Nokian Tyres är ännu en gång inkluderat i Dow Jones Sustainability Index – Bland de mest hållbara börsnoterade företagen i Europa

Nokian Tyres har inkluderats i Dow Jones Sustainability Europe Index, vilket innebär att företaget är bland de mest hållbara börsnoterade företagen i Europa.

”För Nokian Tyres är hållbarhet konkreta åtgärder och innovationer som, i bästa fall, stimulerar hela branschen att bli mer hållbar. Till exempel bygger Nokian Tyres just nu den första fabriken med noll koldioxidutsläpp inom däckbranschen i Rumänien, och vi gick nyligen med i Polestar 0-projektet som har som mål att skapa världens första koldioxidneutrala bil”, säger Teppo Huovila, vice VD för affärsutveckling av kvalitet, hållbarhet och logistikverksamhet på Nokian Tyres.

De viktigaste hållbarhetsmålen för Nokian Tyres är att minska CO2-utsläppen i linje med företagets fyra vetenskapsbaserade mål, som är att öka andelen återvunna eller förnybara råvaror i däck, säkerställa säkrare och bättre arbete och förbättra leveranskedjans hållbarhet. Under 2023 nådde Nokian Tyres ett av sina nyckelmål för utsläppsminskning sju år före tidsplanen. Ett av företagets forskningsbaserade mål för utsläppsminskning av växthusgaser var att reducera däckfabrikernas direkta koldioxidutsläpp med 52 % per produktionston till 2030 jämfört med 2015 års utsläppsnivå, men det målet har redan uppnåtts.

Listan över Europas mest hållbara företag baseras på en omfattande bedömning

Hållbarhetsindexen Dow Jones Sustainability Indixes består av ledande företag inom hållbarhet som identifierats av S&P Global. Endast fem företag valdes ut i Dow Jones Sustainability Europe Index från industrisektorerna Motorfordon och Fordonskomponenter.

Urvalet baserades på S&P Globals hållbarhetsbedömning av företag 2023, där Nokian Tyres fick 70 poäng av 100. Den omfattande bedömningen fokuserar på kriterier som är både branschspecifika och ekonomiskt väsentliga. Bedömningen är högt värderad av investerare.

Över 3 500 företag ingick i S&P Globals bedömning för inkludering i Dow Jones Sustainability Indices. Bedömningen baserades i huvudsak på företagens resultat under 2022.

Mer information:

Tel. +358 10 401 7701

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447, helene.kohlstrom@nokiantyres.com

Twitter  I YouTube I Facebook I Linkedin IInstagram

Nokian Tyres utvecklar och tillverkar premiumdäck för människor som värdesätter säkerhet, hållbarhet och förutsägbarhet. Vårt syfte är att ge världen möjlighet att köra smartare. Inspirerade av vårt skandinaviska arv tillverkar vi innovativa produkter för personbilar, lastbilar och tunga maskiner som ger sinnesfrid i alla kör- och arbetsförhållanden. Vår Vianor-kedja tillhandahåller däck- och biltjänster. År 2022 sysselsatte företaget cirka 4 500 anställda och hade en omsättning på cirka 1 350 miljoner euro, alla segment medräknade. Nokian Tyres är noterat på Nasdaq Helsingfors. Ytterligare information: www.nokiantyres.se