Nya NOKIAN TYRES Outpost™ AT ger utmärkt grepp i alla förhållanden, extrem slitstyrka och skydd mot däckskador

Nokian Tyres inbjuder bilister att utvidga sina gränser med hjälp av ett nytt allterrängdäck, Nokian Tyres Outpost™ AT, ett sommardäck för SUV:ar, crossovers och lätta lastbilar. Det nya slitstarka däcket ger säkra köregenskaper på alla väglag och i terräng. Däckets innovationer hjälper föraren att klara alla tänkbara svåra förhållanden, gör arbetet mer produktivt och fritiden mer gränslös. Världens nordligaste däcktillverkare kommer att sälja det nya allterrängdäcket världen över och den nya däckfamiljen Outpost ska kraftigt stödja Nokian Tyres tillväxtmål under de kommande åren.

Nya slitstarka Outpost AT erbjuder mångsidiga köregenskaper i alla förhållanden, både på vägar och i terräng. Däckets aggressiva mönster hjälper SUV:ar, crossovers och lätta lastbilar att ta sig fram i terräng. Däcksidor förstärkta med Aramid Shield™, ger extremt bra skydd mot däckskador i ojämn terräng och på dåliga vägar. Däckets nya mönsterdesign hjälper förare att utvidga sina gränser och söka sig till nya spännande mål i terrängen.

– Nokian Tyres är välkända för sina omfattande däckteknologiska kunskaper som hjälper bilister att köra säkert även i extrema förhållanden. Outpost AT är det senaste exemplet av detta engagemang och däcket representerar vårt högsta tekniska kunnande för förare av SUV:ar och lätta lastbilar. Vi har utvecklat och testat detta däck i flera år. Däcket innehåller nya innovationer som gör det till ett slitstarkt och mångsidigt alternativ både på vägar och i terräng, säger Olli Seppälä, Head of R&D på Nokian Tyres.

Outpost AT ökar möjligheterna att köra även i svår terräng och att ta sig fram till nya äventyr.

I sortimentet finns 45 produkter från 15 tum till 22 tum, både för SUV:ar och lätta lastbilar.

Utvidga din terräng

Outpost AT hjälper bilister att utvidga sina gränser och gör det möjligt att köra fram till krävande mål. Däcket ger ett utmärkt grepp både på vägar och i terräng.

Nokian Tyres Outpost AT har ett 3D-mönster som gör det säkert att köra i utmanande förhållanden. Däckets nya typ av mönster visar sin mångsidighet vid körning i terräng och ger utmärkt grepp och goda köregenskaper på alla underlag, från het asfalt till mjuk lera samt  på grusvägar.

Summit Sidewalls – skarpa toppar högst upp på däcksidorna – ger extra grepp när däcket sjunker ner i mjukt underlag och ger däcket även en tydlig design som symboliserar förarens äventyrliga ambitioner. Speciella hack i skuldrorna vid däckpartiet där däcksidorna möter slitbanan förstärker det robusta greppet.

Canyon Cuts vid övergången av 3D-mönstret och däckskuldrorna ger extra grepp på besvärliga underlag, exempelvis i lera och slask.

– Förare av robusta fordon vill njuta av sina äventyr och komma hem säkert, oavsett vilka utmaningar de möter under färden. Vi utvecklade Outpost AT för körning i lera, grus och asfalt. Bra dragkraft och grepp ska hjälpa bilister att ta sig fram för att de ska kunna njuta av sina resor, säger Olli Seppälä.

Utvidga ditt mod

Outpost AT innehåller teknologi som skyddar förare i de mest krävande förhållanden.

Aramid Shield™ teknologi ger extrem slitstyrka och skydd mot däckskador. Däckets slitbana och däcksidorna skyddas av extremt tåliga Aramidfiber. Samma material finns även i skottsäkra västar och även flygindustrin använder materialet. Aramidfiber skyddar mot däckskador i tuff terräng och på dåliga vägar med potthål och andra skador.

I slitbanan ger speciella stenavvisare, Gravel guards, extra skydd mot däckskador. Mönsterspårens bottnar är förstärkta vilket ger extra skydd mot vassa stenar, exempelvis på grusvägar eller i terräng.

Outpost AT har en robust konstruktion och klarar tunga laster. Det gör att däcket passar utmärkt både för tunga arbeten och fritidsaktiviteter, både på vägar och i terräng.

– Outpost AT är ett av de tuffaste däcken vi någonsin har tillverkat. Det är tillräckligt aggressivt för att ge utmärkt slitstyrka, tack vare Aramid Shield™ och tillräckligt elegant för att kunna ge komfortabla köregenskaper, berättar Olli Seppälä.

