Rätt däckval minskar både utsläppen och bränsleförbrukningen – Besparingen upp till en halv liter bränsle på tio mil

Valet av däck påverkar bilismens totala utsläpp och kostnader i stor utsträckning. Den mest direkta påverkan har rullmotståndet, eller energin som går åt när däcket rullar mot vägen. Ju lättare ett däck rullar desto mindre bränsle förbrukar bilen och genererar lägre koldioxidutsläpp. För en elbil innebär lägre rullmotstånd att räckvidden ökar och bilen kan köras längre per laddning.

– Rullmotståndet har en stor betydelse för bränsleförbrukningen. Ett däck med rätt lufttryck i den bästa klassen A i EU:s däckmärkning kan spara upp till en halv liter bränsle på 10 mil, jämfört med ett däck i den lägsta klassen, berättar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

Med hjälp av EU:s däckmärkning är det enkelt att jämföra skillnader mellan däcken. Däckmärkningen visar tydligt däckets bränsleeffektivitet, våtgrepp och externt däckljud. Över 90 procent av Nokian Tyres däck hör till de bästa klasserna i EU:s däckmärkning när det gäller rullmotståndet.

Ekonomiskt körsätt gör att däcken håller längre

Utöver rätt val av däck kan du genom att köra ekonomiskt minska bränsleförbrukningen upp till 10-20 procent. Genom att bland annat undvika häftiga accelerationer och inbromsningar, tomgångskörning och genom att använda motorvärmare när det är kallt ute kan bränsleförbrukningen minskas avsevärt. Viktigt är också att regelbundet kontrollera lufttrycket.

– Genom att köra mer ekonomiskt slits även däcken mindre vilket förstås också sparar pengar. Genom att ha bra däck och genom att serva bilen regelbundet kan man spara mycket pengar då bränsleförbrukningen minskar. Allt som sparar däcken, sparar också bränsle och miljö, säger Emil Sundholm.

Förnybar energi och återvunna material

För många bilägare är det viktigt vilken miljöpåverkan däcktillverkningen har. Det finns stora skillnader mellan däcktillverkare och det är bra att jämföra vilka skillnader det finns i tillverkningsmetoder.

– En stor del av Nokian Tyres produktion använder förnybar energi. Solpaneler producerar el både för vårt lager i Finland och för vårt nya testcenter i Spanien, säger Teemu Soini, Material Design Manager på Nokian Tyres.

Nokian Tyres är föregångare bland annat när det gäller användning av renare oljor i däcktillverkningen. Senaste innovationen är konceptdäcket Green Step, 93 procent av däckets material är antingen återvunnet eller förnybart.

Gamla däck återvinns i nyproduktionen

Enligt undersökningar tas upp till en miljard däck ur bruk varje år globalt. Frågan är vad som händer med dessa uttjänta däck?

– Till exempel i Europa återvinns gamla däck i stor utsträckning. Gummit i däcken återanvänds i tillverkningen av nya däck. Även stålförstärkningar i däcken kan återanvändas antingen i däcktillverkningen eller i övriga industribehov, berättar Teemu Soini.

Dessutom återanvänder Nokian Tyres internt allt överskottsmaterial och överskottsgummit i sin produktion vilket betyder att det inte blir något gummiavfall.

Förnybart material ökar inte miljöpåverkan

Utöver återvunnet material används en hel del förnybara material i däcktillverkningen. Med förnybara material menas material som kommer från levande källor som träd eller växter. Förnybara material är en del av kolens biobaserade kretslopp och ökar därför inte växthuseffekten direkt.

– Till exempel naturgummit, som i stor utsträckning används i tillverkningen av däck, kommer från gummiträd. Vi håller på att även forska vilka förnybara alternativ det finns för sot och syntetiska gummimaterial, säger Teemu Soini.

Teemu Soini och Emil Sundholm är överens om att miljöengagemanget kräver mångsidigt samarbete.

– Det skapas ständigt nya återvinningsekonomier mellan olika industrigrenar. Till exempel avfall från skogs- och cellulosaindustrin kan bli råvaror för däcktillverkningen, säger Teemu Soini.

5 saker om hur du kan påverka

1. Jämför däckens rullmotstånd och andra egenskaper med hjälp av EU:s däckmärkning innan du köper nya däck.
  2. Ta reda på hur olika däcktillverkare uppmärksammar miljöfrågorna i sin däcktillverkning.
  3. Kör ekonomiskt. Undvik tomgång, häftiga accelerationer och inbromsningar, kör förutseende och använd motorvärmare när det är kallt ute.
  4. Kontrollera det rekommenderade lufttrycket i däcken regelbundet, minst en gång i månaden. Lufttrycket bör hellre vara en aning för högt än för lågt.
  5. Se till att dina utslitna däck återanvänds på rätt sätt.

Mer information:

www.nokiantyres.se

Emil Sundholm, Product Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08 474 7464

emil.sundholm@nokiantyres.com

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,

helene.kohlstrom@nokiantyres.com

Twitter  I YouTube I Facebook I Linkedin IInstagram

Nokian Tyres utvecklar och tillverkar premiumdäck för människor som värdesätter säkerhet, hållbarhet och förutsägbarhet. Vårt syfte är att ge världen möjlighet att köra smartare. Inspirerade av vårt skandinaviska arv tillverkar vi innovativa produkter för personbilar, lastbilar och tunga maskiner som ger sinnesfrid i alla kör- och arbetsförhållanden. Vår Vianor-kedja tillhandahåller däck- och biltjänster. År 2021 var företagets omsättning cirka 1,7 miljarder euro och sysselsatte cirka 4,900 personer. Nokian Tyres är noterat på Nasdaq Helsingfors. Ytterligare information: www.nokiantyres.se

Taggar: