Kommuniké från årsstämma i Nordic Asia Investment Group 1987 AB (publ)

Report this content

Årsstämman i Nordic Asia Investment Group 1987 AB (”Nordic Asia” eller ”bolaget”), org. nr 559226–8352 ägde rum den 23 maj 2023 på bolagets kontor. Årsstämman beslutade i samtliga föreslagna ärenden i enlighet med styrelsens och de större aktieägarnas tidigare offentliggjorda förslag. Nedan följer en sammanfattning av de huvudsakliga beslut som fattades. Samtliga beslut fattades med erforderlig majoritet av stämman.

Fastställande av årsbokslut och ansvarsfrihet

Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning för räkenskapsåret 2022. Stämman beslutade även om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna och verkställande direktören för räkenskapsåret 2022.

Disposition av resultat

Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag, om en utdelning på 0,09 kr per stamaktie (aktieklass A och B), motsvarande totalt 3 094 490,70 kr och att återstående belopp balanseras i ny räkning. Utdelningsbeloppet motsvarar portföljbolagens förväntade utdelningar under 2023. Avstämningsdag för utdelning beslutades till den 25 maj 2023 och utdelning förväntas utbetalas den 30 maj 2023.

Styrelse och revisor

Stämman beslutade i enlighet med de större aktieägarnas förslag om:

• Att omval sker av Gabriella Krook Eriksson, Jonas Olavi, Johan Roslund (ordförande) och Yining Wang till styrelseledamöter,
  • Att styrelsearvode för år 2023 ska uppgå till 75 000 kr för vardera styrelseledamot (med undantag för VD som ej erhåller något styrelsearvode) och 135 000 kr för styrelseordförande,
  • Att Grant Thornton omväljs till revisor, med den auktoriserade revisorn Nilla Rocknö som huvudansvarig revisor,
  • Att revisorsarvode ska utgå enligt godkänd räkning.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemission

Stämman beslutade om att bemyndiga styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma, med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt och med möjlighet att besluta om bestämmelse om apport eller att aktie ska kunna tecknas med kvittningsrätt eller eljest med villkor som avses i 13 kap 5 § första stycket 6 aktiebolagslagen, fatta beslut om nyemission av högst det antal aktier som bolagsordningen tillåter. Vidare bemyndigade stämman verkställande direktören, eller den som verkställande direktören utser, att vidta de justeringar av beslutet som kan visa sig nödvändiga i samband med registrering av beslutet vid Bolagsverket.

Skälet till en eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt ska vara att kunna bredda ägarkretsen, anskaffa eller möjliggöra anskaffning av rörelsekapital och växa bolagets förvaltade kapital. Emissioner med stöd av bemyndigandet ska ske på marknadsmässiga villkor.

Stämmokommunikén är bifogad i pressmeddelandet. Dokument hänförliga till årsstämman finns tillgängliga på bolagets hemsida: https://nordicasiagroup.com/investerarrelationer/bolagsstyrning/bolagsstamma

För frågor hänvisas till

Yining Wang, VD

Telefon: +46 (0) 76 286 43 46

E-post: yining@nordicasiagroup.com

Certified Adviser

Aktieinvest FK AB är bolagets Certified Adviser och kan nås på telefon: +46 8 506 517 03 samt e-post: rutger.ahlerup@aktieinvest.se

Om Nordic Asia

Nordic Asia är ett svenskt investmentbolag som investerar långsiktigt i marknadsledande kinesiska bolag med exponering mot den växande inhemska konsumentmarknaden i Kina. Nordic Asia har ett tjugotal portföljbolag och investerar enbart i börsnoterade företag. Investeringarna är fokuserade på tre utvalda teman och inkluderar skiftet mot 5G och förnybar energi, handelsplattformar och lokala varumärken.