Norconsult Sverige får förnyat förtroende för Mälarbanan

Trafikverket har tecknat en option för förlängning av ett delprojekt för Mälarbanan och därmed förlängt samarbetet i ytterligare två år.

Mälarbanan är en viktig del av järnvägsnätet som förbinder Örebro, Västerås och Enköping med Stockholm. För att öka tågkapaciteten västerut från Stockholm håller Trafikverket på att bygga ut Mälarbanan med flera spår. Spårområdet kommer på sina håll att överdäckas för att frigöra mark för stadsutveckling.

Norconsult har arbetat i projektet sedan 2018. Uppdraget omfattar projektering av VA-omläggning av 500 ledningsobjekt samt planering och projektering av trafikåtgärder för de bil-, cykel och gångvägar som påverkas.

– Uppdraget inkluderar projektets alla olika faser såsom förstudie, förprojektering och framtagning av bygghandling. Dessutom finns vi med som tekniskt beställarstöd under byggnationen. Uppdragsorganisatorisen är utspridd över hela landet med produktionsgrupper i bland annat Växjö, Jönköping, Göteborg, Borlänge, Luleå och Stockholm, och involverar drygt 100 resurser, säger Lennart Wetterholt, projektchef på Norconsult Sverige.

Projektet är just nu inne i en intensiv leveransfas av bygghandlingar med ett 15-tal delprojekt som pågår parallellt. En viktig framgångsfaktor är därför god kommunikation mellan de 18 ledningsägarna, till exempel Trafikverket, kommuner, entreprenörer samt spår- och BEST-projektörer, för att alla inblandade ska gå i takt.

– För att lyckas med ett så stort och komplext projekt måste fokus läggas på samverkan, en gemensam målbild för leveranser i de olika faserna, tydlig struktur samt ordning och reda. Optionen innebär att vi har fått förnyat förtroende och är en kvittens på att vårt sätt att arbete uppskattas av Trafikverket, säger Lennart Wetterholt.

Projektet kring Mälarbanan är en del av ”Trafiksatsning Stockholm”, vilket även inkluderar bland annat Citybanan och Förbifart Stockholm. Norconsult är kontrakterade till och med år 2026.

Cecilia Köljing
cecilia.koljing@norconsult.com
Dir: +46 010 141 83 54 | Mob: +46 0790 06 08 55

Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Genom innovation och samarbete, och med vårt syfte ”Varje dag förbättrar vi vardagen”, söker vi ständigt efter hållbara, effektiva och samhällsnyttiga lösningar. Med cirka 6 300 medarbetare på över 140 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland kombinerar vi tvärfacklig expertis med lokal närvaro.

Taggar:

Citat

Optionen innebär att vi har fått förnyat förtroende och är en kvittens på att vårt sätt att arbete uppskattas av Trafikverket.
Lennart Wetterholt, projektchef på Norconsult Sverige.