Nordea lanserar sparkonto med fördröjda uttag

Som ett ytterligare steg att försvåra för bedragare att lura svenska bankkunder lanserar Nordea ett nytt sparkonto, Sparkonto Extra, med högre ränta och med tre dagars fördröjning på uttag. Något som gör det möjligt att stoppa transaktioner när man misstänker att man blivit utsatt för bedrägeri.

Bedrägerier är ett samhällsproblem och varje bedrägeri innebär en tragedi för den drabbade. Nordea fortsätter arbetet med att förhindra bedrägerier och bedömer att branschen, politiker och myndigheter tillsammans måste göra mer. Nu inför vi ett nytt sparkonto där varje transaktion fördröjs med tre dagar.

Många bedrägerier går ut på att försätta offret i en situation av panik och stress där man inte agerar rationellt. I många fall handlar det om att genom social manipulation förmå offret att lämna ut koder eller i ökad utsträckning själv skicka pengar till ett främmande konto, ofta utomlands.

- I många fall inser den drabbade snabbt efteråt att den blivit utsatt för ett bedrägeri, men då kan det ofta vara försent och pengarna har försvunnit utomlands. Med några dagars fördröjning på uttag vill vi hjälpa de drabbade att stoppa pengarna från att försvinna, säger Per Långsved, chef för den svenska privatmarknaden och Sverigechef Nordea.

Per Långsved tillägger att Sparkonto Extra är till för att skapa en extra trygghet för de kunder som önskar det.

- Sparkonto Extra är inte till för alla men för dem som önskar extra trygghet. För andra kunder skulle detta innebära ett problem, att det inte går tillräckligt snabbt. Därför ser vi det som en bra lösning att kunderna själva kan göra valet mellan ökad trygghet och snabbhet.

Nordea har många fler verktyg för att förhindra bedrägerier. Bland annat övervakas transaktioner dagligen och banken har infört personliga beloppsbegränsningar för utsatta grupper, något som hindrar transaktioner som avviker stort från kundens normala mönster. Nordea stoppar bedrägerier varje dag. Nu siktar vi på att stoppa ännu fler.

Hugo Laigar, presskommunikatör, +46 73 574 58 08

Vi är en fullservicebank med en 200-årig tradition av att stötta och skapa tillväxt i de nordiska ekonomierna. Vi förverkligar drömmar och önskningar för ett gemensamt bästa. Varje dag arbetar vi för att våra kunder ska få en bättre ekonomi, leverera de bästa kundupplevelserna i alla våra kanaler och främja en hållbar utveckling. Nordeaaktien är noterad på Nasdaq-börserna i Helsingfors, Köpenhamn och Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.

Taggar: