Hur ska du välja rätt typ av vinterdäck till din el- eller hybridbil?

Elbilar och laddhybrider har vanligtvis större däckdimension än bilar med förbränningsmotor. Elbilar är också tyngre på grund av batterierna. Det ställer högre krav på däcken som ska kunna ge bra grepp till exempel i kurvor och vid inbromsningar. Elbilarna har också ett högt vridmoment vilket kan slita på drivdäcken mer än på en bränsledriven bil. Därför är det värt att välja rätt typ av vinterdäck till elbilen. De ska vara både säkra och komfortabla samt rulla lätt för att öka räckvidden.

Nokian Tyres arrangerade på sin testbana i Ivalo Finland nyligen en testkörning för cirka femtio medlemmar i en finsk elbilsförening. Deltagarna fick provköra Hakkapeliitta vinterdäck för elbilar. Många av deltagarna berättade att de framför allt vill ha tysta, säkra, ekonomiska och slitstarka vinterdäck.

– Jag gillar verkligen att köra elbil. Jämfört med en bränsledriven bil har elbilen högre komfort och det kostar mindre att köra. För mig är däckens ljudnivå mest viktigt på vinterdäck. Däckljudet hörs tydligt i en tyst elbil och därför ska vinterdäcken rulla så tyst som möjligt. Även lågt rullmotstånd och därmed längre räckvidd är en viktig egenskap, berättar Joa Parviainen, elbilsägare sedan maj 2022.

Rullmotståndet påverkar räckvidden

Räckvidden är en viktig sak för elbilsägare. Även om det redan finns relativt många laddstationer runt om i landet så ska en elbilsägare noga planera en längre resa och inkludera laddpauser i resrutten.

– Många elbilsägare lider av räckviddsångest. De känner sig osäkra på hur långt de kan köra med sin bil innan den måste laddas. Många yttre faktorer minskar räckvidden, som till exempel motvind, regn och låg temperatur. Bilens däck kan både öka och minska räckvidden, säger Emil Sundholm Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

Lågt rullmotstånd är en viktig faktor när Nokian Tyres utvecklar nya däck. Rullmotståndet kan bland annat minskas med viss typ av gummiblandning i slitbanan och även däckets mönster och aerodynamiska däcksidor hjälper till. Ju lägre rullmotstånd desto längre räckvidd. Det i sin tur gör att elförbrukningen och kostnaderna minskar.

– Jag uppskattar miljöaspekten och låga kostnader när jag kör min elbil. Jag köpte en elbil eftersom jag kunde göra det och för att jag gillar ny teknik. Jag har haft dubbfria vinterdäck på min elbil länge och jag gillar dem, främst på grund av att de är så tysta och greppet har alltid varit tillräckligt på alla väglag. Jag kör cirka 6 000 mil om året och därför vill jag ha slitstarka däck som håller länge. Låg energiförbrukning och ljudnivå samt lågt rullmotstånd är de tre viktigaste kriterierna för mig när jag köper nya vinterdäck, summerar Marko Saarenketo, elbilsägare sedan 2015.

Den senaste teknologin ger säkerhet och komfort

Hög säkerhet är den viktigaste egenskapen både när man utvecklar nya däck och när man som konsument köper nya däck. Bra grepp, speciellt på is och snö, är den viktigaste egenskapen på vinterdäck men de ska också ge goda köregenskaper både på våta och torra vägar.

– Det finns stora skillnader mellan olika typer av däck. Därför är det bra att läsa däcktester och den nya EU-däckmärkningen när det är dags att köpa nya däck. Snögreppsmärkningen visar att däcket uppfyller EU:s officiella krav vad gäller snögrepp. Isgreppsmärkningen visar att däcket ger säkra köregenskaper i nordiska vinterförhållanden, berättar Emil Sundholm.

De flesta av Nokian Tyres produkter fungerar utmärkt även på elbilar. En del av produkterna är speciellt optimerade för elbilar och laddhybrider. Dubbdäcket Hakkapeliitta 10 EV och dubbfria vinterdäcket Hakkapeliitta R5 EV använder teknologin SilentDrive™ vilket innebär att de innehåller akustiskt skum som minskar däckljudet. Båda däcken ger även stabila köregenskaper och säkra vinteregenskaper.

– Bra styrrespons och köregenskaper är viktiga egenskaper för mig när jag köper nya vinterdäck. De måste vara säkra och jag måste kunna lita på dem i alla förhållanden. Däcken ska ge en bra styrkänsla, det är absolut viktigaste för mig. En tyst elbil ska även ha tysta däck av hög kvalitet. Dessutom är det viktigt att däcken håller länge utan att förlora sina egenskaper, berättar Kirsi Immonen, elbilsägare sedan 2017.

Fem saker att uppmärksamma när du köper vinterdäck till din elbil

• Vilken däckdimension har din bil?
  • Har däcket speciella egenskaper för en elbil? Exempel på egenskaper är hög bärighet som klarar en tung elbil och en robust konstruktion.
  • Har däcket egenskaper som ökar elbilens räckvidd? Alla egenskaper som minskar däckets rullmotstånd ökar räckvidden.
  • Har däcket egenskaper som ökar körkomforten, till exempel lågt däckljud.
  • Får du några ytterligare fördelar när du köper däck? Till exempel så omfattas alla Nokian Tyres nya däck av Hakkaskydd som ger dig ett nytt däck om det går sönder och inte kan lagas.

Vinterdäck av hög kvalitet framhäver de bästa egenskaperna på en elbil och laddhybrid

Vad ska du komma ihåg vid köp av nya däck till en elbil eller laddhybrid?

Mer information:

Emil Sundholm, Product Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08 474 7464

emil.sundholm@nokiantyres.com

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,

helene.kohlstrom@nokiantyres.com

Twitter  I YouTube I Facebook I Linkedin IInstagram

Nokian Tyres utvecklar och tillverkar premiumdäck för människor som värdesätter säkerhet, hållbarhet och förutsägbarhet. Vårt syfte är att ge världen möjlighet att köra smartare. Inspirerade av vårt skandinaviska arv tillverkar vi innovativa produkter för personbilar, lastbilar och tunga maskiner som ger sinnesfrid i alla kör- och arbetsförhållanden. Vår Vianor-kedja tillhandahåller däck- och biltjänster. År 2021 var företagets omsättning cirka 1,7 miljarder euro och sysselsatte cirka 4,900 personer. Nokian Tyres är noterat på Nasdaq Helsingfors. Ytterligare information: www.nokiantyres.se