Nordea stöder nordisk damtennis

Nordea stöder nordisk damtennis Bildar Nordea Tennis Team Nordea bildar Nordea Tennis Team med den bästa kvinnliga spelaren från respektive nordiskt land; Karina Jacobsgaard (Danmark), Emma Laine (Finland), Ina Sartz (Norge) och Åsa Svensson (Sverige). - För första gången under min karriär satsar ett av Sveriges, och Nordens, största företag på damtennis, säger Åsa Svensson. Det behövs om vi ska ha samma chans som killarna. Jag tror att det kommer att få stor betydelse för utvecklingen av damtennisen i Norden. Det är ett nordiskt samarbetsprojekt och det andra steget i Nordeas ambition att stöda utvecklingen av damtennisen i hela Norden. Nordea Tennis Team är en långsiktig satsning där spelarna får hjälp med rese- och träningskostnader. Efter det inledande året kommer verksamheten att utvärderas för att sedan vidarutveckla teamet under 2004 - Det här är andra steget i vår satsning på damtennis, säger Lauri Peltola, chef för sponsring inom Nordea. Det första var att bilda Nordea Nordic Light Open, som är Nordens största tennistävling för damer och den enda nordiska på damernas WTA Tour. Nordea är titelsponsor och var med och startade Nordea Nordic Light Open som spelades för första gången i somras. Tävlingen blev en framgång och gjorde att vi nu kan ta nästa steg och starta Nordea Tennis Team. - Det behövs internationella stortävlingar på hemmaplan för att skapa intresse och förebilder. Damtennis är förmodligen den största individuella sporten för kvinnor i världen och nu har nordiska tennistjejer något att sikta på, säger Mikael Larsson, VD för Nordea Nordic Light Open. Tävlingen kommer att alternera mellan de nordiska länderna. I år spelas Nordea Nordic Light Open 2-10 augusti i Esbo, Finland. För ytterligare information: Lauri Peltola, head of Group Sponsoring, +358 50 324 1445 Mikael Larsson, managing director Nordea Nordic Light Open , +46 8 70 734 20 93 Yvonne Mattsson, to contact the Nordea Tennis Team, +46 8 534 91221 www.nordea.com www.nordiclightopen.com www.wtatour.com Nordeas sponsoring policy: Nordeas sponsoring ska till sin natur vara nordisk och lokal. Nya sponsorprojekt ska antingen vara på koncernnivå eller helt och hållet lokala. All sponsorverksamhet står i samklang med Nordeas värderingar. Sponsorbesluten grundar sig på omfattande undersökningar. Nordea inriktar sig främst på sportsgrenar som ingår i Nordeas sportfamilj, dvs fotboll, utförsåkning, tennis och golf. Kulturella och samhällsinriktade sponsorprojekt ingår också. Nordea är den ledande finanskoncernen i Norden och Östersjöregionen och bedriver verksamhet inom tre affärsområden: Retail Banking, Corporate and Institutional Banking och Asset Management & Life. Koncernen har över 10 miljoner kunder och 1 288 bankkontor. Nordeakoncernen hör till världens främsta Internetbanker med 3,3 miljoner e-kunder. Nordeaaktien är noterad på börserna i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/28/20030128BIT00490/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/28/20030128BIT00490/wkr0006.pdf