Tredje boken från Mats Ahren - En rolig och gripande självbiografi

Report this content

Den 12:e december släpps den tredje och sista boken i Mats Arehns självbiografiska bokserie. Jag blir utmattad av att inte få prata… föregicks av böckerna Vita Lögner och Motståndsman steker fläsk. Romanen är en gripande och rolig självbiografi.

I boken Jag blir utmattad av att inte få prata... får vi följa Mats Arehn i helfigur. I boken skildras Mats liv som pappa, regissör och som författare. Det är en gripande roman som kretsar mycket kring det trauma som Mats och hans familj upplevde när den äldste sonen oförklarligt blev förlamad. Men det är även en rolig bok full av självkritiska skildringar och skrönor om såväl framgångar och tillkortakommanden i karriären.

- Mats gjorde sin första film redan vid skjutton års ålder, tyvärr rullar filmremsan ur projektorn, ner fem våningar och förstörs i snömodden. Hans väg genom privatliv och karriär är inte precis spikrak. Men han har en jävla energi och humor och kan i förbifarten glädjas åt att ha sett Orson Welles magnifika rumpa i verkligheten, säger skådespelerskan Claire Wikholm om Mats Arehns bok.

Mats har arbetat med filmer som bl.a. Mannen som blev miljonär, Om kärlek, Papphammar, Dödspolare, Fiendens fiende och Kocken. Han har under sina 45 år i filmbranschen dessutom hunnit arbeta med många stora skådespelare; Gösta Ekman, Sif Ruud, Kjell Bergqvist, Peter Haber, Anita Ekström, Margareta Wievers, Sven Wollter, Allan Edwall för att nämna några.

Boken Jag blir utmattad av att inte få prata… ges ut den 12:e december.

För mer information vänligen kontakta:

Mats Arehn – Författare och filmregissör

Telefon: 070-5471190, e-mail:mats@arehn.com

Fanny Lindquist, presskontakt

Telefon:08- 410 129 00, e-mail:fanny@strandberghaage.se

Mats Arehn slutade skolan vid femton års ålder och gick till sjöss. Efter 2 1/2 år återvände han och började arbeta med teater och film.

Mellan åren1964-1974 skrev, regisserade och producerade han flera kortfilmer, samtidigt som han arbetade som bland annat regiassistent inom film och teater. Under åren 1972 – 1980 regisserade, bearbetade och skrev han radioteaterpjäser för Sveriges Radio.

1974 debuterade Mats Arehn som långfilmsregissör med ”Maria” och därefter fortsatte han med ”Uppdraget” (1976), ”En kärlekssommar” (1978), biofilmen ”Papphammar” (1980), ”Mannen som blev miljonär” (1980), ”Kalabaliken i Bender” (1982), ”Dödspolare” (1984), ”Om kärlek” (1986), ”Teaterterroristerna” (1987), ”Istanbul” (1989), ”Harry Lund” (1991), ”Vita lögner” (1994-95), ”En förälskelse” (2001), ”Kocken” (2004), ”Persona non Grata” (2007) och ”Oskar Oskar” (2008-09)

För TV har han regisserat ”Papphammar” (1980), ”Skulden” (1981), ”Fienders fiende” (1990), ”Inga fler insatser” (1992), ”Kvällspressen” (1991-92), ”Du bestämmer” (1993) och ”Vita lögner” (1995)

1978 startade Mats Arehn Föreningen Sveriges Spelfilmregissörer, i vilken han också var ordförande fram till 1989. 1992 initierade han och var med och startade upp ”Den rörliga bildens språk”, en treårig gymnasieutbildning på Gotland. Det är den första och enda utbildningen i film med riksintag. Hans uppgift i första hand var att ta fram en studieplan och tillsammans med skolchefen tillsätta lärare och gästföreläsare, samt att förse skolan med nödvändig teknisk utrustning.

Under åren 1990 – 2006 skrev han fem böcker, tre självbiografiska romaner och tre fiktionsböcker som han skrev tillsammans med Staffan Engström. Boktitlarna är: ”Vita Lögner” (1997), ”Motståndsman steker fläsk”

(1999), ”Gamla lejon vet när det är dags att dö” (2001), ”Be till gud, men reta inte djävulen” (2003), ”Maktens signum” (2004), tre böcker är utgivna inom Bonnierkoncernen, förutom ”Motståndsman steker fläsk” Sélin och ”Maktens signum” som gavs ut av Filmkonst (Göteborgs Filmfestival)

Flera är de förtroendeuppdrag som Mats Arehn haft: under 80- och 90-talet satt han i flera omgångar i förvaltningsrådet på Svenska Filminstitutet, Färgfilmsutredningen 1978 – 79, styrelseledamot i Sikar AB, 1985-1991 ledamot i B-nämnden på Filminstitutet, 1991-92 ledamot av Filminstitutets Produktionsstödsnämnd, 1997 – 2000 Filmkonsulent Svenska Filminstitutet, 2005-2006 Styrelseledamot Romateatern AB (Gotland).

Under åren har han också varit inblandad i andra manusförfattares och regissörers filmmanuskript. Ofta som medförfattare, men också som dramaturg. Han har också arbetat som mentor och handledare för ett antal debuterande regissörer, numera framgångsrika och namnkunniga. Detta har i första hand skett på Sveriges Television Drama men även i långfilmsammanhang. Han har dessutom arbetat som gästföreläsare i regi på Dramatiska Institutet.

I maj 2012 är det planerat att Mats Arehn skall spela in långfilmen ”Bäst Före” med bl.a. Brasse Brännström, Peter Haber och Kjell Bergqvist. Producent är Svensk Filmindustri.