Nordea: Snart bättre ekonomiska tider i hela landet

Under flera år har det varit betydande skillnader mellan olika delar av landet, men nästa år minskar skillnaderna. Räntesänkningarna från Riksbanken är särskilt viktiga för den ekonomiska utvecklingen i storstäderna. Detta visar Nordeas Regionala Utsikter.

– Mönstret efter pandemin består och det går bäst i de norra delarna av landet samtidigt som Sydsverige har gjort en remarkabel upphämtning på arbetsmarknaden, säger Nordeas chef för makroekonomisk analys Susanne Spector.

Norra Sverige ökar sin betydelse för svensk ekonomi och står för en allt större del av efterfrågan på arbetskraft. I år är de tre nordligaste regionernas BNP-bidrag större än bidraget från någon enskild storstadsregion.

Ett viktigt skäl är att svensk export gått starkt medan den inhemska efterfrågan är fortsatt svag. Nästa år förbättras den inhemska efterfrågan vilket gör störst avtryck i storstadsregionerna.

– Stockholm och Västsverige växer snabbast nästa år, men trots det är dessa två regioner de enda som inte når tillbaka till sina tidigare tillväxttrender under prognosperioden. Samtidigt är det positivt för Sverige att fler delar av landet bidrar allt mer till BNP-utvecklingen, säger Susanne Spector.

Trots en stark utveckling för exporten har Smålandsregionen det fortsatt kämpigt. Bostadsbyggandet förblir dämpat i spåren av lägre befolkningsökning och dessutom har andra för regionen viktiga branscher som möbel- och fordonsindustrin det tufft.

Nedväxlingen i befolkningstillväxt innebär också utmaningar. Västerbottens län är det enda län där befolkningen växer snabbare än tidigare, medan de flesta län har den svagaste befolkningsutvecklingen på flera decennier. Hittills i år har befolkningen minskat i 15 av 21 län.

– Den lägre befolkningstillväxten innebär minskat behov av förskolor och skolor, dämpad byggtakt och att det blir tuffare att genomföra stora investeringar i kommuner där befolkningen minskar, säger Susanne Spector.

Bruttoregionalprodukt (BRP),

2,5

1,5

1,0

Läs hela rapporten på nordea.com

Susanne Spector, chef för makroekonomisk analys, +46 72 707 06 92
Hugo Laigar, presskommunikatör +46 73 574 58 08

Vi är en fullservicebank med en 200-årig tradition av att stötta och skapa tillväxt i de nordiska ekonomierna. Vi förverkligar drömmar och önskningar för ett gemensamt bästa. Varje dag arbetar vi för att våra kunder ska få en bättre ekonomi, leverera de bästa kundupplevelserna i alla våra kanaler och främja en hållbar utveckling. Nordeaaktien är noterad på Nasdaq-börserna i Helsingfors, Köpenhamn och Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.