VD:s brev till aktieägarna september 2021

Kära aktieägare,

Den 13 september meddelade vi att vi har ingått ett distributionsavtal med Norsk Bildelsenter AS (www.bildeler.no). Försäkringstjänsterna leveras av Nord Forsikring AS, Nords helägda dotterbolag. Genom partnerskapet med Norsk Bildelsenter vill kundresor och priser skräddarsys utifrån unika och djupa kunskaper om kunderna. Avtalet gäller privata skadeförsäkringar och företagsförsäkringar för Bildeler.no-kunder. Norsk Bildelsenter / Bildeler.no har cirka 200 000 kunder, och kundbasen växer snabbt.

Vi har nu utvecklat Bildeler.no sin skräddarsydda lösning som ska implementeras i deras digitala kanaler. Vi genomför nu ett test av Nords lösning för automatisk onboarding av bildeler.no sina kunder. Vi kommer tillbaka med eget PM vid lanseringen.

Som nämnts i föregående VD-brev är vårt fokus framåt:

1. Skala tillsammans med våra partners

2. Minska kostnaden per ny kund

3. Se till att den befintliga portföljen förnyas - återkommande inkomster

4. Utveckla attraktiva produkter och tjänster som vi kan leverera till marknaden

5. Kvalitet, genom kundnöjdhet, lönsamhet och korrekt bemanning i alla delar av gruppen

Amesto AccountHouse har redan lanserats och vi arbetar aktivt för att skala denna distributionskanal. Kunder använder följande sida för att köpa försäkring: https://www.amestoaccounthouse.no/teknologi/simplifying-business/amesto-forsikring/

Vårt koncept för att öka försäljningen genom Amesto AccountHouse och andra partners distributionskanaler är följande

1. Teknik: Nord levererar färdiga digitala försäkringslösningar skräddarsydda till partners egen look and feel
    1. Snabb och enkel integration i partnerns digitala kanaler
  2. Teknik: Nords lösning levererar automatiserade kundprocesser
    1. Enkelt och relevant för kunden, inga långa formulär att svara på
    2. Automatiserad lösning för onboarding (försäljning) av nye kunder; vår robot producerar automatiskt ett erbjudande till kunden
  3. Insikt: Kunskap om den enskilda kundens unika behov skapas genom direkt datasamarbete (analys) mellan Nord och dess partners. På så sätt kan försäkringsprodukten levereras skräddarsydd för de faktiska behoven hos segmenterade kundgrupper och enskilda kunder
  4. Varma händer: Nords rådgivare säkerställer att digitala leads omvandlas effektivt till att bli en betalande kund. Genom direkt dialog med kunden (”Warm closing”) och kvalitet vid rådgivning skapas en högre konverteringsfrekvens på försäljning än enbart digital försäljning ger.

Verksamheten i Norge: Vi ökar kapaciteten från oktober med fler nya resurser. Den bifogade bilden (Products sold) visar ett uppdaterat urval från vår verksamhet 2021, nu med siffror för augusti för Norge. I augusti är vi tillbaka med full produktion efter semestern. Vi ser en ökande trend in i september. Det skapar lägre kostnad per försäljning, högre provision och portföljinkomst för företaget (viktiga KPI:er för Nord).