Norconsult har gestaltat nya simhallen i Malung-Sälen – invigs nästa vecka

Nu invigs nya simhallen i Malung-Sälen. Norconsults arkitekter har utformat och gestaltat hela anläggningen som ersätter det tidigare Skinnarbadet.

Simhallen som invigs den 7 oktober innehåller en 25-metersbassäng med åtta banor, familjebad, relaxavdelning, undervisningsbassäng och Sveriges första AquaCross, en höj- och sänkbar hinderbana som sträcker sig över tre banor.

Projektet är en partnering med Peab och Malung-Sälens kommun och startade i april 2021. Från Norconsult medverkar utöver arkitektur kompetens från bland annat landskapsarkitektur, tillgänglighet och akustik.

– Vi har utformat och gestaltat byggnaden utifrån kommunens önskemål i tätt samarbete med andra inblandade aktörer. Grundsyftet är att trygga simkunnigheten och uppmuntra till motion. Resultatet är väl anpassat för Malung-Sälens behov och anläggningen har fått goda omdömen av testgrupper, säger Lars Ylander, uppdragsledare på Norconsult Sverige.

Anläggningen ligger i ett idrottsområde med bland annat ishall och fotbollsplan och är utformad för att passa in bland befintlig byggnadsstruktur, samtidigt som den ska synas från den närliggande fjällvägen mellan Sälen och Stockholm. Vad gäller inomhusmiljön har man tagit vara på den omgivande skogsdungen och lagt bassängrummet en trappa upp vilket ger besökaren en känsla av att befinna sig bland trädtopparna.

– Badanläggningar är teknikintensiva projekt, bland annat kopplat till ventilation och vattenrening. Dessutom pratar vi om miljöer med hög luftfuktighet. Så det gäller att ha god kunskap om exempelvis materialval för att kunna lotsa gestaltningsidéerna genom hela processen. Här har vår erfarenhet och det täta samarbetet med kommunen och övriga aktörer lett till ett väldigt lyckat slutresultat, säger Lars Ylander.

Cecilia Köljing
cecilia.koljing@norconsult.com

Dir: 010-141 83 54 | Mob: 0790-06 08 55

Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Genom innovation och samarbete, och med vårt syfte ”Varje dag förbättrar vi vardagen”, söker vi ständigt efter hållbara, effektiva och samhällsnyttiga lösningar. Med cirka 6 300 medarbetare på över 140 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland kombinerar vi tvärfacklig expertis med lokal närvaro.

Taggar:

Citat