Delårsrapport januari-juni 2000

Delårsrapport januari-juni 2000 Stark tillväxt i intjäningen * Rörelseresultatet upp 29 procent till 1 359 miljoner euro (11,4 miljarder SEK) * Resultat per aktie januari - juni 0,33 euro - upp 14 procent * Intäkterna ökade med 16 procent och kostnaderna steg med 4 procent (båda ex- klusive förvärvade rörelser) * Kraftig tillväxt i räntenettot och provisionsintäkterna * Räntabilitet 18,6 procent * Förbättrade kreditbetyg Stark utveckling i strategiska tillväxtområden * Stark resultatutveckling i Retailverksamheten * Ledande inom e-banking - över 1,6 miljoner anslutna kunder - 0,6 miljoner fler sedan årsskiftet - stark ökning av antalet kunder som handlar aktier via Internet * Betydande tillväxt inom Asset Management - förvaltat kapital 104 miljarder euro Avgörande steg för nordiskt ledarskap * Samgåendet: integrationen går planenligt * Fortsatt expansion i Östersjöregionen * Det norska Stortinget beslutade sälja det statsägda aktieinnehavet i Chris- tiania Bank og Kreditkasse - MeritaNordbanken lämnade nytt bud på 44 norska kronor per aktie * Ledande finansiell koncern i Norden och Östersjöregionen - börsvärde 24 mil- jarder euro (200 miljarder SEK) Nordic Baltic Holding (NBH) är det ledande finansinstitutet i Norden och Ös- tersjöregionen med totala tillgångar på 192 miljarder euro. Koncernen är också ledande inom Internetverksamheten med 1,6 miljoner e-kunder. NBH äger Meri- taNordbanken Abp och Unidanmark A/S med bl.a. Merita Bank, Nordbanken, Uni- bank, ArosMaizels, Tryg-Baltica, Vesta, Merita Liv och Livia. Sex affärsområ- den betjänar 9 miljoner privatkunder och 600 000 företags- och institu- tionskunder genom 1 100 bankkontor, 125 centra för försäkringsservice, tele- fon- och Internettjänster och egen verksamhet i 18 länder utanför hemmaregio- nen. NBH är börsnoterat i Stockholm, Helsingfors och Köpenhamn. www.nordicbalticholding.com Operativ resultaträkning Pro forma Miljoner euro Q2 Q1 Jan - Jan - Helår 2000 2000 juni juni 1999* 2000 1999 Räntenetto 779 723 1 502 1 386 2 755 Provisionsintäkter, netto 384 377 761 536 1 164 Rörelseintäkter, försäkring 118 203 321 255 613 Nettoresultat av finansiella 91 145 236 140 243 transaktioner Övriga intäkter 116 97 212 204 331 Summa intäkter 1 488 1 545 3 032 2 521 5 106 Personalkostnader -464 -449 -913 -812-1 629 Övriga kostnader -370 -336 -706 -663-1 375 Summa kostnader -834 -785 -1 619 -1 475-3 004 Resultat före kreditförluster 654 759 1 413 1 046 2 102 Kreditförluster, netto -20 -17 -37 -55 -91 Resultatandelar redovisade enligt kapitalandelsmetod 23 9 32 81 117 Rörelseresultat före goodwil- 657 752 1 408 1 072 2 128 lavskrivning Goodwillavskrivning -27 -22 -49 -18 -39 Rörelseresultat 630 729 1 359 1 054 2 089 Avyttring av fastigheter 0 -40 -40 - -145 Avtappning från pensionsstif- 9 8 17 - 65 telse Skatter -163 -197 - 360 -180 -346 Minoritetsandel 0 -2 -2 0 -2 Resultat 476 498 974 874 1 661 Koncernen Rörelseresultatet upp 29 procent Rörelseresultatet ökade med 29 procent jämfört med samma period 1999 till 1 359 miljoner euro. Tack vare mycket hög avkastning på aktieinvesteringar och räntebärande värdepapper var resultatet högre under första kvartalet 2000 än under det andra kvartalet. Avkastningen på investeringar sjönk med 190 miljo- ner euro. Räntabiliteten uppgick till 18,6 procent. Före goodwill-avskrivningar var av- kastningen 19,2 procent. Koncernens intäkter under första halvåret uppgick till 3 032 miljoner euro (2 521 miljoner euro), en ökning med 16 procent jämfört med motsvarande period föregående år, exklusive intäkter från förvärvade rö- relser, främst Vesta. Räntenettot uppgick till 1 502 miljoner euro, en ökning med 8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Även för andra kvartalet jämfört med första kvar-talet var ökningen 8 procent. Stigande penningmarknadsräntor hade en positiv inverkan på inlåningsmarginalerna. Utlåningsvolymerna ökade samtidigt som marginalerna förbättrades något. Provisionsnettot var 761miljoner euro, vilket är en ökning med 42 