Aleksia börsintroduceras

PRESSKONFERENS Hotell Kämp, 10.00 (Finsk tid) TELEFONKONFERENS +46 8 598 00 754, 17.00 (Finsk tid) Fortsatt strategisk fokusering: *Aleksia börsintroduceras *ämförelsestörande poster redovisas Efter att ha förverkligat viktiga strategiska mål under 1999 fortsätter MeritaNordbanken den strategiska fokuseringen. Koncernen avyttrar mer än hälften av sitt fastighetsinnehav genom börsnotering av Aleksia och planerar en reservation i 1999 års bokslut för Aleksiainnehavet med ca 90 miljoner euro. Samtidigt redovisas övriga s k jämförelsestörande poster. En värdejustering görs för återstående fastighetsinnehav med ca 55 miljoner euro. Reavinsten om 114 miljoner euro för innehavet i försäkringsbolaget Pohjola har tidigare redovisats. En extra gottgörelse sker från gruppens svenska pensionsstiftelse med 65 miljoner euro. Under 1999 förverkligades viktiga delar av MeritaNordbankens strategi. Nya produkter fortsatte att presenteras varje månad. Målet om 1.000.000 Internetanknutna kunder överträffades och Solokoncepet lanserades i Sverige. Investmentbanken Maizels & Westerberg förvärvades. Koncernen fick en effektiv legal struktur med en aktie - en bank. Den strategiska fokuseringen innebär också att koncernens icke strategiska fastighetsinnehav ska avvecklas. Mer än hälften av detta har överförts till Aleksia, som nu säljs ut och introduceras som det största fastighetsaktiebolaget på Helsingforsbörsen. Försäljningsprocessen beräknas vara avslutad den 22 februari 2000. Information om börsintroduktionen av Aleksia lämnas i ett särskilt meddelande från Aleksia idag. Efter så kallad pre marketing har MeritaNordbankens rådgivare för utförsäljningen av Aleksia lämnat ett prisintervall för institutionella bud på bolaget. Genomsnittet motsvarar 410 miljoner euro, vilket är ca 90 miljoner euro lägre än det koncernmässiga värdet på Aleksiainnehavet. En motsvarande reservation för en möjlig försäljningsförlust vid avyttringen av Aleksiainnehavet planeras därför i bokslutet för 1999. Efter en särskild översyn görs en värdejustering av övriga innehav av finska fastigheter och fastighetsaktier med ca 55 miljoner euro. I bokslutet för 1999 görs vidare en extra gottgörelse från gruppens svenska pensionsstiftelse uppgående till ca 65 miljoner euro. Försäljningen av gruppens innehav i Pohjola under första kvartalet 1999 medförde en reavinst om 114 miljoner euro. Rörelseresultatet för 1999 redovisas i bokslutskommunikén den 16 februari 2000. I en kommentar säger MeritaNordbankens VD och koncernchef Hans Dalborg: - MeritaNordbanken är en koncern med ett starkt momentum. I den planenliga omstruktureringen av koncernen ska fastigheter, som inte tillhör vår kärnaffär, avyttras på samma sätt som icke strategiska aktieinnehav. Trots att marknadens prisbild för Aleksia-aktierna inte motsvarar tidigare förväntningar har vi beslutat fullfölja utförsäljningen och ta motsvarande justeringar i bokslutet. Vi redovisar samtidigt redan nu övriga jämförelsestörande poster. Försäljningen av Aleksia ska också ses mot bakgrund av de starka rörelseresultat som framgått av kvartalsrapporterna under1999. Telefonkonferens Tid Den 1 februari 2000 kl. 17.00 finsk tid (kl. 16.00 svensk tid) Närvarande MeritaNordbankens Koncernchef Hans DalborgMeritaNordbanken Vice verkställande direktör Arne Liljedahl, Ekonomi, Redovisning och Control Vice verkställande direktör Jarmo Laiho, ställföreträdande finanschef Aleksias styrelseordförande Sven-Åke Johansson Aleksia Aleksias verkställande direktör Heikki Hyppönen Deltagande För att delta i telefonkonferensen, var vänlig ring operatören Genesys, telefon +46 8 598 00 574. Frågor om telefonkonferensen ställs till Elisabeth Johansson på Genesys (direkt externt +46 8 562 10 213). Om Du inte önskar delta kan Du höra på ett bandat meddelande på numret +46 8 598 09 000. Tryck möteskoden 598 00574 och ge pinkoden 000201. Den bandade konferensen kan avlyssnas en vecka efter det att konferensen har hållits. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/01/20000201BIT00020/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/01/20000201BIT00020/bit0002.pdf