Nordic Broadcasting slutför förvärvet av Schibsteds aktier i TV4

Report this content

Nordic Broadcasting, som hälftenägs av Bonnier och Proventus, träffade den 5 november 2006 avtal om förvärv av Schibsteds aktier i TV4 AB (publ). I samband med detta beslöts att även Bonnier och Proventus innehav i TV4 skall överlåtas till Nordic Broadcasting. Transaktionerna har nu godkänts av Konkurrensverket och beräknas slutföras den 28 december 2006.

Nordic Broadcasting, som sedan tidigare äger 100 procent av aktierna i det finska TV-bolaget MTV Oy, äger för närvarande, (direkt och indirekt genom MTV Oy), 5 255 714 aktier i TV4 motsvarande 26,3 procent av rösterna och kapitalet. Genom ovanstående transaktioner förvärvar Nordic Broadcasting 5 388 368 aktier från Schibsted, 5 860 314 aktier från Bonnier & Bonnier AB samt 3 020 013 från Proventus Industrier AB. Efter genomförandet kommer Nordic Broadcastings innehav i TV4 att uppgå till 19 524 409 aktier i TV4 motsvarande 97,6 procent av rösterna och kapitalet. Bonnier & Bonnier AB och Proventus Industrier AB kommer inte att äga några aktier i TV4 efter transaktionerna.

Nordic Broadcasting avser att förvärva ytterligare TV4-aktier i marknaden.

Helsingfors den 21 december 2006

Nordic Broadcasting Oy