Fler semesterfirare reser utomlands

I år kommer en av tre svenskar att resa utomlands på sommarsemestern. De planerar att spendera i snitt nära 23 000 kronor på årets semester. Det visar Nordeas senaste semesterundersökning som Verian genomfört.

Vi ser en stadig ökning av svenskarnas utlandssemestrar då drygt en av tre (34 %) planerar att resa utomlands på semestern jämfört med 28 procent i fjol. Det är dock fortfarande en majoritet, 57 procent som uppger att de tänker semestra i Sverige.

”Det förvånar mig att fler planerar att resa utomlands med tanke på det ekonomiska läget, oroligheterna i vår omvärld och det fokus som ligger på klimat och miljö”, säger Anders Stenkrona privatekonom på Nordea.

Svenskarna planerar i år att spendera i snitt nära 23 000 kronor på årets semester. Det är en blygsam ökning med 4 procent jämfört med de senaste tre åren då ökningen har varit 16-18 procent.

”Räntehöjningar och högre levnadskostnader har ätit upp en större del av hushållskassan. Det har därför blivit mindre pengar över till semestern än tidigare år. Årets semesterbudget har ökat i samma takt som löneutvecklingen.”

Det som svenskarna oroar sig mest för är framförallt att det blir dåligt väder, två av fem svenskar (39 %) oroar sig för vädret. Det är en markant ökning från ifjol då 25 procent oroade sig för dåligt väder. Oro inför osäkerheten i omvärlden (15 %) har dämpats för tredje året i rad, trots att oroligheterna i världen består. En av fem (20 %) oroar sig för att semestern inte blir så bra eller rolig som de önskar, det är betydligt fler än i fjol då 14 procent uppgav detta.

”Vi verkar ha vant oss vid alla oroligheter, trots att det egentligen har blivit oroligare i omvärlden. Semestern är viktig och nu vill vi koppla av i solen.”

Bland svenska semesterfirare uppger fyra av tio (41 %) att de känner av ökande levnadskostnader, till exempel för livsmedel och räntor. I år är det färre jämfört med undersökningen inför sommaren 2023, då 48 procent uppgav detta.

Endast tre procent planerar att finansiera sin sommarsemester med lån. En majoritet, 94 procent använder egna pengar. Semestern finansieras främst genom lön (68 %) och sparade pengar (57 %).

Fler än en av fem (22 %) svenskar väljer fel valuta när de betalar med kort eller tar ut pengar i en uttagsautomat utomlands. Att belasta kontot med svenska kronor istället för utländsk valuta vid betalning med kort eller vid uttag av pengar i en uttagsautomat utomlands leder till en sämre växelkurs.

Om undersökningen

Undersökningen är genomförd av Verian den 7-10 maj 2024. Undersökningen genomfördes bland cirka 1 000 män och kvinnor 18-65 år i Sverige på uppdrag av Nordea via Sifos webbpanel. Urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

För ytterligare information:

Anders Stenkrona, privatekonom, 073-883 54 88

Henrik Devell, presstalesperson, 073-574 59 58

Nordea är en nordisk fullservicebank. Vi hjälper våra kunder att förverkliga sina drömmar och ambitioner – och det har vi gjort i 200 år. Vi vill göra verklig skillnad för våra kunder och i de samhällen där vi är verksamma – genom att vara en stark och personlig finansiell partner. Nordeaaktien är noterad på börserna Nasdaq Helsingfors, Nasdaq Köpenhamn och Nasdaq Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com

Taggar: