PRESSMEDDELANDE:GDF Suez förvärvar en andel på 9 procent i Nord Stream AG

E.ON Ruhrgas och Wintershall Holding GmbH säljer andelar på 4,5 procent vardera

Nytt franskt delägarskap stärker ytterligare den europeiska dimensionen i projeket

Franska GDF Suez är en ledande global energileverantör

Zug, 21 juni 2010. Nord Stream AG välkomnar varmt GDF Suez S.A. som konsortiets femte delägare med en andel på 9 procent, efter bolagets förvärv av 4,5 procent vardera från grundarna E.ON Ruhrgas AG och Wintershall Holding GmbH. De två tyska energibolagen har nu en andel på 15,5 procent vardera. Konsortiets andra delägare är ryska OAO Gazprom med 51 procent och det nederländska gasinfrastrukturbolaget N.V. Nederlandse Gasunie med 9 procent.

De första avtalen om dessa förändringar i Nord Streams delägarstruktur undertecknades i helgen vid det årliga International Economic Forum i St. Petersburg. Det avslutande förhandlingsmötet kommer att äga rum under de kommande veckorna.

“Nord Stream är ett kraftfullt exempel på hur värdefullt samarbetet mellan ryska och europeiska bolag längs energivärdekedjan är. Det betonar också det ömsesidiga beroendet mellan Ryssland och företag inom den Europeiska Unionen (EU) när det gäller energisäkerhet: Ryssland har världens största naturgasreserver och Europa är Rysslands största marknad. Nord Streams europeiska delägare samarbetar också med Gazprom när det gäller utvinning, produktion och transport av gas”, säger Nord Streams VD Matthias Warnig.

"Att ytterligare ett av Europas största energibolag har gått med i konsortiet är ännu ett tecken på tilltro till den finansiella, kommersiella, driftsmässiga och kontraktsenliga styrkan i Nord Stream-projektet”, tillade han. “GDF Suez medverkan stärker ytterligare den europeiska dimensionen i detta viktiga rysk-europeiska samarbete för att möta Europas växande efterfrågan på importerad naturgas” tillägger Nord Streams VD Matthias Warnig.

Nu när franska GDF Suez har blivit delägare i Nord Stream inkluderar konsortiet delägare från länder som står för cirka 40 procent av EU:s totala årliga naturgasförbrukning: Tyskland, Nederländerna och Frankrike.

Nord Streams delägare finansierar 30 procent av projektkostnaderna på 7,4 miljarder euro. Resterande 70 procent kommer från internationella banker och kreditexportorgan. Det privatfinansierade projektkonsortiet har redan påbörjat konstruktionen av den 1 224 kilometer långa naturgasledningen genom Östersjön och planerar att börja transportera naturgas till Europa år 2011.

För mer information, vänligen kontakta:

Tora Leifland Holmström, kommunikationsansvarig Nord Stream Sverige

E-post: press@nord-stream.com

Bakgrundsfakta:

Nord Stream är en gasledning för överföring av naturgas som kommer att koppla samman Ryssland och Europeiska unionen genom Östersjön. EU:s årliga behov av importerad naturgas var år 2007 cirka 312 miljarder kubikmeter och förutspås stiga till 516 kubikmeter till år 2030. Detta innebär att år 2030 kommer EU:s årliga importbehov att ha ökat med nästan 200 kubikmeter. (Källa: IEA, World Energy Outlook 2009). Genom att koppla samman några av världens största gasreserver med det europeiska gasledningsnätet kommer Nord Stream att täcka ca 25 procent av denna nya efterfrågan. Projektet kommer att vara ett viktigt bidrag till långsiktig försörjningstrygghet och en milstolpe för partnerskapet mellan Europeiska unionen och Ryssland på energiområdet.

Nord Stream AG planerar att ta i drift den första av två parallella rörledningar 2011. Varje ledning är ungefär 1220 km lång, med en transportkapacitet på ca 27,5 miljarder kubikmeter per år. Kapaciteten kommer att fördubblas till omkring 55 miljarder kubikmeter per år när den andra ledningen är i drift. Detta är tillräckligt med gas för att leverera till mer än 26 miljoner europeiska hushåll.

Nord Stream AG är ett internationellt konsortium som bildades för planering, konstruktion och drift av den nya planerade offshoreledningen genom Östersjön. Ryska OAO Gazprom äger 51 procent av andelarna i konsortiet. De tyska företagen BASF SE/Wintershall Holding GmbH och E.ON Ruhrgas AG äger 15,5 procent vardera. Det nederländska infrastrukturföretaget N.V. Nederlandse Gasunie samt franska GDF Suez S.A. äger vardera 9 procent av andelarna.

Nord Stream inkluderas i den Europeiska unionens riktlinjer för det transeuropeiska energinätverket (TEN-E). År 2006 utsågs projektet till ett ”projekt av europeiskt intresse” av den Europeiska kommissionen, Europaparlamentet och den Europeiska unionens råd. Nord Stream erkänns därför som ett nyckelprojekt för att möta Europas behov av energiinfrastruktur.

Byggandet av Nord Streams gasledning startade i april 2010 efter miljöstudier, planering och en genomförd miljökonsekvensbeskrivning (MKB) längs hela gasledningens sträckning. Tre rörläggningsfartyg har fått i uppdrag att arbeta med projektet: Sapiems Castoro Sei kommer att utföra merparten av konstruktionen i Östersjön. Castoro Dieci kommer att vara verksam i tyska vatten under den andra halvan av 2010, Allseas Solitaire kommer att hantera konstruktionen i Finska viken. Den första gasledningen är planerad att tas i drift under 2011, den andra under 2012.

UNECE-konventionen om miljökonsekvensbeskrivning i ett gränsöverskridande sammanhang (Esbokonventionen) ålägger staterna att bedöma miljökonsekvenser av vissa aktiviteter redan vid ett tidigt skede i planeringen. Konventionen ålägger även stater att meddela och rådgöra med varandra om alla planerade stora projekt som kan medföra betydande gränsöverskridande miljöpåverkan. Esbokonventionen undertecknades i Esbo (Finland) 25 februari 1991 och trädde i kraft 10 september 1997. Nord Stream inledde överläggningar enligt Esbokonventionen med ministerier och myndigheter i april 2006. Internationella samråd enligt Esbo-konventionen har officiellt avslutats. Myndigheterna i upphovspartsländer har informerat varandra om såväl sina tillståndsbeslut som alla nödvändiga tillstånd som krävs från Ryssland, Finland, Sverige, Danmark och Tyskland (upphovsländer) för att byggnationen av ledningen ska beviljas.

Saipem, 43 procent ägs av Eni, är organiserat i tre affärsenheter: offshore, landbaserat och borrning, med stark betoning på aktiviteter som rör olja och gas i avlägsna områden och djupa vatten. Saipem är ledande inom ingenjörsarbeten, inköp, projektledning och konstruktionstjänster, med utmärkta färdigheter inom planering och utförande av större projekt, både landbaserade och offshore, samt har teknologisk kompetens inom gas och oljeutvinning.

EUPEC är världsledande inom applikation av korrosionsfritt beläggningssystem i flera lager. I över 40 år har EUPEC tillhandahållit pålitliga lösningar för skydd från ände till ände av stålrörledningar, för rörledningsindustrier som är både landbaserade och offshore. Detta internationella anseende gäller även betongbeläggning, tillverkning av ”rör i rör”, katodiska korrosionsskydd, fjärrstyrt handhavande och övervakning av rörledningar och tjänster som rör global projektledning och fälttjänster på rörledningar. EUPEC har ISO 9001, 14001, OHSAS 18001 certifiering och Qualicert.