procent jäm- fört med första halvåret 1999. Intäkterna från fondförvaltning, aktiehandel och korttjänster fortsatte att öka liksom intäkterna från corporate finance- verksamheten. Under andra kvartalet ökade provisionsnettot med 2 procent jäm- fört med det starka första kvar- talet 2000. Rörelseresultatet i försäkringsverksamheten var 321 miljoner euro, en ökning med 9 procent jämfört med motsvarande period föregående år, exklusive reserve- ringar för orkanen i Danmark i december 1999 på 63 miljoner euro och förvärva- de rörelsegrenar. Rörelseresultatet i försäkringsverksamheten minskade från 203 miljoner euro första kvartalet till 118 miljoner euro andra kvartalet, främst beroende på utvecklingen på aktiemarknaden under andra kvartalet. Sti- gande marknadsräntor under andra kvartalet påverkade också värderingen av ob- ligationsinnehavet negativt. Nettoresultat av finansiella transaktioner visade en vinst på 236 miljoner eu- ro, främst beroende på aktievinster under första kvartalet. Intäkterna från aktierelaterade transaktioner uppgick till 127 miljoner euro. Realiserade och orealiserade vinster på ränterelaterade värdepapper uppgick till 40 miljoner euro. Intäkterna från valutarelaterade värdepapper uppgick till 69 miljoner euro. Resultatet var lägre under andra kvartalet än under första kvartalet, främst beroende på utvecklingen på aktiemarknaderna. Koncernen Rörelseresultatet upp 29 procent Rörelseresultatet ökade med 29 procent jämfört med samma period 1999 till 1 359 miljoner euro. Tack vare mycket hög avkastning på aktieinvesteringar och räntebärande värdepapper var resultatet högre under första kvartalet 2000 än under det andra kvartalet. Avkastningen på investeringar sjönk med 190 miljo- ner euro. Räntabiliteten uppgick till 18,6 procent. Före goodwill-avskrivningar var av- kastningen 19,2 procent. Koncernens intäkter under första halvåret uppgick till 3 032 miljoner euro (2 521 miljoner euro), en ökning med 16 procent jämfört med motsvarande period föregående år, exklusive intäkter från förvärvade rö- relser, främst Vesta. Räntenettot uppgick till 1 502 miljoner euro, en ökning med 8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Även för andra kvartalet jämfört med första kvar-talet var ökningen 8 procent. Stigande penningmarknadsräntor hade en positiv inverkan på inlåningsmarginalerna. Utlåningsvolymerna ökade samtidigt som marginalerna förbättrades något. Provisionsnettot var 761miljoner euro, vilket är en ökning med 42 procent jäm- fört med första halvåret 1999. Intäkterna från fondförvaltning, aktiehandel och korttjänster fortsatte att öka liksom intäkterna från corporate finance- verksamheten. Under andra kvartalet ökade provisionsnettot med 2 procent jäm- fört med det starka första kvar- talet 2000. Rörelseresultatet i försäkringsverksamheten var 321 miljoner euro, en ökning med 9 procent jämfört med motsvarande period föregående år, exklusive reserve- ringar för orkanen i Danmark i december 1999 på 63 miljoner euro och förvärva- de rörelsegrenar. Rörelseresultatet i försäkringsverksamheten minskade från 203 miljoner euro första kvartalet till 118 miljoner euro andra kvartalet, främst beroende på utvecklingen på aktiemarknaden under andra kvartalet. Sti- gande marknadsräntor under andra kvartalet påverkade också värderingen av ob- ligationsinnehavet negativt. Nettoresultat av finansiella transaktioner visade en vinst på 236 miljoner eu- ro, främst beroende på aktievinster under första kvartalet. Intäkterna från aktierelaterade transaktioner uppgick till 127 miljoner euro. Realiserade och orealiserade vinster på ränterelaterade värdepapper uppgick till 40 miljoner euro. Intäkterna från valutarelaterade värdepapper uppgick till 69 miljoner euro. Resultatet var lägre under andra kvartalet än under första kvartalet, främst beroende på utvecklingen på aktiemarknaderna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/23/20000823BIT00270/bit0001.doc Hela rapporten http://www.bit.se/bitonline/2000/08/23/20000823BIT00270/bit0002.pdf Hela rapporten