Befarad råttfest på sommarens uteserveringar

Report this content

Varje år ökar antalet råttsaneringar under sommarmånaderna – delvis på grund av restaurangernas uteserveringar. Då restaurangbranschen står inför en akut personalbrist befaras årets sommar bli värre än någonsin.

Svenskar äter alltmer på restaurang och gärna utomhus när vädret tillåter. Men det är inte bara vi människor som gläds åt att uteserveringarna nu öppnar upp.
– Råttorna är det stora problemet men det börjar med fåglarna. Måsar och gråsparvar tar för sig av våra rester och sprätter därmed ned en hel del mat till råttorna som mer eller mindre står och väntar, säger Johan Peterson, skadedjursexpert på Nomor.

Råttorna vet att uteserveringar innebär mat och är därför beredda. Särskilt utsatta är områden med många restauranger – som gågator där uteserveringar avlöser varandra.
– Uteserveringar på trädäck är perfekta för råttorna. Då kan de springa mellan restaurangerna under skydd. Där kan ingen komma åt dem och matresterna som ramlar ner går inte städa bort, säger Johan.

Personalbrist i restaurangbranschen

Just städningen är avgörande. Ju längre tid det dröjer innan borden dukas av desto större är risken att råttorna kommer. Och för att städrutinerna ska fungera krävs full bemanning vilket kan bli ett problem i sommar när behovet av arbetskraft till hotell- och restaurangbranschen är rekordstort med hela 25 000 vakanser.
– Många restauranger tar det här på allvar och gör ett bra jobb med att täta trädäcken och hålla rent på uteserveringarna. Vår rädsla inför just den här sommaren är att många kommer tvingas jobba med begränsade personalstyrkor vilket då kan leda till att den viktiga avplockningen blir lidande när servispersonalen måste prioritera nya gäster, säger Johan.

Att råttorna kommer fram under sommarmånaderna beror inte bara på uteserveringarna utan också på det allmänna folkliv som råder på gator och torg. Något som också befaras öka ytterligare i år när restriktionerna är borta.
­– Picknick i parken eller en glass på bänken. Alla matrester vi lämnar efter oss lockar fram råttorna, vi måste bli bättre på att hålla rent helt enkelt, avslutar Johan.

För mer information:

Johan Peterson
Skadedjursexpert
johan.peterson@nomor.se

Om Nomor

Nomor levererar rikstäckande tjänster inom skadedjursbekämpning, matsäkerhet och miljö. Våra tjänster innefattar allt från förebyggande skadedjursskydd till saneringar, hygieninspektioner, provtagning, husbesiktningar, fastighetsskötsel och radonmätning. Vi skräddarsyr varje avtal för att våra kunder ska få bästa möjliga tjänst till ett konkurrenskraftigt pris – med hög omsorg om miljö och hälsa. Nomor är en del av Terminix Global Holdings Inc som är ett ledande amerikanskt bolag verksamt inom skadedjurskontroll.

Taggar:

Citat

Uteserveringar på trädäck är perfekta för råttorna. Då kan de springa mellan restaurangerna under skydd. Där kan ingen komma åt dem och matresterna som ramlar ner går inte städa bort.
Johan Peterson, skadedjursexpert på Nomor