Utvidga ditt resande

Outpost AT har ett skräddarsytt mönster med många innovationer som ger extra skydd och många mil.

Däckets mönster har 1,5 millimeter djupare mönsterspår än sin föregångare Rotiiva AT och versionen för lätta lastbilar har 2,5 millimeter djupare mönsterspår än Rotiiva AT. Mönsterdjupet på Outpost AT är 11,5 millimeter och 15 millimeter för versionen för lätta lastbilar vilket ökar däckets livslängd och förstärker köregenskaperna i svår terräng.

Däckets slitstarka och hållbara gummiblandning minskar rullmotståndet och sparar bränsle. Nokian Tyres är världsledande i hållbarhet och över 90 procent av företagets produkter tillhör bland de bästa när det gäller rullmotstånd.

Däckets tredimensionella sajpning ökar greppet i svåra förhållanden som till exempel på  slask och väta. Det gör också däckets konstruktion mer stabil vilket ger säkra köregenskaper under långa körningar i svåra förhållanden.

Som alla andra Nokian Tyres senaste produkter har även Outpost AT en körsäkerhetsindikator, Driving Safety Indicator, som tydligt visar det återstående mönsterdjupet i procent. Det är enkelt att se när det börjar bli dags att köpa nya däck.

– Nya Outpost AT är ett smart val som håller länge. Slitstyrka innebär inte enbart att däcket ska klara dagens utmaningar utan även morgondagens utmaningar, säger Olli Seppälä.

Nokian Tyres Outpost AT: Utvidga dina gränser

Utvidga din terräng

Outpost AT hjälper förare att utvidga sina gränser och sin trygghet vart man än åker.

• Summit Sidewalls, skarpa toppar högst upp på däcksidorna ger extra grepp på mjuka underlag
  • Skräddarsydda Canyon Cuts ger extra grepp på svåra underlag
  • Det speciella 3D-mönstret trivs i alla förhållanden

Utvidga ditt mod

Outpost AT innehåller teknologi som skyddar förare vid körning i svåra förhållanden.

• Aramid Shield teknologi ger extrem slitstyrka och utmärkt skydd mot däckskador.
  • Gravel Guards ger komfortabel slitstyrka och däcket klarar pålitligt grusvägar och besvärliga underlag
  • Robust konstruktion med hög lastkapacitet

Utvidga ditt resande

Outpost AT ger många mil, tack vare det skräddarsydda mönstret som innehåller många skyddande innovationer.

• Canyon-djup mönster som klarar tusentals mils körning
  • Däckets slitstarka och hållbara gummiblandning ger lågt rullmotstånd och lägre bränsleförbrukning
  • 3D-sajpning ökar greppet i väta
  • Däckets robusta konstruktion ger stabila köregenskaper
  • Nokian Tyres patenterade körsäkerhetsindikator, Driving Safety Indicator, visar tydligt det återstående mönsterdjupet

Viktigaste innovationer:

Extrem slitstyrka. Aramid Shield: Aramidfiber i däckets slitbana och på däcksidorna skyddar mot däckskador som till exempel potthål, dåliga vägar och svår terräng kan orsaka.

Utmärkt dragkraft. 3D-mönster: Nokian Tyres Outpost AT:s mångsidiga däckmönster trivs i alla förhållanden som lera, sand och torr asfalt.

Extra grepp. Summit Sidewalls: Däckets skarpa däcksidor och skuldror ger robust sidogrepp i mjuka underlag och förstärker däckets aggressiva karaktär.

Bättre skydd mot däckskador: Gravel Guards. Däckets förstärkta mönster tillåter komfortabel och trygg färd även på steniga och svåra underlag.

Pålitligt grepp. Canyon Cuts: Speciella X-formade spår på däckets skuldror och på mönstret ökar greppet på svåra underlag.

Mer säkerhet. Körsäkerhetsindikator Driving Safety Indicator: Bilägare kan enkelt se det återstående mönsterdjupet.

Ladda ner produktbilder och video: http://www.nokiantyres.com/outpostatPR

Läs mer om Nokian Tyres Outpost AT: https://www.nokiantyres.se/sommardack/nokian-tyres-outpost-at/

Mer information:

Nokian Tyres plc

Head of R&D Olli Seppälä, tel. +358 10 401 7549,
olli.seppala@nokiantyres.com

Manager, Content & Product Marketing Teemu Sainio, tel. +358 10 401 7296, teemu.sainio@nokiantyres.com

Nokian Tyres Sverige

Emil Sundholm, Product Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08 474 7464

emil.sundholm@nokiantyres.com

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,

helene.kohlstrom@nokiantyres.com