Färre barn får vecko- eller månadspeng

Report this content

Andelen barn som får regelbunden fickpeng minskar. Samtidigt ger äldre föräldrar mindre i månadspeng än vad yngre föräldrar gör. Och många färre barn får kontanter, även bland yngre barn. Det visar Nordeas senaste undersökning om fickpengar till barn som Kantar Sifo genomfört.

Sex av tio (62 procent) barn i åldern 6-17 år får regelbunden fickpeng som vecko- eller månadspeng. Det är en liten minskning jämfört med den tidigare mätningen 2021 då det var 66 procent som fick regelbunden fickpeng. Anders Stenkrona, privatekonom Nordea är bekymrad av den utvecklingen.

– Det är lite oroande att andelen barn som får regelbunden fickpeng minskar. En regelbunden fickpeng ger barnet en vana att planera, hushålla och spara pengar, säger Anders Stenkrona.

De främsta anledningarna till att föräldrar ger regelbunden vecko- eller månadspeng är att föräldrarna vill lära sitt barn att ta ansvar för sina pengar (85 procent) följt av att föräldrar vill ge barnet förtroendet att hantera sina pengar själva (69 procent). En femtedel (20 procent) ger sina barn fickpengar då och då, men inte en bestämd summa. 18 procent av föräldrarna ger inte alls sina barn fickpengar.

Åtta av tio (80 procent) av barnen får sina fickpengar digitalt: 42 procent genom banköverföring och 38 procent genom Swish. Det är främst de yngsta barnen, 6-8 år, som får kontanter. Men digitala fickpengar ökar även bland de yngre barnen. Medan 56 procent av 9-11-åringarna fick digitala fickpengar 2021, är andelen uppe på 66 procent idag. Bland de äldre barnen får över 98 procent fickpengarna digitalt.

Undersökningen visar även att äldre föräldrar (55-65 år) ger i genomsnitt 21 procent mindre i månadspeng än vad medelålders föräldrar (45-54 år) gör till ungdomar i 12-17 års åldern.

– Det var överraskande att äldre föräldrar ger mindre i månadspeng än medelålders föräldrar gör. Det finns flera tänkbara förklaringar. Kanske är de ekonomiska marginalerna mindre för tonårshushåll med äldre föräldrar eller kanske äldre föräldrar har en annan föreställning av hur mycket en 12-17 åring bör få i månadspeng.

Så vad ska fickpengarna räcka till? Undersökningen visar att barnens fickpengar förväntas gå till godis (73 procent) och nöjen (58 procent). För de äldre barnen förväntas pengarna även räcka till att äta ute (37 procent) samt spel och att köpa kläder. Största skillnaden mellan pojkars och flickors konsumtion av fickpengar är att pojkar i större utsträckning köper spel och flickor kläder.

Så stor är fickpengen 2023:

Ungefärlig fickpeng

6-8 år

9-11 år

12-14 år

15-17 år

Veckopeng

30 kr

40 kr

80 kr

200 kr

Månadspeng

200 kr

400 kr

800 kr

Då och då

70 kr

230 kr

350 kr

740 kr

Läs mer om vad föräldrar i Sverige tänker om sina barns fickpengar och ta del av hela undersökningen nedan.
Om undersökningen:

Undersökningen är genomförd den 23-30 augusti 2023, bland 1 177 föräldrar med hemmavarande barn i åldern 6–17 år, på uppdrag av Nordea via Kantar Sifos webbpanel. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

För ytterligare information:

Anders Stenkrona, privatekonom, tel. 073-883 54 88

Henrik Devell, presstalesperson, tel. 073-574 59 58

Nordea är en nordisk fullservicebank. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com

Taggar: