Bonnier förvärvar Nordic Broadcasting – Proventus kvar som aktiv finansiär

Report this content

Bonnier AB har tecknat avtal att förvärva Proventus 50-procentiga ägarandel i Nordic Broadcasting, som innehar samliga aktier i finska MTV-koncernen samt 98,9 procent av aktierna i svenska TV4. Proventus kvarstår som aktiv finansiell partner i Nordic Broadcasting med Daniel Sachs som styrelse¬ordförande.

- Vi är stolta över att som ägare ha medverkat till att stärka både TV4:s och MTV:s konkurrenskraft och lönsamhet. Som aktiv finansiell partner i Nordic Broadcasting vill vi nu arbeta vidare med fortsatt internationalisering och fler strukturaffärer. Samtidigt stärks verksamheterna inom Nordic Broadcasting genom det närmare samarbete med övriga företag i Bonniergruppen som denna struktur möjliggör, säger Daniel Sachs, verkställande direktör i Proventus och ordförande i Nordic Broadcasting.

- Med Nordic Broadcasting som helägt dotterbolag skapar vi de bästa förutsättningarna för TV4 och MTV att fullt ut kunna dra nytta av samarbeten med andra företag i Bonniergruppen. Vi kommer även framöver att utvärdera nya expansionsmöjligheter. Inte minst i dessa sammanhang värdesätter vi samarbetet med Proventus som varit en stark kraft i de senaste årens förändringsarbete, säger Torsten Larsson, verkställande direktör i Nordic Broadcasting.

Daniel Sachs kvarstår som styrelseordförande i Nordic Broadcasting och Proventus kommer även fortsatt att vara representerat i styrelserna för TV4 och MTV. Torsten Larsson, verkställande direktör i Nordic Broadcasting, blir styrelseordförande i såväl MTV som TV4. Proventus fortsatta engagemang i Nordic Broadcasting sker genom en investering i ett mellankapitalslån, vilket är en del av Proventus affärsområde Development Capital.

Nordic Broadcasting Oy äger, direkt och indirekt genom dotterbolaget MTV Oy, sammanlagt 19 782 453 aktier, motsvarande 98,9 procent av röster och kapital i TV4 AB. Nordic Broadcasting har vidare inlett tvångsinlösen av de utestående aktierna i TV4. TV4-aktien avnoterades från Stockholmsbörsen den 2 mars 2007.
Förvärvet är villkorat av berörda konkurrensmyndigheters godkännande.

Helsingfors den 22 mars 2007.

För ytterligare information, kontakta:
Daniel Sachs, verkställande direktör Proventus och styrelseordförande Nordic Broadcasting, telefon +46 8 723 31 83

Torsten Larsson, ansvarig för Bonnier Entertainment och verkställande direktör i Nordic Broadcasting, telefon +46 8 736 47 18

Erik Månsson, informationsdirektör Bonnier AB, telefon +46 8 736 40 18