Norconsult signerar färdplan för minskad klimatpåverkan

Norconsult Sverige har anslutit sig till färdplan för fossilfri konkurrenskraft inom bygg- och anläggningssektorn. Färdplanen syftar till att halvera klimatutsläppen till 2030 och nå nettonollutsläpp år 2045.
– Vi tror att samverkan är nyckeln och att det ligger större kraft bakom åtaganden än uppmaningar, säger Farah Al-Aieshy, VD för Norconsult Sverige.

Bygg- och anläggningssektorn står för cirka 20 procent av Sveriges totala klimatutsläpp. Den största delen av utsläppen kommer från materialtillverkning och energianvändning under driftsfasen.

Färdplan för fossilfri konkurrenskraft inom bygg- och anläggningssektorn, ursprungligen lanserad 2018 och uppgraderad 2024, samlar över 120 företag och organisationer. I arbetet med den ursprungliga färdplanen bedömdes att det skulle gå att halvera utsläppen med befintlig teknik. Detta är idag realiserat i flertalet projekt inom såväl underhåll som renovering och nybyggnation.

Nu tar branschen sikte på nettonollutsläpp till år 2045. Norconsult Sverige har varit med i färdplanen sedan lanseringen och har nu även skrivit under ett förnyat åtagande för den uppgraderade planen.

– I och med färdplanen samlar vi krafterna för att öka takten i den här förändringsresan. Ju fler vi är desto bättre. Även om vi som rådgivare inte äger besluten om vad som ska byggas så lovar vi att ta upp frågorna och prata om möjligheterna med våra kunder och samarbetspartners, säger Farah Al-Aieshy.

Färdplanen täcker hela kedjan från tillverkning av material och produkter till drift och förvaltning av fastigheter. Den erbjuder en handlingsplan med fokus på bland annat elektrifiering, förnybara bränslen och cirkulära flöden. Åtta branschorganisationer inom samhällsbyggnadssektorn ansvarar för processen tillsammans med deltagande företag, organisationer och kommuner. På Norconsult har olika delar av verksamheten brutit ner och konkretiserat vad färdplanen innebär för dem.

– En viktig aspekt är färdplanens fokus på reparerbara och uppgraderbara lösningar och lång teknisk livslängd. Det är något som inte varit så tydligt uttalat tidigare och som vi har försökt lyfta i våra uppdrag. Nu blir det enklare när vi möter kunder som också har skrivit på, vi är starkare när vi drar åt samma håll, säger Marcus Rydbo, Divisionschef för Arkitektur, Byggnader & Miljö på Norconsult Sverige.

Cecilia Köljing
cecilia.koljing@norconsult.com

Dir: 010-141 83 54 | Mob: 0790-06 08 55

Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Genom innovation och samarbete, och med vårt syfte ”Varje dag förbättrar vi vardagen”, söker vi ständigt efter hållbara, effektiva och samhällsnyttiga lösningar. Med cirka 6 300 medarbetare på över 140 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland kombinerar vi tvärfacklig expertis med lokal närvaro.

Taggar:

Citat

Även om vi som rådgivare inte äger besluten om vad som ska byggas så lovar vi att ta upp frågorna och prata om möjligheterna med våra kunder och samarbetspartners.
Farah Al-Aieshy, VD på Norconsult Sverige