Nord Stream presenterade planer för ytterligare gasledningar i Östersjön

Zug, 20 maj, 2013. Vid ett möte i Visby i eftermiddags presenterade företrädare för gasledningsföretaget Nord Stream planerna på att bygga ytterligare en eller två gasledningar av samma typ som de som redan transporterar gas genom Östersjön, från Ryssland till Tyskland. Den föreslagna utbyggnaden kommer att passera fem länders vatten; Ryssland, Finland, Sverige, Danmark och Tyskland.  Omställningen av Europas energiförsörjning från olja och kol kommer på sikt att kräva större mängder naturgas, dels för att naturgas i sig är ett mindre klimatpåverkande bränsle, dels för att utbyggnaden av en infrastruktur för naturgas fungerar som en brygga till icke-fossila bränslen, såsom biogas.

Vid mötet framhöll Lars O Grönstedt, Senior Adviser för bolaget, att: ”Idag förs diskussioner med ett antal energibolag som kan bli ägare i den grupp som är under bildande för att bygga ytterligare en eller två ledningar. Beslut om ägare samt tidplaner och fortsatta undersökningar kommer att fattas under de närmaste månaderna”.

Nicklas Andersson som är projektansvarig för Nord Streams utbyggnad i Sverige och Danmark redovisade projektplaneringen som i stor utsträckning kommer att baseras på erfarenheterna från de två första ledningarna. Samira Kiefer Andersson, Nord Stream, och Håkan Lindved, från konsultföretaget Ramböll, redogjorde för hur erfarenheter från tidigare miljöundersökningar ska tillvaratas i det kommande projektet.

Ett antal frågor av olika karaktär ställdes under mötet. Som svar på frågor kring offentliggörande av data från miljökonsekvensbeskrivningar och bottenundersökningar meddelade Nord Stream att en databas kommer att göras tillgänglig för forskningsvärlden inom cirka ett halvår, innan slutet av 2013.

För mer information vänligen kontakta:

Lars O Grönstedt, Senior Adviser, tel: +46 70 590 55 19

Email: press@nord-stream.com

Nord Stream AG är ett internationellt konsortium som har bildats för planering, konstruktion och den påföljande driften av de två parallella havsbaserade rörledningarna genom Östersjön. Ryska OAO Gazprom äger 51 procent av andelarna i konsortiet. De tyska företagen BASF SE/Wintershall Holding GmbH och E.ON Ruhrgas AG äger 15,5 procent vardera. Det nederländska gasinfrastrukturföretaget N.V. Nederlandse Gasunie och det franska energibolaget GDF SUEZ S.A. har andelar på 9 procent vardera. Nord Streams huvudkontor och driftscentral är belägna i Zug i Schweiz.

Nord Streams rörledningar för naturgas i Östersjön kan leverera 55 miljarder kubikmeter rysk gas till EU per år, i åtminstone 50 år. Båda ledningarna går parallellt i1 224 kilometer från Portovayabukten, nära Viborg på den ryska Östersjökusten till Lubmin, Tyskland. Varje rörledning består av runt 100 000 24 ton tunga stålrör med betongbeläggning. De är utplacerade på havsbotten längs exakt den sträckning som godkänts av myndigheter i de fem länder genom vars vatten rörledningen passerar. Den första av Nord Streams rörledningar togs i drift i november 2011 och den andra togs i drift i oktober 2012, enligt tidplan och budget.

Naturgas spelar en allt viktigare roll i Europas energimix vid en tidpunkt då gasproduktionen i EU samtidigt minskar. Gasimportbehoven förväntas öka från 302 miljarder kubikmeter 2011 till 524 miljarder kubikmeter 2035. Då kommer EU att behöva ytterligare gasimport motsvarande 222 miljarder kubikmeter per år (källa: IEA 2012). Med ökande global efterfrågan behöver EU säkra gasreserver på lång sikt för att säkerställa global industriell konkurrenskraft och inhemskt behov. Nord Streams rörledningssystem, är - tillsammans med sitt utbyggnadsprojekt - en kort och direkt länk mellan det europeiska gasnätet med några av världens största gasreserver, vilket svarar mot nämnda utmaningar.

Nord Streams utbyggnadsprojekt omfattar planeringen, byggprocessen och driften av upp till två ytterligare naturgasledningar på havsbotten i Östersjön. De nya ledningarna är planerade att gå genom de exklusiva ekonomiska zonerna och/eller territorialvattnen i Ryssland, Finland, Sverige, Danmark och Tyskland. Varje rörledning kommer att ha kapacitet att transportera 27,5 miljarder kubikmeter naturgas per år och ledningarnas design är planerad att utföras på samma sätt som Nord Stream-ledningarna. Nord Stream AG har mandat att genomföra förberedelser och planeringsaktiviteter för utbyggnadsprojektet. Ytterligare projektutveckling kommer att utföras in ramen för det nya företag som bildas inom några månader.

Nord Stream är engagerat i säkerhet och miljö: konsortiet investerade 100 miljoner euro i den mest utförliga studie av Östersjön som genomförts i samband med planeringen av de två första rörledningarna.  Konsortiet genomförde omfattande konsultationer för att säkerställa att designen, sträckningen, byggprocessen och driften av rörledningarna skulle vara säker och miljömässigt sund. Under byggprocessen och under de första driftsåren fram till 2016 kommer Nord Stream att investera ytterligare 40 miljoner euro i utförliga miljökontroller längs sträckningen i Östersjön för att säkerställa att miljön inte påverkas negativt.  Efter avslutandet av byggprocessen för ledning 1 och 2 visade resultaten av miljö- och socioekonomiska kontroller att miljöeffekterna på Östersjön var mycket små, lokala, huvudsakligen kortvariga samt inom uppsatta gränser.