MeritaNordbanken har uppnått 98,7 procent av aktierna i Christiania Bank og Kreditkasse Erbjudandet från MeritaNordbanken Abp att förvärva samtliga aktier i Christinania Bank og Kredtikasse ASA har accepterats av aktieägare som representerar 88,7 procent av aktierna. Dessutom äger MeritaNordbanken sedan tidigare 9,99 procent av aktierna. Detta innebär att MeritaNordbanken kontrollerar 98.7 procent av aktierna. MeritaNordbanken har ansökt om koncession från det norska finans- departementet och har även ansökt om besked från den norska konkurrensmyndigheten. Betalning kommer att ske genom erläggande av köpeskillingen på 49 norska kronor plus upplupen ränta, enligt prospektet, så snart villkoren för erbjudandet har uppfyllts. Dessa villkor avser främst erhållandet av nödvändiga myndighetsgodkännanden. Därefter kommer utan dröjsmål ett obligatoriskt offentligt erbjudande avseende resterande aktier att lämnas. Erbjudandet kommer att ha en acceptfrist på fyra veckor. Priset i detta erbjudande kommer att vara det samma som i det frivilliga erbjudandet, det vill säga 49 norska kronor. Ingen räntekompensation kommer att lämnas i samband med det obligatoriska erbjudandet. Efter att det obligatoriska erbjudandet har reglerats, kommer återstående aktier att bli föremål för tvångsinlösen. MeritaNordbanken blir rättmätig ägare av dessa aktier i och med att beslut om tvångsinlösen fattas. För information: Erik Evrén, presschef +46 8 614 8611 Maria Snöbohm, koncernjuridik +46 8 614 7243 Even Bratsberg, Thommessen Krefting Greve Lund, +47 23 11 12 04 EJ FÖR DISTRIBUTION I AUSTRALIEN, JAPAN OCH KANADA ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/10/20001110BIT00740/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/10/20001110BIT00740/bit0002.pdf