Nordic Baltic Holding får första pris för sin världsledande strategi inom elektronisk bankverksamhet Den brittiska tidskriften "The Banker" ger MeritaNordbanken inom Nordic Baltic Holding en utmärkelse för världsledande strategi inom elektronisk bankverksamhet. The Banker har tilldelat MeritaNordbanken sitt pris för "Best Online Business Strategy". Prisjuryn anser att MeritaNordbanken är en föregångare inom området Internetbaserad bankverksamhet. - Vi sätter stort värde på denna utmärkelse eftersom den kommer från en av de mest respektera-de bedömarna av bankbranschen. Denna utmärkelse placerar Nordic Baltic Holding i världstoppen i fråga om Internetbaserade banklösningar, och det är en placering som vi anser vara välförtjänt, säger Hans Dalborg, verkställande direktör och koncernchef i Nordic Baltic Holding. - Man får inte glömma bort att koncernen har arbetat med olika aspekter av elektronisk bankverksamhet i 18 år. Det är därför ingen slump att vi har kunnat bygga upp en bas med Internetkunder som nu uppgår till över 1,6 miljoner aktiva Solo-användare. Solo är Nordic Baltic Holdings varumärke för Internetbanktjänster. Det är välkänt både i Finland och Sverige, och det kommer inom kort att introduceras på den danska marknaden. Koncernen har även 140 000 kunder som använder Internetbaserade värdepapperstjänster, varav 55 000 är danska kunder som använder Unidanmarks online system för värdepappershandel. I motiveringen berömmer The Banker MeritaNordbankens lösning med flera åtkomstmöjligheter till de elektroniska tjänsterna. Juryledamöterna uttalade särskilt sitt gillande av de mobilteleanpassade lösningarna. Priset "Best Online Business Strategy" är en av två utmärkelser som koncernbolag inom Nordic Baltic Holding har erhållit. Tidigare har Merita Bank utsetts till "Best Bank in Finland". För information: Erik Evrén, Presschef +46 8 614 8611 Jens Bekke, Presschef +45 3333333968 Lauri Peltola, Presschef + 358 9 165 42653 Elektronisk bankverksamhet i ett vidare perspektiv MeritaNordbankens Solo-koncept innehåller världens mest omfattande utbud av elektroniska finansiella tjänster och produkter, samtidigt som det är en av de största Internetbankerna. Produkterna inom Solo utnyttjas 3,5 miljoner gånger per månad av 1,4 miljoner Internetanvändare. Den pågående integreringen med Unidanmark kommer att tillföra över 200 000 nya kunder med PC-anslutning. Därmed kommer antalet kunder i Nordic Baltic Holding som utför bankärenden elektroniskt att överstiga 1,6 miljoner, och antalet inloggningar kommer att överstiga 4,3 miljoner. MeritaNordbankens Solo-tjänst, som den kallas idag, har utvecklats från en telefonbaserad tjänst som ursprungligen introducerades i Finland 1982. Den tjänsten utvidgades 1984 till att medge åtkomst via PC. 1988 infördes elektronisk aktiehandel i systemet, och 1992 blev det möjligt att uträtta bankärenden via mobiltelefon. Internetbanktjänsten togs i bruk 1996, för att 1998 utvidgas till att omfatta Internetanslutna tv-mottagare, som utrustats med sk "set-top box". Sedan oktober 1999 har kunderna också haft tillgång till Solo via WAP-telefon. Idag är alltså tjänsterna inom Solo tillgängliga i lika stor omfattning via såväl ordinär telefon, mobiltelefon, WAP-telefon, PC som via Internetansluten tv-mottagare. Information om kontoställning och transaktioner kan hämtas utan lösenord via GSM-telefon. Denna tjänst är även åtkomlig via automatiska bankapparater som är konstruerade för att ta emot betalningar. Solo erbjuder bland de mest allsidiga tjänsterna av alla aktörer. Förutom kontoadministrativa rutiner, kan systemet användas för att göra investeringar i aktier, värdepappersfonder och obligationer, liksom för elektronisk kreditgivning och utlandsbetalningar. Med hjälp av WAP-telefoner kan Solo-användarna redan nu utföra följande ärenden: kontrollera kontoställning och transaktioner, betala räkningar, göra utlandsbetalningar, ta emot och godkänna e-fakturor, göra överföringar mellan egna konton, kontrollera förfallodatum, godkänna direktdebiteringar och följa användningen av egna Visakort. Kunderna kan även skicka kundmeddelanden, läsa nyhetsbrev från banken, utföra aktieaffärer och e-handelstransaktioner. I Merita Bank har till exempel andelen betalningar som görs över disk redan fallit till 6 procent. Mer än 74 procent av alla aktietransaktioner, över 11 procent av alla insättningar i värdepappersfonder och 14 procent av alla kundkrediter hanteras idag elektroniskt via Solo. Användningen av andra elektroniska tjänster ökar också snabbt. De senaste tillskotten till tjänsteutbudet är e-handelsbetalning, elektronisk identifiering och signatur samt elektronisk lönebetalning. Genom bildandet av den pan-nordiska koncernen har Solo redan blivit tillgängligt i Estland och kommer inom kort att introduceras