SUV-däck lever ett hårt liv i stadstrafik – hur ska du välja rätt typ av däck?

SUV-bilar har en högre markfrigång än personbilar vilket kan locka föraren att köra lite väl fort över en trottoarkant eller ojämnheter på vägen. Tunga SUV-bilar har även stora däck och för att de ska klara påfrestningarna så ska de ha en robust konstruktion och starka däcksidor.

I en stadsmiljö finns de gott om utmaningar för SUV-däck. Utöver trottoarkanter kan till exempelvis farthinder, vägarbeten och potthål men även omkörningar, undanmanövrar och filbyten slita hårt på SUV-däcken. De har ofta en hög profil, med andra ord höga däcksidor, vilket ökar risken för däckskador. Kvaliteten på däcken är avgörande speciellt vid extrema situationer, som till exempel vid en undanmanöver eller en hård inbromsning. En motorstark SUV kan accelerera snabbt men bilens tyngd gör att den har längre bromssträcka än en personbil.

– I en panikbromsning är skillnaden enorm mellan kvalitetsdäck och däck av sämre kvalitet. För att bilen ska kunna ge stabila köregenskaper ska däcken ge ett bra grepp både rakt fram och sidled vilket är viktigt för att den tunga SUV-bilen inte ska tappa greppet i en kurva. Däck av hög kvalitet gör det lättare att köra en SUV och körkänslan är bättre, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

Aramid-fiber förstärker däcksidorna

SUV-däck av hög kvalitet tillverkas vanligtvis av starkare material än personbilsdäck. Nokian Tyres använder teknologin Aramid Sidewall på sina SUV-däck och på däck för lätta lastbilar. Däcksidorna är förstärkta med Aramid-fiber som ger bra skydd mot stick- och skärskador. Aramid-fiber används i applikationer som kräver hög mekanisk styrka, bland annat använder rymdindustrin Aramid-fiber.

– I stadskörning måste man ofta svänga skarpt i ett trångt utrymme och det kan till exempel vara trottoarkant eller andra hinder på vägen. I den här miljön minskar Aramid-fiber risken för däckskador. Slitstarka SUV-däck ger goda förutsättningar för en bekymmersfri resa, berättar Emil Sundholm.

– Det mest utmanande för däcksidorna är när däcket trycks mot fälgen i en vinkel, till exempel om bilen parkeras så att någon av hjulen lutar mot trottoarkanten i en vinkel. Vid körning i en stad är det viktigt att ha rätt lufttryck och att köra lugnt, påminner Emil Sundholm.

Bilmodell grunden för utvecklingen av nya SUV-däck

Vid valet av nya däck kan man som däckköpare möta en mängd olika begrepp. Skillnaden mellan ett SUV-däck och ett personbilsdäck kan ibland vara ombytlig och de olika begreppen kan göra det svårt att välja däck.

– Vissa däcktillverkare anger däckets diameter som en avgörande faktor om däcket är ett SUV-däck eller ett personbilsdäck. Andra tillverkare använder istället däckets belastningsindex (load index) som mått om däcket är ett SUV-däck. Men även många mindre så kallade crossover-bilar med lägre bärighetsklass har SUV-däck. Därför utvecklar vi nya SUV-däck och däckdimensioner efter specifik bilmodell, istället för belastningsindex, för att kunna garantera bästa möjliga köregenskaper och säkerhet, berättar Emil Sundholm.

– Vid valet av nya SUV-däck är det viktigt att tänka vilka egenskaper man uppskattar på däck. På grusvägar är det bra att ha stenavvisare i däckets huvudspår och ett förstärkt mönster ger extra stabilitet för höga SUV-bilar. Nokian Tyres SUV-däck är utvecklade och testade för nordiska förhållanden, både för körning i terräng och i stadstrafik, säger Emil Sundholm.

Tips för valet av SUV-däck

• Välj däck som är designade för din bilmodell och som passar för dina behov: körning på asfalt / terräng / eller båda.
  • Kom ihåg att däck av hög kvalitet utöver bra grepp vid acceleration och inbromsning även har bra sidgrepp och att Aramid-fiber skyddar däcksidorna mot stick- och skärskador.
  • Rätt lufttryck ökar däckens livslängd och minskar bränsleförbrukningen.
  • Kom ihåg att köra lugnt, speciellt när du ska svänga tvärt.
  • Kontrollera lufttrycket en gång i månaden.
  • Ha koll på mönsterdjupet och rotera hjulen regelbundet, framhjul bak och tvärtom.
  • Tvätta dina hjul innan du ställer dem i förvar. Förvara däcken i ett torrt och mörkt utrymme.

Mer information:

www.nokiantyres.se

Emil Sundholm, Product Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08 474 7464

emil.sundholm@nokiantyres.com

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,

helene.kohlstrom@nokiantyres.com

Twitter  I YouTube I Facebook I Linkedin IInstagram

Nokian Tyres utvecklar och tillverkar premiumdäck för människor som värdesätter säkerhet, hållbarhet och förutsägbarhet. Vårt syfte är att ge världen möjlighet att köra smartare. Inspirerade av vårt skandinaviska arv tillverkar vi innovativa produkter för personbilar, lastbilar och tunga maskiner som ger sinnesfrid i alla kör- och arbetsförhållanden. Vår Vianor-kedja tillhandahåller däck- och biltjänster. År 2021 var företagets omsättning 1,7 miljarder euro och sysselsatte cirka 4,900 personer. Nokian Tyres är noterat på Nasdaq Helsingfors. Ytterligare information: www.nokiantyres.se

Taggar: