Nordea AB - Nordic Baltic Holdings nya namn

Nordea AB - Nordic Baltic Holdings nya namn Vid dagens extra bolagsstämma i Nordic Baltic Holding (NBH) AB (publ) beslöts att bolaget ska ändra firma till Nordea AB, på engelska Nordea Plc. Namnet på aktien blir följaktligen Nordea. Börskoden blir NDA. - Nordea står för Nordic Ideas (Nordiska idéer) och ska ses som en reflektion av koncernens åtagande att integrera och skapa en sammanhållen organisation i Norden och Östersjöregionen, som har förmåga att erbjuda de bästa lösningarna från respektive delmarknad till kunder i hela regionen, säger styrelseordförande Vesa Vainio. Så snart det nya namnet har registrerats hos Patent- och registreringsverket kommer namnet Nordea officiellt att börja användas. Namnet och varumärket Nordea kommer att användas för koncernbolag och funktioner. Det innebär att MeritaNordbanken och Unidanmark kommer att kallas Nordea Companies Finland (NCF) Oyj respektive Nordea Companies Denmark (NCD) A/S. Varumärket Nordea kommer att användas av affärsområdena Corporate and Institutional Banking och Asset Management, samt av Regionbank Baltikum och Polen. Övriga affärsområden kommer att använda Nordea tillsammans med befintliga varumärken, såsom Unibank, Merita, Nordbanken och Tryg. Beslut angående Christiania Bank og Kreditkasse kommer att fattas när förvärvet av aktierna i CBK har slutförts. Stämman godkände även andra ändringar i bolagsordningen dels angående föremålet för bolagets verksamhet, dels angående plats där bolagsstämma kan hållas. För information: Lars Thalén, chef Koncernidentitet och kommunikation, +46 709 200 665 Torben Laustsen, Koncernidentitet och kommunikation, +45 40 54 48 22 Lauri Peltola, Koncernidentitet och kommunikation, +358 50 32 41 445 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/30/20001130BIT00330/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/30/20001130BIT00330/bit0002.pdf