i Danmark, Polen och de övriga baltiska staterna. MeritaNordbanken kommer också att ta upp nya tjänster - till exempel Unidanmarks plattform för online handel med 10 aktiebörser som omfattar 15 000 aktier. Ny dimension inom e- och m-banking Solo erbjuder ett högre värde för kunden genom billiga och säkra lösningar för elektroniska köp. För närvarande har MeritaNordbanken avtal med över 1200 handelsställen som godtar betalning genom Solo, varav 450 är anslutna till den elektroniska marknadsplatsen "Solo Market", som är tillgänglig via Meritas och Nordbankens hemsidor. De som vill handla elektroniskt, inklusive dem som har WAP-anslutning, får därigenom bekväm tillgång till ett brett utbud av varor och tjänster. En annan Solo-tjänst som underlättar e-handel är elektronisk fakturering. Härigenom kan en kund ta emot en faktura direkt till sin dator och godkänna betalning av densamma, utan att några uppgifter behöver skrivas in manuellt. Systemet med elektronisk fakturering ger också kunden möjlighet att enkelt kontakta det fakturerande bolaget för att inhämta eventuell ytterligare information. Kunderna kan också underteckna avtal med utomstående parter med hjälp av sitt Solo ID som signatur. Ett exempel är teleoperatören Sonera, som accepterar Solo ID som signatur på sina mobilteleavtal. Den nyaste e-tjänsten är e-lön, som ger anställda möjlighet att kontrollera lönebesked via Solo. Härigenom blir kommer löneuppgifter i pappersform att bli överflödiga i framtiden. En betydande fördel med detta system är att löneuppgifterna kommer att sparas i en fil som gör att den enskilde kan gå tillbaka till tidigare perioder och studera sina uppgifter. Nu WAP - nästa steg EMPS Användningen av informationsnätverk ökar i snabb takt. Utvecklingen påskyndas ytterligare genom den ökande användningen av mobiltelefoner. En personlig digital telefon är ett utmärkt hjälpmedel för att hantera och övervaka betalningar och andra finansiella ärenden. Detta är en omständighet som blir särskilt intressant i kombination med det faktum att MeritaNordbankens hemmamarknader, Finland och Sverige, har den högsta mobiltelefontätheten i världen, med nästan 70 respektive 60 procents penetrering. Mot bakgrund av detta undertecknade MeritaNordbanken och Nokia ett avtal i februari 1999 om utveckling av banktjänster anpassade till trådlös kommunikation, byggda på GSM-telefoner med WAP-kapacitet (Wireless Application Protocol). I oktober 1999 blev samtliga Solo-tjänster tillgängliga via WAP-telefon. I maj 1999 tillkännagav MeritaNordbanken, tillsammans med Nokia och VISA International, att ett pilotprojekt skulle genomföras som syftade till att använda protokoll för trådlös kommunikation och mobiltelefoner för att genomföra betalningar via Internet eller direkt vid inköpsställen. Projektet kallas Electronic Mobile Payment Service (EMPS), och har till syfte att testa nya betalningsrutiner och anslutande tjänster för att åstadkomma en global öppen standard på området. Med hjälp av Nokias WAP- eller GSM-telefoner, Wireless Application Protocol (WAP) teknologi, kretsförsedda kort för identifiering och VISA:s Open Platform, ska kunderna kunna göra säkra betalningar på distans och direkt vid inköpsställen. Telefonerna är försedda med instickskort som ger MeritaNordbankenkoncernens kunder tillgång VISA:s betalningstjänster. Pilotprojektet omfattar mobila betalningsfunktioner som dels bygger på WAP, dels på teknologier för lokal kommunikation såsom IR- och Bluetooth. I ett senare skede i projektet kommer det att bli möjligt att säkert ladda ned applikationer till ett VISA Open Platform bankkort "via etern" med hjälp av trådlös kommunikation. Dessa kort kommer att ges ut av MeritaNordbanken. MeritaNordbanken är också en av grundarna av Mobey Forum. The Mobey Forum strävar efter att främja öppna, icke-operatörsanknutna teknologistandarder. Organisationen har som mål att uppmuntra användningen av mobil teknologi i produktionen av finansiella tjänster - såsom betalningar samt bank- och värdepapperstjänster på distans. En av de verksamheter som bedrivs inom ramen för Mobey Forum är främjandet av en långsiktigt fungerande miljö för mobila finansiella tjänster för massmarknaderna - som omfattar användande av mobiltelefoner, öppna standarder och icke-operatörsanknutna säkerhetssystem, såsom klientidentifiering, dual chip (EMPS) och mobile PKI. Inom en nära framtid kommer WAP-telefonerna att innehålla instickskort (dual- chip phone) som kommer att berättiga kunderna till alltmer omfattande tjänster. Behovet av att göra betalningar med hjälp av mobila kort och kort som kombinerar flera funktioner fortsätter att öka. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/08/28/20000828BIT00650/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/08/28/20000828BIT00650/bit0002.pdf