Anders Stenkrona Nordeas nya privatekonom

Anders Stenkrona, som är Nordeas sparekonom, har utsetts till bankens nya privatekonom. Han tillträder sin nya roll idag den 29 augusti 2023 och efterträder Ingela Gabrielsson som nu går i pension. Anders Stenkrona har över 20 års erfarenhet från finansbranschen, han är doktor i finansiell ekonomi och är en av Sveriges mest erfarna experter inom beteendeekonomi.

Som privatekonom kommer Anders att fokusera på hushållens ekonomi, sparande, bostadsmarknaden och hur svenskarnas privatekonomi påverkas av stora politiska- och ekonomiska händelser. Anders Stenkrona kommer regelbundet att publicera rapporter såsom Boendebarometern, Julundersökningen och Semesterundersökningen. Han kommer även att ge vägledning och råd till svenskarna i deras privatekonomiska beslut samt vikten och behovet av att spara för framtiden.

– Jag känner mig hedrad och det ska bli väldigt roligt och spännande att ta över rollen som Nordeas privatekonom. Jag får nu möjlighet att fokusera på det som påverkar svenskarnas privatekonomi och min förhoppning är att hjälpa hushåll att ta rätt beslut i sin ekonomiska vardag, säger Anders Stenkrona.

På Nordea har Anders Stenkrona arbetat med konceptet hälsosam ekonomi i avsikt att hjälpa svenskarna till en stark och stabil ekonomi. Han har fokuserat på frågor kopplade till sparande och har varit Nordeas expert ibland annat Koll på sparandet.

Anders Stenkrona är även en prisbelönt författare samt föreläsare i investering och finansiering på Stockholms universitet.

Läs mer om Anders tips och svenskarnas privatekonomi.

För ytterligare information:

Anders Stenkrona, privatekonom, tel. 073-883 54 88

Henrik Devell, presstalesperson, tel. 073-574 59 58

Nordea är en nordisk fullservicebank. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com

Taggar: