• Nokian Tyres/

Kvalitetsdäck är både säkra och komfortabla - Här får du några tips för rätt val av sommardäck

PRESSINFORMATION

2018-04-17

Att välja rätt typ av sommardäck är inte världens enklaste sak. Biltillverkaren bestämmer däckdimensionen, men sedan är det fritt fram för bilägaren att göra sitt val när det gäller däckmärke, kvalitet och köregenskaper Och valmöjligheterna är oändliga. Det gäller att hitta däck som passar bäst för din bil och ditt körsätt, däck som är säkra, komfortabla och slitstarka.

När det är dags att köpa nya sommardäck är det först och främst bra att komma ihåg att däckets kontaktyta med vägen är ungefär lika stor som din handflata. Därför är det inte oväsentligt vilka däck du väljer.

Det är alltid bra att prata med din däckverkstad när du ska välja nya sommardäck. De kan ställa dig rätta frågorna för att kartlägga vilken typ av däck som passar bäst för dina behov. Även din bil påverkar däckvalet. Till exempel en elbil eller laddhybrid ska gärna ha däck som rullar mycket lätt vilket ökar körsträckan med el.

Bra information ger också biltidningarnas sommardäcktester. På Nokian Tyres webbsidor finns en däckväljare där du skriver in din bils registreringsnummer och sedan får du rekommendation om vilken däckdimension och produkt som passar till din bil.

Bra våtgrepp ger extra trygghet

Bra våtgrepp är en viktig egenskap på sommardäck. Bra sommardäck ska ha bra bromsegenskaper på vått underlag. De minskar också risken för vattenplaning som är en stor risk på sommaren när en åskskur plötsligt överraskar. På våra spåriga vägar ökar risken ytterligare om man kör i de vattenfyllda spåren.

EU:s däckmärkning underlättar däckvalet. Den klassificerar däckets våtgrepp, bränsleeffektivitet och externt däckljud. Klass A innebär att däcket har bästa möjliga våtgrepp och klass F innebär att greppet är sämsta möjliga. Skillnaden i bromssträckan på våt väg mellan däck i klass A och klass F är upp till 18 meter eller fyra billängder. Alla sommardäck ska ha däckmärkningen och den ska vara väl synlig för konsumenten.

Ofta är märkningen ett klistermärke på däcket. Märkningen ska även vara synlig på webbsidor där däck säljs. Vattenplaningen ingår inte i däckmärkningen eftersom den är svår att mäta. Genom att välja A-klass däck när det gäller våtgrepp kan du vara säker på att få däck som ger bästa möjliga köregenskaper på våta vägar. Samtliga Nokian Tyres sommardäck ligger i klass A eller B när det gäller våtgrepp och de flesta däcken i klass A.

När det gäller el- och hybridbilar så gör batterierna att de ofta är tyngre än bränsledrivna bilar. En tung bil behöver längre bromssträcka så även därför är det viktigt att bilen har däck av hög kvalitet, speciellt på vått.

SUV-bilar behöver slitstarka däck

– Utöver våtgrepps- och vattenplaningsegenskaperna är däckets konstruktion en viktig säkerhetsdetalj. Detta testas med hjälp av mångsidiga tester, bland annat genom att med fullt tryck köra däcket i en ståltrumma. Dessa tester kallas för indoortester, berättar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sweden AB.

Däckets slitstarka konstruktion är speciellt viktigt på SUV-däck. Dessa ofta fyrhjulsdrivna bilar är tunga och de körs även på ojämna och oasfalterade vägar. Däckets svagaste punkt är däcksidorna. SUV-däck skadas ofta genom att man kör mot trottoarkanten eller på dåliga småvägar. Därför har alla Nokian Tyres SUV-däck Aramid-förstärkta däcksidor.

Bättre komfort

Däck av hög kvalitet förbättrar säkerheten, men viktigt är också att de är komfortabla att köra med.

– Däckets profil spelar en viktig roll när det gäller komforten. Lågprofildäck ger inte bästa komfort eftersom deras luftutrymme är så litet. Ju högre profil ett däck har desto mer komfort ger det. Även ett styvt däckmaterial kan försämra körkomforten, däckets rullmotstånd ökar och det rullar stötigare. Också däckljudet påverkar komforten. Biltidningarnas däcktester mäter även däckljudet, säger Emil Sundholm.

Generellt är det så att ju lägre profil ett däck har desto högre är dess hastighetsklass. Därför är också däckets konstruktion mer styvt. Ett däck med högre profil har däremot ofta en mer flexibel konstruktion. Biltillverkarna anger ofta flera olika däckalternativ där profilen och dimensionen varierar.

Lägre bränsleförbrukning med rätt däckval

Däck med lågt rullmotstånd minskar bilens bränsleförbrukning. Däck i klass AA har både lägsta möjliga rullmotstånd och våtgrepp. De flesta av Nokian Tyres sommardäck har den högsta klassificering A när det gäller rullmotstånd.

Däckets pris säger inte hela sanningen. Billigare däck kan i slutändan bli betydligt dyrare än premiumdäck med högre pris men lägre rullmotstånd. De billiga däcken med högre rullmotstånd ökar bilens bränsleförbrukning och ofta slits de också fortare. Lättrullande däck kan spara upp till en halv liter bränsle per 100 kilometer, förutsatt att även lufttrycket är det rätta. På en körsträcka på cirka 4 000 mil kan besparingen bli över 3 000 kronor.

Antalet elbilar ökar snabbt och då är det extra viktigt att däckens rullmotstånd är lägsta möjliga för att kunna öka körsträckan för bilen.

Däck med lågt rullmotstånd är också miljövänliga genom att bränsleförbrukningen och därmed koldioxidutsläppen minskar.

Varför välja premiumdäck av hög kvalitet?

• Säkerhet. Skillnaden mellan premiumdäck och billiga däck kommer tydligast fram vid extrema situationer, exempelvis på vått väglag eller när bilen är nära att börja vattenplana. Premiumdäck har kortare bromssträcka på vått vilket minskar olycksrisken.
  • Bästa möjliga köregenskaper. Din bil kan ha hur bra köregenskaper som helst, men om däcken är dåliga så kommer köregenskaperna inte till sin rätt. Premiumdäck ger exakta, stabila, säkra och komfortabla köregenskaper och du kan njuta av körningen.
  • Pålitliga. Alla egenskaper på premiumdäck utvecklas och testas noga. Du kan lita på att däckets toppegenskaper förblir oförändrade så länge som möjligt.
  • Komfort. Kontrollera vilken typ av däck biltillverkaren rekommenderar. Däck med högre profil är mer komfortabla.
  • Spara bränsle. Premiumdäck har lägre rullmotstånd vilket minskar bränsleförbrukningen. Du kan spara både pengar miljö. Besparingen kan bli upp till 0,5 liter per 100 km.
  • Hos din däckverkstad och på webben kan du med hjälp av EU:s däckmärkning eller oberoende däcktester jämföra våtgreppet, rullmotståndet och däckljudet mellan olika däck.

Mer information:

www.nokiantyres.se

Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64

emil.sundholm@nokiantyres.com

Twitter  I YouTube I Facebook I Linkedin

Nokian Tyres är världens nordligaste däcktillverkare som främjar och underlättar säker körning i krävande förhållanden. Innovativa däck för person- och lastbilar samt tunga arbetsfordon marknadsförs huvudsakligen i områden där det finns snö och skogar samt krävande körförhållanden på grund av olika årstider. Nokian Tyres utvecklar produkter med målen hållbar säkerhet och miljövänlighet under däckets hela livscykel. I koncernen Nokian Tyres tillhör också däckkedjan Vianor med över 1 500 anläggningar i 26 länder. Nokian Tyres omsättning uppgick till cirka 1,6 miljarder euro år 2017 och antalet anställda är cirka 4 600. Nokian Tyres aktie noteras på Nasdaq i Helsingfors. Mer information finns på www.nokiantyres.se