Nord Stream utvärderar alternativ för att ytterligare öka kapaciteten för gasimport via Östersjön

• Ett steg mot en mer långsiktig energisäkerhet för EU
  • Förstudie ska utvärdera möjligheten till ytterligare rörledningar

Zug, 11 maj 2012. Aktieägarna i Nord Stream AG har bett bolaget att genomföra en förstudie av möjliga alternativ för att ytterligare öka transportkapaciteten för naturgas från Ryssland till EU genom Östersjön. Under de kommande åtta månaderna ska Nord Stream göra en bedömning utifrån olika kriterier, inklusive tekniska lösningar, sträckningsalternativ, miljöpåverkan och finansiering av potentiellt upp till två ytterligare rörledningar.

Förstudien är avsedd att ge aktieägarna underlag för att utvärdera möjliga lösningar som kan möta EU:s behov av en ökad import av naturgas de kommande årtiondena samt att säkra gasleveranser enligt befintliga avtal. Förstudiens resultat kommer ligga till grund för aktieägarnas kommande beslut i frågan.

Lanseringen av den nya förstudien visar att Nord Streams aktieägare fortsätter att utforska olika sätt att förbättra EU:s långsiktiga energiförsörjning genom att tillhandahålla tillförlitliga och konkurrenskraftiga naturgasleveranser samt en diversifierad transportkapacitet.

Studien bygger vidare på 40 års erfarenhet av ryska gasleveranser till Europa och på erfarenheterna från det framgångsrika färdigställandet av Nord Streams båda rörledningar. Den grundas också på aktieägarnas egen expertis när det gäller byggande och drift av rörledningar för naturgas. Studien ska utvärdera möjligheterna till ytterligare infrastruktur med en driftstid på minst 50 år.

Det finns två logiska skäl till att överväga ytterligare infrastruktur för gastransport: diversifiering av transportvägar är viktigt för en stärkt försörjningstrygghet. Dessutom kommer EU:s behov av gasimport att fortsätta att öka på lång sikt, dels på grund av de ekonomiska och miljömässiga fördelarna med naturgas, dels på grund av att EU:s inhemska produktion i Nordsjön minskar.

Nord Stream AG är ett internationellt ägarkonsortium som bildats för planering, byggande och efterföljande drift av havsbaserade gasledningar genom Östersjön. Nord Streams fem aktieägare är ryska OAO Gazprom med 51 procents ägarandel i konsortiet, de tyska företagen BASF SE/Wintershall Holding GmbH och E.ON Ruhrgas AG, vart och ett med 15,5 procent, samt det nederländska gasinfrastrukturföretaget N.V. Nederlandse Gasunie och det franska energiföretaget GDF SUEZ S.A., vart och ett med 9 procents ägarandel.

Den första av Nord Streams två parallella rörledningar togs i drift i november 2011. Varje ledning är cirka 1 220 kilometer lång och har en transportkapacitet av 27,5 miljarder kbm per år. Ledning 2 har redan lagts ut och genomgår nu förberedelser för drift. När den tas i bruk mot slutet av 2012, får de båda ledningarna tillsammans en kapacitet på 55 miljarder kbm per år.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tora Leifland Holmström, Kommunikationsansvarig Danmark och Sverige

Mobiltelefon: +41 79 888 09 79

Nord Stream ansvarar för planeringen, konstruktionen och den påföljande driften av naturgasledningarna som förbinder Ryssland med den Europeiska unionen genom Östersjön. EU:s årliga behov av importerad naturgas var år 2009 cirka 312 miljarder kubikmeter, ett behov som förutspås stiga till över 523 miljarder kubikmeter till år 2030. Detta innebär att år 2030 kommer EU:s årliga importbehov att ha ökat med 211 miljarder kubikmeter. (Källa: IEA, 2011). Genom att koppla samman några av världens största gasreserver med det europeiska gasledningsnätet kommer Nord Stream att täcka mer än en fjärdedel av den nya tillkommande efterfrågan. Projektet kommer att utgöra ett viktigt bidrag till långsiktig försörjningstrygghet samt en milstolpe för partnerskapet mellan den Europeiska unionen och Ryssland på energiområdet.

Den första av Nord Streams två parallella rörledningar togs i drift under november 2011. Varje ledning är ca 1 220 km lång, med en transportkapacitet på ca 27,5 miljarder kubikmeter per år. Mer än 90 procent av den andra rörledningen har redan lagts ut. Den fulla kapaciteten på omkring 55 miljarder kubikmeter per år kommer att uppnås när den andra ledningen tas i drift under sena 2012. Detta är tillräckligt med naturgas för att täcka årsbehovet för mer än 26 miljoner europeiska hushåll.

Nord Stream AG är ett internationellt konsortium som har bildats för planering, konstruktion och den påföljande driften av den nya havsbaserade rörledningen genom Östersjön. Ryska OAO Gazprom äger 51 procent av andelarna i konsortiet. De tyska företagen BASF SE/Wintershall Holding GmbH och E.ON Ruhrgas AG äger 15,5 procent vardera, och det nederländska gasinfrastrukturföretaget N.V. Nederlandse Gasunie och det franska energibolaget GDF SUEZ S.A. har andelar på 9 procent vardera.

Nord Stream inkluderas i den Europeiska unionens riktlinjer för det transeuropeiska energinätverket (TEN-E). År 2006 utsågs projektet till ett ”projekt av europeiskt intresse” av den Europeiska kommissionen, Europaparlamentet och den Europeiska unionens råd. Nord Stream erkänns därmed som ett nyckelprojekt för att möta Europas behov av ny energiinfrastruktur.

Konstruktionen av Nord Streams gasledning startade i april 2010 efter att detaljerade miljöundersökningar genomförts och en omfattande miljökonsekvensbeskrivning (MKB) upprättats för hela rörledningens sträckning. Tre rörläggningsfartyg har fått i uppdrag att arbeta med projektet: Saipems Castoro Sei utförde merparten av konstruktionen i Östersjön. Saipems Castoro Dieci har slutfört sitt arbete med båda rörledningarna i grundare vatten vid den tyska landanslutningen. Allseas Solitaire hanterade stora delar av konstruktionen i Finska viken, som underentreprenör till Saipem. Den första gasledningen togs i drift under november 2011 och den andra planeras tas i drift under 2012.

Ingen mellanliggande kompressorstation: Nord Stream kunde bygga sina rörledningar så de kan drivas utan en mellanliggande kompressorstation, men med tre olika designtryck och tjocklekar på rörväggen vartefter som gastrycket sjunker under den långa transporten från Ryssland till landanslutningen i Tyskland. Sammanfogningen av de tre rörsektionerna skedde genom undervattenssvetsning vid de två punkter till havs där designtrycket förändras från 220 till 200 bar respektive från 200 till 177,5 bar. Sammankopplingen mellan sektionerna vid Finska viken och de centrala sektionerna skedde utanför finska kusten på cirka 80 meters djup och sammankopplingen mellan de centrala och sydvästra sektionerna vid Gotland vid ett djup om cirka 110 meter. De tre sektionerna av rörledning 2 kommer att föras ihop under vattnet vid samma plats under sommaren.