MeritaNordbanken expanderar i Lettland och Litauen

MeritaNordbanken expanderar i Lettland och Litauen MeritaNordbanken förvärvar verksamhet i Lettland och Litauen från den franska banken Société Générale. Verksamheten omfattar ett bankkontor i Riga, Lettland, med ca 60 anställda och ett bankkontor i Vilnius, Litauen, med ca 20 anställda. De växande ekonomierna i Baltikum och Polen tillhör MeritaNordbankens hemmamarknadsområde. MeritaNordbanken kan nu erbjuda privat- och företagskunder - och den nordiska marknaden - fullständig bankservice i egen regi i såväl Estland, Lettland och Litauen samt, genom den hälftenägda Bank Komunalny i Gdynia, även i Polen. - Vi fördubblar i ett slag vår affärsvolym i Lettland och får dessutom en snabb start med en redan etablerad bankverksamhet i Litauen, säger Thomas Neckmar, chef för MeritaNordbankens region Baltikum och Polen. Enheterna i Lettland och Litauen kommer att kompletteras med bl a internet- och telefonbanksservice. - Vi kommer genom förvärvet närmare MeritaNordbankens mål om att bli den ledande banken i Östersjöområdet. Ytterligare mindre förvärv i Baltikum utesluts inte, även om vi fortsatt sätter organisk tillväxt främst. Förvärvet av bankverksamheterna i Lettland och Litauen förutsätter att nödvändiga myndighetstillstånd i berörda länder erhålles. Formellt tillträde sker den 31 mars 2000. För närmare information kontakta: Thomas Neckmar, chef region Baltikum och Polen, +46 8 614 79 30, +46 708 67 34 12 Erik Evrén, presschef, tel +46 8 614 86 11 Lauri Peltola, presschef, tel. +358 9 165 423 24 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/01/11/20000111BIT00480/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/01/11/20000111BIT00480/bit0002.pdf