Dubbelvinst för Nokian Hakkapeliitta i husbilstest

PRESSINFORMATION

2016-11-21

Dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta C3 vann vinterdäcktestet i tidningen Husbilen (9/2016). Dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta CR3 blev tvåa, före två andra dubbdäck som var med i testet. Hakkapeliitta C3 hade den kortaste bromssträckan och i särklass den bästa accelerationen på is. Hakkapeliitta CR3 överraskade testteamet med bäst bromsegenskaper och sidogrepp på is av alla testade däcken.

Tidningen Husbilen skriver att allt fler vill även köra sina husbilar på vintern. Då är det viktigt att bilen har ordentliga vinterdäck.

Husbilen skriver att båda av vinnarna i vinterdäcktestet, Nokian Hakkapeliitta C3 och Nokian Hakkapeliitta CR3, är mycket säkra på is och snö samt har generellt utmärkta köregenskaper på alla underlag.

”Bäst uppförande på vinterväg. Goda och förutsägbara köregenskaper på is, snö och bar asfalt. Bäst styrprecision och snabba och precisa undanmanövrar på torr asfalt”, sammanfattar Husbilen testresultaten på dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta C3.

”Bra uppförande, bra bromsförmåga och acceleration på is och snö. Bra balans, neutralitet och styrförmåga. God bromsförmåga på torr asfalt”, skriver Husbilen om det dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta CR3.

Husbilen testade tre dubbdäck och tre dubbfria vinterdäck i dimensionen 225/70 R15.

Bilder:

Nokian Hakkapeliitta C3

www.nokiantyres.com/HakkapeliittaC3

Nokian Hakkapeliitta CR3

www.nokiantyres.com/HakkapeliittaCR3

Mer information:

www.nokiantyres.se

Produktchef, personbilsdäck, Jon Persson, tel. Nokian Däck AB, tel. 08 474 74 47

jon.persson@nokiantyres.com

Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom

You Tube: www.youtube.com/NokianTyresCom

Facebook: www.facebook.com/nokiantyressverige