Varför ska även familjens andra bil ha premiumdäck?

Varför ska även familjens andra bil ha premiumdäck?

Många tycker att det inte spelar så stor roll vilka däck familjens andra bil, ofta en äldre bilmodell, ska ha. Motiveringen är att det inte lönar sig att köpa dyra däck till en äldre bil och att man inte kör så mycket med den bilen. Men ur säkerhetssynpunkt borde det vara tvärtom. Ofta är det familjens minst erfarna förare som kör den äldre bilen som inte har lika bra säkerhetsutrustningar som familjens nya bil. Ofta transporteras barn till förskolan, skolan och fritidsaktiviteter med familjens andra bil. Därför är det viktigt att även den bilen har bra och säkra däck.

Slitna däck ger dåligt grepp vid inbromsning och acceleration och även sidogreppet är sämre.

– Moderna bilar har stabiliseringssystem som hjälper förare men inte ens de kan stå emot fysikens lagar. Elektroniska säkerhetssystem kan endast hjälpa om däcken ger ett bra grepp. Bra vinterdäck för nordiska förhållanden ger det bästa skyddet på hala vintervägar, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

Bra däck spelar större roll på äldre bilar

Många bilägare tänker felaktigt att familjens andra bil kan ha nästan hur dåliga däck som helst. Om den äldre bilen inte är så mycket värd så tycker man att det är slöseri med pengar att köpa bra däck till den. Ett helt fel sätt att tänka.

Enligt Transportstyrelsen är genomsnittsåldern på bilar i trafik cirka tio år och den har varit oförändrad de senaste åren. Ju äldre bil desto färre säkerhetshöjande teknik har den.

– När en bil inte har teknik som ökar säkerheten så är det extra viktigt att bilen har bra däck. Ofta är det den minst erfarna föraren som kör familjens andra bil och ofta transporteras små barn i den bilen. Bra däck är viktigt för säkerheten och därför är premiumdäck en klok investering. De behåller sina goda säkerhetsegenskaper även när de börjar bli slitna, berättar Emil Sundholm.

Även a-traktorer behöver bra däck

Antalet A-traktorer ökar snabbt. En A-traktor får enligt lagen köras i högst 30 km/h men många av dessa bilar är manipulerade så att de kan köras betydligt fortare vilket har orsakat många olyckor. Bara under den senaste månaden har fyra ungdomar omkommit i olyckor med A-traktorer som har körts för fort.

2019 fanns cirka 25 000 A-traktorer registrerade i Sverige. I slutet av 2021 hade antalet ökat till cirka 45 000. Ungdomar från 15 år får köra dessa fordon som vanligtvis är äldre omgjorda bilmodeller. Av kostnadsskäl har de ofta dåliga däck som inte ger ett säkert grepp, speciellt på vintern.

– Eftersom A-traktorer ofta är äldre bilmodeller så är de inte är lika säkra att köra med som moderna bilar. Därför är däck som ger bra grepp viktigt för säkerheten på dessa bilar, säger Emil Sundholm.

Mönsterdjupet bör kontrolleras regelbundet

Vid byte till vinterhjul är det bra att kontrollera mönsterdjupet på däcken. På dubbdäck ska man även kontrollera hur många dubbar det finns kvar i däcken. Skillnaden på antalet dubbar mellan däcken får inte vara större än 25 procent, jämfört med däcket som har flest dubbar. Enligt lagen ska vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter men säkerhetsegenskaperna försämras betydligt när mönsterdjupet blir under fyra millimeter. Bra mönsterdjup är bland annat viktigt för att däcken ska ge bra skydd mot slaskplaning.

Nokian Tyres Hakkapeliitta vinterdäck har en körsäkerhetsindikator som visar hur många millimeter av mönsterdjupet som finns kvar. Mitt på slitbanan finns även en snöflinga-märkning och när den försvinner är det dags att köpa nya däck.

På däcksidan finns också en märkning som visar när däcket har tillverkats. De två första numren i nummerserien visar vilken vecka däcket har tillverkats och de två sista numren visar tillverkningsåret. Vinterdäck bör inte användas fler än sex vintersäsonger.

Skifta hjul och spara pengar

Vinterdäck på drivhjulen kan slitas upp till fyra gånger mer än däcken på den frirullande axeln, visar tester som Nokian Tyres har gjort. Därför är det viktigt att skifta framhjulen bak och bakhjulen fram regelbundet.

– Körsäkerheten försämras om det finns stora skillnader på slitaget mellan fram- och bakdäcken. Genom att regelbundet skifta hjulen mellan axlarna kan du också spara pengar eftersom du kan köra längre med dina däck, avslutar Emil Sundholm.

Mer information:

Emil Sundholm, Product Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08 474 7464

emil.sundholm@nokiantyres.com

Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,

helene.kohlstrom@nokiantyres.com

Twitter  I YouTube I Facebook I Linkedin IInstagram

Nokian Tyres utvecklar och tillverkar premiumdäck för människor som värdesätter säkerhet, hållbarhet och förutsägbarhet. Vårt syfte är att ge världen möjlighet att köra smartare. Inspirerade av vårt skandinaviska arv tillverkar vi innovativa produkter för personbilar, lastbilar och tunga maskiner som ger sinnesfrid i alla kör- och arbetsförhållanden. Vår Vianor-kedja tillhandahåller däck- och biltjänster. År 2021 var företagets omsättning cirka 1,7 miljarder euro och sysselsatte cirka 4,900 personer. Nokian Tyres är noterat på Nasdaq Helsingfors. Ytterligare information: www.nokiantyres.se

Taggar: