VD för Nord Insuretech Group AB (Nord) brev till aktieägarna 1 mars 2022

Två månader in på det nya året präglas marknaden på nytt av stora globala osäkerheter.

Bolaget har tagit sig inom pandemin och finner sig i en stabil position vid ingången i det nya året och vi ser med tillförsikt fram mot 2022. Samtidigt har vi en stor ödmjukhet inför det faktum att vi står inför globalt mycket osäkra tider med marknadsmässigt hög volatilitet, vilket snabbt kan förändra förutsättningarna. Oro för inflation, högre energipriser, högre räntor och krig i Europa ger lägre börskurser. Det allvarliga och osäkra omvärldsläget påverkar naturligtvis oss alla, även om vi ser att vår egen koncern har en mycket liten exponering. Bolaget befinner sig i ett stabilt läge med goda förutsättningar att anpassa sig till nuvarande marknadssituationer.

Nord Insuretech Group har inte påverkats av de negativa effekterna av pandemin i form av bland annat leveranssvårigheter och höjda priser som gett negativa genomslag på marknaden under perioden. Koncernen är heller inte exponerad mot de risker som föreligger i den närtida framtiden.

Vår bevisade förmåga att snabbt ställa om verksamheten ger goda förutsättningar för fortsatta framgångar. Riskerna mitigeras genom att bolagets partners är lokalt fokuserade, med begränsad exponering för globala marknadstrender. Kostnadsnivåerna i Nord är också utformade för att skala med kontrollerad och lönsam tillväxt, så att bolaget inte får onödiga fasta kostnader.

Dessutöver arbetar koncernen aktivt med övervakning av marknadssituationen och partnerstatus och bolaget kommer att justera riskurval därefter. Detta görs genom regelbundna UW-möten med försäkringsbolag och implementeras operativt i rutiner och IT-system. Bolagets beräknade omvandlingsfrekvenser som drivkraft är konservativa och realistiska, vilket gör att vi kan välja önskade risker samtidigt som vi levererar på volym.

Bolagets förutsättningar att skala under året är goda.