med hög prestanda och som bygger på unika mobila multimediaupplevelser genom att kombinera den senaste teknologin med modern design och användarvänlighet. Med Nokia Nseries-produkterna behövs bara en enda enhet för underhållning, tillgång till information och möjlighet att dela med sig av bilder och video, när- och varhelst användaren önskar.

Om Nokia
Nokia är den världsledande aktören inom mobilitet och driver utvecklingen och tillväxten på det konvergerande Internet- och kommunikationsområdet. Nokia erbjuder ett brett utbud av mobila enheter och ger människor upplevelser inom musik, navigation, video, tv, bild, spel och företagsmobilitet genom dessa enheter. Nokia tillhandahåller också utrustning, lösningar och tjänster på nätverksområdet.

Om Skype
Skype möjliggör kommunikation genom att erbjuda nya enkla sätt att hålla kontakten via internet. Miljoner Skype-användare ringer varje dag gratis röst- och video-samtal och skickar direktmeddelanden med Skypes mjukvara. Vissa betalar lite per minut för fjärrsamtal och internationella samtal till telefoner och mobiler och för SMS, röstbrevlåda och vidarebefordran av samtal eller köper en tjänst för obegränsade nationella samtal.

Vi certifierar och säljer hundratals hårdvaruprodukt från över 50 partners och arbetar med tredjepartsutvecklare för att skapa mjukvara som utökar funktionaliteten för Skype. Skype har laddats ner mer än en halv miljard gånger och över 196 miljoner människor från världens alla hörn har registrerat sig.

Skype är ett eBay-företag (NASDAQ: EBAY), och du kan läsa mer om och skaffa Skype på www.skype.com
Tillgång till bredbands-internetuppkoppling krävs för Skype och alla Skype-certifierade enheter och tillbehör. Skype är inte ett substitut för din traditionella telefontjänst och kan inte användas för nödsamtal.

Skype, SkypeIn, SkypeOut, Skype Me, Skype Certified, Skypecasts, relaterade logotyper och ”S”-symbolen är varumärken som tillhör Skype Limited.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Kjell Arnebrant
Teknologimarknadschef, Nokia Skandinavien