Delårsrapport  januari – mars 2016

• Nettoomsättningen ökade till 15 778 (10 426) KSEK
  • Rörelseresultatet ökade till 2 097 (-52) KSEK
  • Resultatet före skatt ökade till 1 977 (-267) KSEK

Kraftig omsättningsökning och positivt resultat i första kvartalet

Året har startat på bästa sätt med en kraftig omsättningsökning och resultatförbättring i första kvartalet. Nettoomsättningen ökade med drygt 50 % och förra årets mindre förlust vändes till vinst, vilket är mycket tillfredställande. Rörelseresultatet uppgick till 2,1 MSEK att jämföras med – 0,1 MSEK för samma period föregående år.

Det första kvartalet är vanligtvis ett svagt kvartal inom campingbranschen, där förhållandevis låg omsättning, fasta kostnader samt uppstart av befintliga och tillkommande anläggningar ger utslag i resultatet. Det är därför extra glädjande att kunna konstatera att vår verksamhet nu flertalet år i rad visar goda siffror för första kvartalet.

Samarbetet med Migrationsverket på nio av fjorton anläggningar har betytt mycket för beläggningen, vilket ser ut att hålla sig på en fortsatt hög nivå tills dess att våra ordinarie sommargäster tar vid under maj månad. Utöver den goda beläggningen på flera av våra anläggningar har även den tidiga påsken, en mild vinter, låga energipriser samt en låg räntenivå bidragit till det goda resultatet.

Tekniksatsningar och investeringar

Under kvartalet lanserades en ny webbplattform som förbättrar kundupplevelsen på nätet. Förbättringar med mobil applikation har prioriterats samt en väsentligt förbättrad funktionalitet för bokningar. Vi kan sedan lanseringen av den nya webben i mars månad redan se en positiv utveckling. Nordic Camping & Resort har realiserat merparten av de för året planerade investeringarna för ytterligare höjd standard och utökad boendekapacitet. Det är långsiktigt viktigt för varumärket Nordic Camping & Resort att erbjuda attraktiva anläggningar med hög standard.

Branschutvecklingen

Branschorganet SCR publicerade sina årliga siffror för besöksstatistiken för året 2015 som pekar på en fortsatt positiv utveckling för camping i allmänhet som ökade med cirka 500 000 gästnätter eller cirka 3,5 % gentemot året innan. Ökningen i år var särskilt tydlig för utländska gäster såsom norska, tyska och holländska besökare. Den tydliga husbilstrenden fortsätter även om husvagnar fortfarande dominerar i boendeform.

Nordic Camping & Resort för kontinuerligt diskussioner om förvärv av nya anläggningar. Tillväxt via förvärv är prioriterat och skall göras i linje med bolagets övergripande strategi och till rätt marknadsmässiga villkor.

Händelser efter rapportperiodens slut

Nordic Camping & Resort har blivit tillfrågade av Helsingborgs Stad att under en tid konvertera Stenbrogårdens Camping till en boendeanläggning för nyanlända. Campingen används idag som en kompletterande anläggning till Råå Vallar under sommarhalvåret. Vi ser detta som en långsiktig och positiv lösning för anläggningen Stenbrogården. Avtalet väntas tecknas inom kort för en period om minst 4 år med möjlighet till förlängning och avser helårsboende i ett 20-tal villavagnar. Ett avtal förutsätter att bolaget får tillfälligt bygglov av kommunen.

Per sista april var drygt en fjärdedel av våra campingplatser och stugor under sommarsäsongen förbokade. Värdet på samtliga förbokningar sista april var 18,2 MSEK vilket är en klar ökning mot föregående år.

Perioden 1 januari till 31 mars 2016

Bolagets omsättning ökade till 16 352 KSEK (11 826 KSEK). Rörelseresultatet förbättrades till 2 097 KSEK (-52 KSEK) och rörelseresultatet efter skatt förbättrades till 2 003 KSEK( -252 KSEK).

Likviditet och kassaflöde

Vid periodens utgång uppgick bolagets likvida medel till 25 877 KSEK. Inkluderat checkkredit uppgår likviditeten till 30 877 KSEK.

Eget kapital

Nordic Campings egna kapital uppgick till 98 939 KSEK per 31 mars 2016. Eget kapital per aktie uppgick till 10,44 kr/aktie.

Redovisningsprinciper

Nordic Camping & Resort AB (publ) redovisar enligt årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Mer om bolagets redovisningsprinciper återfinns i årsredovisningen för 2015 på sidor 24-26.

Granskning

Denna delårsrapport är ej granskad av bolagets revisor.

Kommande informationstillfällen

Publiceringsdatum för ekonomisk information:

Delårsrapport jan-juni 2016                             25 augusti

Delårsrapport jan-september 2016                    10 november

Bokslutskommuniké jan-december 2016           februari 2017

Stockholm 12 maj 2016

Tom Sibirzeff

Nordic Camping & Resort AB (org.nr 556618-9873)

Artillerigatan 10

www.nordiccamping.se