Servad bil och bra däck säkrar trevlig bilsemester

2016-06-28

Den efterlängtade semestern är snart verklighet och många familjer har sedan läge planerat sin bilsemester. En bilsemester ger kanske den bästa frihetskänslan, man kan stanna var man vill och ofta hittar man spännande omvägar. Bilen lastas tungt för semestern och bilen ska klara av större påfrestningar än vanligt. Därför är det viktigt att serva bilen och kolla däcken före semestern. Tungt lastad bil behöver 10-15 procent mer luft i däcken.

Det är inte roligt att åka på bilsemester när man vet att bilen inte är servad och däcken kanske är för slitna. Bristfällig service kan leda till att bilen går sönder långt borta från bebyggelsen. Det kan ta lång tid innan man får hjälp och ytterligare tid går åt att laga bilen, vilket inte är roligt när man är på semester. Dessutom kan det även bli ett djupt hål i semesterplånboken.

Bilens grundservice omfattar bland annat oljebyte samt ny oljefilter och alla viktiga delar kontrolleras. Samtidigt kan även däcken och lufttrycket kontrolleras.

− Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men så slitna däck är inte längre säkra. Speciellt risken för vattenplaning ökar avsevärt när mönsterdjupet är mindre än fyra millimeter. Plötsliga och kraftiga åskskurar är vanliga på sommaren och det är inte värt att riskera familjens säkerhet genom att åka på semester med slitna däck. Säkra däck är den bästa semesterinvesteringen för alla som ska på bilsemester, säger Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Dubbfria däck är inte sommardäck

Med dubbfria vinterdäck ska man absolut inte åka på bilsemester. De har betydligt mjukare gummiblandning än sommardäck och även mönstret är utvecklat för vinterväglag. Därför har dubbfria vinterdäck mycket sämre våtgrepp i sommarvärmen än sommardäck. Den mjuka gummiblandningen gör också att de inte är lika stadiga som sommardäck, vilket ökar risken för att en tungt lastad bil börjar sladda vid en undanmanöver.

På samma sätt ska man kontrollera däcken på husvagn och husbil. Ett vanligt fel är att äldre husvagnsdäck har små sprickor på däcksidan som beror på att vagnen har stått länge ute i solen. Om däcken har sprickor eller är slitna så ska nya däck köpas.

Kom ihåg att öka lufttrycket

När bilen är servad och däcken är i bra skick, så ska även lufttrycket kontrolleras strax före bilsemestern.

− Tungt lastad bil behöver 10-15 procent mer luft i däcken än normalt. Om det rekommenderade lufttrycket till exempel är 2,5 bar så ska trycket ökas med 0,25 - 0,40 bar. Lufttrycksrekommendationen anges i bilens instruktionsbok. Lufttrycket ska kontrolleras på kalla däck. Efter semestern ska lufttrycket återställas till normal nivå igen, säger Ostrovskis.

Och till sist den viktigaste förutsättningen för en säker bilsemester. Kör försiktigt och med framhållning. Kom ihåg att på semestern bör du inte ha bråttom någonstans. Både du som sitter bakom ratten och resten av familjen i bilen njuter betydligt mer av bilsemestern när körningen sker lugnt och säkert!

Tips för säker och njutbar bilsemester

•       Kolla däcken och deras mönsterdjup, säkert grepp = minst 4 mm mönsterdjup
  •       Kolla däcktrycket, tungt lastad bil behöver 0.25-0.40 bar mer luft i däcken, kom ihåg att även kolla reservdäckets lufttryck
  •       De bästa däcken ska alltid monteras på bilens bakaxel, oavsett om bilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven