Resultat för tredje kvartalet 2024

Interimsrapport
17 oktober 2024, kl 7.30 EET

Kvartalet i korthet

Fortsatt intäktstillväxt. Sammantaget ökade intäkterna med 2 procent. Räntenettot minskade med 1 procent, efter sänkta styrräntor. Avgifts- och provisionsnettot ökade återigen, upp 4 procent. Nettoresultat av försäkrings­verksamhet var fortsatt stabilt och nettoresultat av poster till verkligt värde förbättrades med 26 procent. Kostnaderna ökade med 9 procent, exklusive 32 mn euro hänförligt till uppgörelsen med en amerikansk myndighet. Mer än hälften av uppgången avsåg ökade investeringar i tillväxt, teknik och riskhantering. Rörelseresultatet uppgick till 1,6 md euro.

Avkastning på eget kapital 16,7 procent – resultat per aktie 0,36 euro. Nordeas avkastning på eget kapital var fortsatt mycket stark och uppgick till 16,7 procent under tredje kvartalet, vilket återspeglar Nordeas motståndskraft och fortsatt höga standard i verksamheten. För tredje kvartalet var vårt K/I-tal, med periodiserade resolutionsavgifter och exklusive uppgörelsen i USA, 43,4 procent. Detta kan jämföras med 42,4 procent för ett år sedan. Resultatet per aktie var 0,36 euro, att jämföra med 0,38 euro för ett år sedan.

Bolånevolymerna stabila, inlåningen ökade. Det var fortsatt trögt på de nordiska marknaderna för bolån och företagslån. Samtidigt ökade efterfrågan på nya lånelöften igen, vilket tyder på att läget på bostadsmarknaderna ljusnar. Inlåningen från privatkunder och företag ökade med 2 respektive 9 procent på årsbasis. Det förvaltade kapitalet ökade med 15 procent och nettoflödet för Norden uppgick till 4,2 md euro under kvartalet.

Solid kreditkvalitet, ökade kreditförluster drevs främst av några enstaka företagsexponeringar. Kreditförluster och liknande nettoresultat uppgick till 51 mn euro eller 6 punkter. En återföring på 30 mn euro gjordes från bufferten enligt ledningens bedömning, vilket speglar ett minskat reserveringsbehov. Den samlade bufferten enligt ledningens bedömning uppgår nu till 435 mn euro.

Fortsatt stark kapitaltillväxt, aktieåterköp återupptas. Vi upprätthåller en stark kapitalposition och fortsätter att skapa kapitaltillväxt. Vår kärnprimärkapitalrelation var 15,8 procent vid kvartalets slut, vilket är 2,3 procentenheter över kapitalkravet. Minskningen från föregående kvartals 17,5 procent var förväntad till följd av införandet av nya kapitalmodeller för privatlån under tredje kvartalet. Efter införandet är vi nu redo att återuppta våra aktieåterköp. Vi kommer i oktober att inleda ett nytt återköpsprogram till ett värde av 250 mn euro, som ska vara slutfört till slutet av februari 2025.

Uppdaterade utsikter för 2024: en avkastning på eget kapital på över 16 procent. Nordea har en stark och motståndskraftig affärsmodell, med en mycket väldiversifierad kreditportfölj i de nordiska länderna. Det ger banken möjlighet att stötta sina kunder och leverera hög resultatkvalitet, med god lönsamhet och låg volatilitet under hela konjunkturcykeln.

(För ytterligare vd-kommentarer, se sidan 2. Ordlista finns på sidan 54 i rapporten för tredje kvartalet 2024.)

Koncernens resultat och nyckeltal per kvartal

Mn euro

82

Summa rörelseintäkter

3

Summa rörelsekostnader exklusive lagstadgade avgifter

-1 311

17,8

Resultat per aktie efter utspädning, euro

Vd har ordet

Vi fortsatte att göra bra ifrån oss under tredje kvartalet. Lönsamheten var fortsatt på en god nivå och vår avkastning på eget kapital har klart överstigit 15 procent de senaste åtta kvartalen. Affärsvolymerna var stabila och kundaktiviteten god, vilket bidrog till en intäktsökning jämfört med samma kvartal i fjol.

Nordeas utveckling visar på en hållbar förbättring i lönsamheten, vilket i sin tur har stärkt vår förmåga att betjäna våra kunder. Vi har funnits vid kundernas sida under de mer utmanande tiderna för de nordiska ekonomierna, och vi fortsätter att aktivt stötta dem nu när utsikterna förbättras. Lägre inflation och utsikterna till lägre räntor har ökat konsumenternas förtroende, och vi har sett tecken på det i aktiviteten bland både hushåll och företag.

Under kvartalet var kunderna mer aktiva inom sparande och placeringar, vilket skapade stark efterfrågan på våra sparprodukter. Inlåningen från privatkunder och företag ökade med 2 respektive 9 procent på årsbasis, på konkurrenskraftiga marknader. Även aktiviteten på obligationsmarknaden var fortsatt hög, trots det normalt säsongsmässigt svagare kvartalet.

Utlåningen var relativt stabil på de fortsatt tröga marknaderna. Vi var aktiva i kontakten med våra företagskunder, som var mer inriktade på att lägga om befintliga lån än att låna mer för att investera i tillväxt, och kunde därmed upprätthålla en stabil utlåning på företagssidan. Bolånevolymerna var fortsatt stabila på dämpade bostadsmarknader. Positivt är att efterfrågan på nya lånelöften, en viktig indikator på stigande bostadsförsäljning framöver, ökade för andra kvartalet i följd.

Sammantaget ökade intäkterna med 2 procent jämfört med samma kvartal i fjol, till 3,0 md euro. Här ingår en ökning av avgifts- och provisionsnettot med 4 procent, vilket återspeglar ett ökat sparande bland kunderna. Räntenettot stod emot bra, sjönk med 1 procent efter lägre inlåningsmarginaler, i linje med förväntningarna. Rörelseresultatet uppgick till 1,6 md euro, ner från 1,7 md euro. Avkastningen på eget kapital var 16,7 procent, eller 17,1 procent exklusive uppgörelsen i USA.

Vårt finansiella resultat har gett oss bra kapacitet att investera för framtiden. För att ta vår strategi vidare har vi gjort betydande investeringar i teknik, data och AI samt annan viktig kapacitet. På så sätt kan vi dra nytta av fördelarna med vår unika storlek i Norden genom att erbjuda differentiering som är svår att efterlikna. Vi stärker också vår ställning i Norge, bland annat genom förvärvet av Danske Banks norska privatkunds- och private banking-verksamhet. Sammantaget var det huvudsakligen dessa investeringar som fick våra kostnader under tredje kvartalet att öka med 9 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Kostnadsökningen för helåret 2025 kommer att bli betydligt lägre än detta. Genom våra investeringar har vi kunnat ta betydande steg framåt, och vi kommer att fortsätta investera för våra kunder. K/I-talet, med periodiserade resolutionsavgifter och exklusive uppgörelsen i USA, var 43,4 procent under tredje kvartalet, att jämföra med 42,4 procent för ett år sedan.

Vår kreditutveckling är fortsatt solid, med god tillgångskvalitet. Kreditförluster och liknande nettoresultat uppgick till 51 mn euro, eller 6 punkter, under kvartalet. Mot bakgrund av de positiva makroekonomiska utsikterna återförde vi ytterligare 30 mn euro från vår buffert enligt ledningens bedömning, som nu uppgår till 435 mn euro. Vi har en sund riskprofil, och kreditkvaliteten är fortsatt stark och i linje med våra långsiktiga förväntningar.

I Personal Banking är den ökade efterfrågan på nya lånelöften ett tecken på att bostadsmarknaderna i Norden håller på att återhämta sig. Kundernas ökade intresse för placeringar tyder också på förbättrade makroekonomiska förhållanden. Kunderna fortsatte att dra nytta av våra digitala tjänster, och både antalet användare och antalet inloggningar i appen för privatkunder ökade med 5 procent på årsbasis. I september tog vi hem utmärkelser i sex kategorier vid tidskriften Global Finances evenemang World’s Best Digital Bank Awards 2024, bland annat utmärkelsen för bästa digitala bank för privatkunder i Västeuropa.

I Business Banking upprätthöll vi vår nära kontakt med kunderna, stöttade dem när den höga aktiviteten höll i sig och efterfrågan på ränte- och valutasäkring var särskilt stark. Inlåningen ökade med 3 procent i lokala valutor jämfört med samma kvartal i fjol, och utlåningen var stabil. Vi förbättrade också servicekvaliteten ytterligare, med bland annat ökad tillgänglighet till våra rådgivare, genom att dra nytta av våra nordiska skalfördelar.

I Large Corporates & Institutions upprätthöll vi vår goda affärsutveckling från första halvåret genom att aktivt hjälpa våra nordiska kunder med deras investeringsplaner. Vi har i år arrangerat mer än 500 transaktioner på obligationsmarknaden för våra kunder och därmed hjälpt dem att fortsätta dra nytta av det gynnsamma läget på upplåningsmarknaden. Dessutom är vi en av de ledande bankerna som hjälper DSV med deras planerade förvärv av Schenker, en av de största affärerna någonsin av ett nordiskt företag.

I Asset & Wealth Management fortsatte vi att öka våra affärsvolymer inom Private Banking genom att upprätthålla våra satsningar på att värva nya kunder och hade ett positivt nettoflöde på 3,6 md euro. Det förvaltade kapitalet ökade med 15 procent på årsbasis och uppgick till 412 md euro. Vårt hållbarhetsarbete belönades med utmärkelsen ”Recognition for Action – Climate” för 2024 av FN-stödda organisationen PRI (Principer för ansvarsfulla investeringar). Utvecklingen inom liv- och pensionsverksamheten var fortsatt stark. Bruttopremieintäkterna ökade till 2,6 md euro, från 1,8 md euro för ett år sedan.

Vi upprätthåller en stark kapitalposition och fortsätter att skapa kapitaltillväxt. Vår kärnprimärkapitalrelation var 15,8 procent vid kvartalets slut, vilket är 2,3 procentenheter över kapitalkravet. Minskningen från föregående kvartals 17,5 procent var väntad eftersom vi införde våra nya kapitalmodeller för privatlån under tredje kvartalet.

Våra starka resultat visar att vi är på god väg att göra Nordea till den bästa banken för kunder och medarbetare. Efter att ha infört våra nya kapitalmodeller för privatlån återupptar vi nu också våra aktieåterköp. Vårt nästa återköpsprogram inleds denna månad.

Mot bakgrund av vår starka utveckling under året har vi uppdaterat våra utsikter och räknar nu med en avkastning på eget kapital för helåret 2024 på över 16 procent. Sedan vår ompositionering 2019 har vi tagit Nordea till en ny nivå genom bestående effektiviseringar och fokuserad, lönsam tillväxt. Vi tror att vår strukturellt förbättrade lönsamhet kommer att hjälpa oss att befästa vår ställning som en av de bäst presterande fullservicebankerna i Europa. Därför är vi fortsatt övertygade om vår förmåga att leverera en avkastning på eget kapital som överstiger 15 procent för 2025.

Vår ambition förblir densamma – att vara förstahandsvalet för kunder som behöver en partner med ett brett utbud av finansiella tjänster.

Frank Vang-Jensen
Vd och koncernchef

Utsikter (uppdaterade)

Finansiellt mål för 2025

Nordeas finansiella mål för 2025 är en avkastning på eget kapital som överstiger 15 procent.

