Nomura stärker sitt nordiska aktieteam – anställer Per Sävje

Report this content

London, 30 augusti 2010 — Den globala investmentbanken Nomura offentliggjorde idag en ytterligare förstärkning av sitt nordiska aktieteam genom rekryteringen av Per Sävje som Executive Director, Pan European Research Sales. Per Sävje kommer att arbeta med att utveckla Nomuras nordiska erbjudande och marknadsföra bankens topprankade internationella aktieprodukter till lokala kunder. Per Sävje rapporterar till David Sahlin, Head of Equities i Norden.

“Rekryteringen av Per är en naturlig fortsättning på den starka utbyggnaden av vårt aktieerbjudande i Norden. Han är topprankad bland många av de största institutionella kunderna i regionen och är en utmärkt förstärkning till vårt team”, säger David Sahlin.

Nomura har snabbt utökat sin europeiska trading- och analysverksamhet. På London Stock Exchange (LSE) har Nomura haft den största marknadsandelen 13 månader i rad och på Eurex är Nomura en av de största aktörerna i DAX- och EUROSTOXX50-optioner. Det europeiska analytikerteamet följer idag nära 600 företag. I Institutional Investor Survey 2010 rankades Nomuras europeiska analytikerteam på andra plats, det asiatiska på andra plats, det japanska på första plats och analytikerteamet för Kina på första plats.

Per Sävje kommer närmast från Cheuvreux och innan dess var han på Dresdner Kleinwort, där han under sex år arbetade som aktiemäklare. I början av sin karriär jobbade han som aktieanalytiker på HSBC och Danske Bank. Rekryteringen av Per Sävje är den senaste i en rad anställningar som Nomura gjort i sin nordiska expansion. Anders Hähnel, tidigare på Deutsche Bank, börjande i juli som chef för Pan European Research Sales i Norden. Tidigare i augusti anslöt Perttu Kiviniemi från Société General som Head of Equity Sales i Finland. Nyligen anställdes även Mads Aarup, Victoria Baker-Duly och Peter Fors. Nomura har totalt 40 medarbetare som arbetar mot den nordiska marknaden och med bankens expansion i regionen. Dessutom har banken 45 anställda i norra Sverige som arbetar med systemutveckling.

Slut

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Redzi Mangwana, Nomura, EMEA, +44 207 102 1524

Nomura
Nomura är en ledande koncern för finansiella tjänster och den mest framstående investmentbanken med global räckvidd baserad i Asien. Genom ett internationellt nätverk i mer än 30 länder erbjuder Nomura ett brett utbud av innovativa lösningar, skräddarsydda för att uppfylla såväl privatkunders, institutioners, företags som staters specifika krav. Nomura, baserade i Tokyo och med regionala huvudkontor i Hongkong, London och New York, har mer än 27 000 medarbetare över hela världen. Nomuras unika förståelse för Asien gör det möjligt för bolaget att tillföra mervärde för sina kunder genom tre affärsområden: retail, wholesale (global markets, investment banking, och övrig wholesale banking) samt kapitalförvaltning. För ytterligare information om Nomura, se www.nomura.com.

Taggar: