Nordec utsedd till stomentreprenör i projektet Snäckan 8

Report this content

Nordec Oy, helägt av Nordec Group Corporation, och Skanska Sverige AB har tecknat ett avtal avseende stomentreprenad för kontorshuset Snäckan 8 i Tegelbacken, i Stockholms stad. Denna moderna, framtidssäkrade kontorsbyggnad har en total uthyrningsbar yta på cirka 23 000 kvadratmeter. Byggherre är Skanska Fastigheter Stockholm AB.

Nordec Group Abp Pressmeddelande 17.8.2023 kl. 15:00 UTC+2

Nordec utsedd till stomentreprenör i projektet Snäckan 8

Byggnaden har ambitionen att nå miljöcertifieringen LEEDs nivå, Guld. Ett av fokusområdena i stommen är att minska koldioxidavtrycket så mycket som möjligt. För att uppnå målen gör vi konstruktionslösningar och materialval där vi till exempel använder återvunnet stål för mellanbjälklagets balkar och mer klimatvänliga håldäck.

På fastigheten fanns en byggnad som nu är riven till bottenvåningen för att lämna plats för en ny tio våningar hög kontorsbyggnad med källare och nio våningar ovan mark. Största delen av byggnaden omfattar kontorslokaler och vissa kommersiella lokaler. På översta våningen kommer det att finnas tekniska utrymmen och en altan som ger utsikt mot Riddarholmen och Gamla stan.Tysta Mari”-gången är en av byggnadens historiska vingslag som förfinas i projektet.
Tysta Mari var ursprungligen ett känt kafé och restaurang i Stockholm, som öppnade 1834. Den fick sitt namn Tysta Mari (litterärt: "Silent Mary") som beskrivning av grundarens Maria Christina Lindströms diskreta sätt att göra affärer och servera. Senare gjorde hon smeknamnet till kaféets officiella namn. Denna historia är viktig för byggnaden och det är bra att byggnaden skapar ett nytt modernt utrymme samtidigt som gamla traditioner respekteras.

Nordecs projektering av stommen pågår medan arbetet på platsen kommer att starta i januari 2024. Projektet är centralt beläget i Stockholm och ”just-in-time” leveranser är avgörande för ett säkert och smidigt installationsarbete. Konstruktionerna är prefabricerade i en miljö med flera fabriker, både i Nordecs egna enheter och av partners. Samarbetet i projektet är viktigt för schemaläggningen och för att säkerställa att projektet slutförs i tid.

”Vi är stolta över att bli utvald stomentreprenör i det här projektet. Vi vill tillföra vårt eget kunnande genom att utveckla lösningar som minskar skadliga miljöeffekter och främjar en hållbar utveckling, så att vi och vår uppdragsgivare Skanska kan nå de mål som satts upp för projektet”, säger Minna Kuusela-Opas, Senior Vice President, Multi -Storey Business Unit.

Vidare information:

Minna Kuusela-Opas, Senior Vice President, Multi-Storey Business Unit

Tel: +358 50 380 1734

minna.kuusela-opas@nordec.com

Magnus Thelm, Senior Vice President, Sales & Marketing

magnus.l.thelm@nordec.com

Information om Nordec

Nordec Group Abp är en av de ledande leverantörerna av stålstommekonstruktioner samt fasad- och taklösningar för byggprojekt i de nordiska länderna Finland, Sverige och Norge med en stark position i de central- och östeuropeiska länderna Polen, Litauen, Tjeckien och Slovakien.

Nordec har lång erfarenhet av att projektera, tillverka och installera stomkonstruktioner och broar. Det huvudsakliga materialet som används av Nordec i sina konstruktioner är stål. Nordec erbjuder lösningar för olika typer av envånings- och flervåningsbyggnader, logistikhallar, sportarenor, industribyggnader och broar.

Nordecs intäkter för räkenskapsperioden som slutade den 31 december 2022 var 310,0 miljoner euro och justerad EBITDA 17,4 miljoner euro.

Mer information om Nordec finns på bolagets hemsida www.nordec.com