Målet stöds av ett K/I-tal på 44–46 procent, en årlig kreditförlustrelation på omkring 10 punkter samt att Nordea håller fast vid sin väletablerade kapital- och utdelningspolicy.

Utsikter för 2024 (uppdaterade)

Nordea räknar med en avkastning på eget kapital som överstiger 16 procent.

Kapitalpolicy

En kapitalbuffert på 150 punkter över regelkravet för kärnprimärkapitalrelationen.

Utdelningspolicy

Nordeas utdelningspolicy stipulerar en utdelningskvot på 60–70 procent, vilken gäller för resultat som genereras under räkenskapsåret. Nordea kommer löpande att utvärdera möjligheten att använda aktieåterköp för att dela ut överskottskapital.

Utsikter (tidigare)

Finansiellt mål för 2025

Utsikter för 2024

Nordea förväntar sig en avkastning på eget kapital som överstiger 15 procent.

Kapitalpolicy

822

860

-4

Andelar i intresseföretags och joint ventures resultat enligt kapitalandelsmetoden

100

-99

-296

-67

Av- och nedskrivningar av materiella och immateriella tillgångar

-153

30 jun 2024

Utlåning till allmänheten

1

Utlåning till allmänheten, exkl. repor och värdepappersinlåning

0

In- och upplåning från allmänheten

-1

Inlåning från allmänheten, exkl. repor och värdepappersutlåning

Summa tillgångar

Kapital under förvaltning

1. Vid periodens slut.

Nyckeltal, inklusive jämförelsestörande poster1

Resultat per aktie efter utspädning, euro

EPS, rullande 12 månader till periodens slut, euro

Aktiekurs2, euro

Eget kapital per aktie2, euro

Potentiellt antal utestående aktier2, miljoner

-1

Vägt genomsnittligt antal aktier efter utspädning, miljoner

-2

-2

Avkastning på eget kapital med periodiserade resolutionsavgifter, %

16,7

17,9

17,8

Avkastning på eget kapital, %

16,8

18,5

18,0

17,5

17,6

Avkastning på eget kapital exkl. immateriella tillgångar, %

19,2

42,2

42,7

43,3

Kreditförlustrelation netto, inkl. lån värderade till verkligt värde, punkter

6

31,5

31,5

4

1. Här hittar du mer detaljerad information avseende nyckeltal som definierats som alternativa resultatmått.

2. Vid periodens slut.

3. Inklusive periodens resultat.

Detta börsmeddelande är en sammanfattning av Nordeas resultat för tredje kvartalet 2024. Den fullständiga rapporten har bifogats detta börsmeddelande och finns även på vår webbplats (se länk nedan).

Nordeakoncernens rapport för tredje kvartalet 2024

En webbsändning hålls den 17 oktober kl. 11.00 EET (10.00 CET). Frank Vang-Jensen, vd och koncernchef, presenterar resultatet och därefter hålls en frågestund för investerare och analytiker med Frank Vang-Jensen, Ian Smith, Group CFO, och Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer.

Evenemanget sänds direkt via webben. Inspelningen och presentationsmaterialet publiceras på nordea.com/ir.

För ytterligare information:

Frank Vang-Jensen, vd och koncernchef, +358 503 821 391
Ian Smith, Group CFO, +45 5547 8372
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Press Nordea Sverige, +46 771 40 10 60

Detta börsmeddelande lämnades, genom ovanstående kontakters försorg, för offentliggörande kl. 07.30 EET (06.30 CET) den 17 oktober 2024.

Vi är en fullservicebank med en 200-årig tradition av att stötta och skapa tillväxt i de nordiska ekonomierna. Vi förverkligar drömmar och önskningar för ett gemensamt bästa. Varje dag arbetar vi för att våra kunder ska få en bättre ekonomi, leverera de bästa kundupplevelserna i alla våra kanaler och främja en hållbar utveckling. Nordeaaktien är noterad på Nasdaq-börserna i Helsingfors, Köpenhamn och Stockholm. Läs mer om oss på nordea.com.

Taggar: