På Nokian Tyres testcenter utvecklas toppdäck året runt

Noggranna däcktester garanterar att du kan köra bil säkert även den kommande vintern. Nokian Tyres tre olika typer av testcenter i Finland och i Spanien gör det möjligt att testa däck i de förhållanden där däcken används. Även om databaserade utvecklingstekniker blir allt vanligare så kan de inte helt ersätta tester i verkliga förhållanden, vid den yttersta gränsen för väggreppet. Testcentren har en viktig roll i produktutvecklingen och de fungerar som en utmärkt grund för samarbetet med till exempel biltillverkare.

Utvecklingen av ett nytt däck är en lång process som vanligtvis tar mellan två och fem år. Praktiska däcktester är en viktig del av detta arbete och testresultaten ligger som grund för fortsatt utvecklingsarbete tills man har fått fram ett säkert och pålitligt däck. Det är bra att testa och utveckla däck i den miljön där de ska användas. Om ett däck klarar de allra mest krävande förhållanden så klarar det vilka förhållanden som helst.

– Vi har nu ett bättre läge än någonsin när det gäller däcktester. Vårt testcenter White Hell i Ivalo i norra Finland erbjuder enligt vår mening världens bästa testmöjligheter för nordiska vinterdäck. På vårt testcenter i Nokia kan vi testa däck i nordiska sommarförhållanden och på vårt spanska testcenter Hakka Ring kan vi bland annat testa däck i höga hastigheter och i höga temperaturer. Kombinationen av dessa testcenter ger oss möjlighet att göra mångsidiga tester året runt, berättar Teemu Soini, innovations- och testdirektör på Nokian Tyres.

Indoor-tester en viktig del av produktutvecklingen

Utöver testcentren gör Nokian Tyres en hel del tester inomhus, så kallade Indoor-tester. Dessa tester ger viktig information om hur olika gummiblandningar, däckmönster och däckkonstruktioner fungerar och vilka egenskaper de har. Indoor-tester garanterar också att däcken uppfyller alla officiella normer och krav överallt i världen.

– Indoor-tester är en viktig del av vår produktutveckling. Först testas nya däck med olika maskiner innan de går vidare till körtester på våra testbanor. Med våra maskiner testar vi bland annat slitstyrka i höga hastigheter och däckets konstruktion. Vi gör även återkommande kvalitetstester för att garantera felfria däck. På det sättet får vi fram pålitliga produkter av hög kvalitet, berättar Petri Peltoniemi, Testchef på Nokian Tyres.

Utvecklingsarbete tillsammans med biltillverkare och materialutvecklare

Det har hänt mycket inom produktutveckling. En produkt innehåller så många delområden att många olika intressegrupper deltar i utvecklingsarbetet för att få fram en topprodukt.

– Det pågår ständigt samarbetsprojekt till exempel när det gäller framtidens däckteknologier och avancerade material. Våra testcenter erbjuder en utmärkt grund för utvecklingssamarbete, till exempel med biltillverkare och materialutvecklare, säger Teemu Soini.

Över 300 fordonstester när Hakkapeliitta R5 utvecklades

Ett stort antal experter, från kemister till IT-experter och från ljudexperter till testförare, deltar i utvecklingen av ett nytt däck. Huvudfokus i utvecklingen av Nokian Tyres senaste dubbfria vinterdäck Hakkapeliitta R5 var att förbättra vinteregenskaperna både på snö och is. Det tog fyra år att utveckla Hakkapeliitta R5. Utvecklingsarbetet omfattade över 300 fordonstester och cirka 20 000 testdäck testkördes i tiotusentals mil, huvudsakligen på testcentren i Ivalo och Nokia, men även i Spanien.

– De mest krävande förhållanden för ett nordiskt dubbfritt vinterdäck är isiga vägar när temperaturen ligger nära noll grader. Då kan vägarna vara riktigt hala. På vårt testcenter i Ivalo kan vi starta testverksamheten redan i november och kan sedan fortsätta med verksamheten fram till april. Testcentrets betydelse är verkligen stor för oss, där kan vi testa däck extremt länge. Testcentret i Ivalo har även ett tält där vi kan göra grepptester i jämna temperaturförhållanden. Testresultaten blir mycket pålitliga och vi kan noggrant testa skillnader mellan däck utan påverkan av temperaturvariationer, berättar Samu Lepistö, utvecklingschef på Nokian Tyres.

Testcentren i Nokia och Spanien stöder utvecklingsarbetet

Nokian Tyres nya testcenter Hakka Ring i Santa Cruz de la Zarza i Spanien stöder det nordiska utvecklingsarbetet året runt. Testcentret har moderna banor och de senaste tekniska lösningarna som gör det möjligt att göra tester på både våta och torra underlag. På det sättet går det att utveckla nya däck som kan ge bästa möjliga egenskaper både i skyfall och i höga temperaturer. På testcentrets sju kilometer långa ovala bana kan man köra i hastigheter upp till 300 km/h.

På testcentret i Nokia görs tester från april till november. Testcentret utvecklas ständigt för att motsvara de krav som krävande körförhållanden ställer på däck.

– Testcentret i Nokia ligger nära vår produktionsanläggning och produktutveckling och tester kan utföras snabbt. När testmöjligheterna finns nära våra viktigaste marknader så kan vi optimera våra däck för nordiska vägar och förhållanden. Säger Teemu Soini.

Mer information:

www.nokiantyres.se

Teemu Soini, innovations- och utvecklingsdirektör Nokian Tyres, tel. +358 10 401 7185,

teemu.soini@nokiantyres.com

Emil Sundholm, Product Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08 474 7464

emil.sundholm@nokiantyres.com

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,

helene.kohlstrom@nokiantyres.com

Twitter  I YouTube I Facebook I Linkedin IInstagram

Nokian Tyres utvecklar och tillverkar premiumdäck för människor som värdesätter säkerhet, hållbarhet och förutsägbarhet. Vårt syfte är att ge världen möjlighet att köra smartare. Inspirerade av vårt skandinaviska arv tillverkar vi innovativa produkter för personbilar, lastbilar och tunga maskiner som ger sinnesfrid i alla kör- och arbetsförhållanden. Vår Vianor-kedja tillhandahåller däck- och biltjänster. År 2021 var företagets omsättning 1,7 miljarder euro och sysselsatte cirka 4,900 personer. Nokian Tyres är noterat på Nasdaq Helsingfors. Ytterligare information: www.nokiantyres.se

Taggar: