Euroguide för svenska företag

Euroguide för svenska företag The Association for the Monetary Union of Europe (AMUE) har med stöd från Europeiska kommissionen nyligen publicerat en euroguide som riktar sig särskilt till företag i Sverige. Den 32-sidiga guiden, som fått titeln Eu- ro @ En möjlighet för ditt företag @ Sverige, har publicerats i samarbete med AMUE-medlemmarna MeritaNordbanken, Svenska Arbetsgivareföreningen (SAF), Företagarnas Riksorganisation, Industriförbundet och Skandinaviska Enskilda Banken (SEB). Detta dokument är avsett att hjälpa företag att sätta regeringens politik i ett sammanhang, upprätta egna prioriteringar och organisera åtgärder inom företagens olika divisioner, avdelningar m fl. Guiden innehåller av- snitt om marknadsföring, försäljning och konkurrens, leveranskedjan (upp- handling och logistik), finansiering, mänskliga resurser, redovisning, skatter och rättsliga frågor samt informationssystem. De detaljerade checklistorna som ingår i varje avsnitt hjälper företag att implementera egna handlingsplaner för euroförberedelser. Denna publikation är den fjärde i en rad guider om euroförberedelser, som har riktat sig till företag, återförsäljare och turistnäringen, och har distribuerats i mer än 2 200 000 exemplar. Förberedelseguiderna är till- gängliga på alla EU-språk och distribueras i hela Europa. De finns till- gängliga på AMUE:s webbplats: www.amue.org. En gratiskopia kan beställas från AMUE genom att ange önskad publikation och språkversion. Beställning- ar kan skickas per fax (+33 1 45 22 33 77), post (AMUE, 26 rue de la Pépi- nière, F-75008 Paris) eller e-post (info@amue.org). Guiden finns även tillgänglig på svenska på Nordbankens kontor. The Association for the Monetary Union of Europe och dess medlemmar, ban- ker och företag, som tillsammans har ca 8 000 000 anställda, har stött upprättandet av den Ekonomiska och monetära unionen sedan 1987. För ytterligare information: Martha Cambas, AMUE, tfn +33 1 44 70 60 36 Swante Mellström, Företag och Finansiering, tfn +46 8 614 97 77 Erik Evrén, presschef, tfn +46 8 614 86 11 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/02/23/20000223BIT00350/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/02/23/20000223BIT00350/bit0002.pdf