Delårsrapport januari – mars 2015

• Nettoomsättningen ökade med 5 % under första kvartalet med för säsongen starkt resultat
  • Antalet förbokningar ökar
  • Förvärv av Halmstad Camping AB och Stensö Camping i Kalmar

Rapportperiod (januari-mars 2015)

• Nettoomsättningen ökade till 10 426 (9 959) KSEK
  • Rörelseresultatet minskade till -52 (309) KSEK
  • Resultatet efter skatt minskade till -252 (-60) KSEK

Omsättningsökning och ökade förbokningar inför sommarsäsongen

När vi summerar årets första kvartal kan vi konstatera en omsättningsökning och ett bra resultat sett till säsongen. Nettoomsättning uppgick till 10 426 KSEK för perioden, vilket är en förbättring mot föregående år med 5 %. Rörelseresultatet uppgick till -52 KSEK, att jämföras med 309 KSEK för samma period föregående år.

Det första kvartalet är traditionellt ett mycket svagt kvartal inom campingbranschen, där förhållandevis låg omsättning, fasta kostnader samt uppstart av befintliga och tillkommande anläggningar ger utslag i resultatet. Det är därför glädjande att kunna konstatera att vår verksamhet för andra året i rad gör ett starkt första kvartal. I år belastar dessutom ytterligare två anläggningar perioden i jämförelse med föregående år. Den milda vintern i stora delar av landet har delvis bidragit till det goda resultatet.

Samarbetet med Migrationsverket på sex av fjorton anläggningar är fortsatt positivt och beläggningen ser ut att hålla sig på en betryggande nivå tills dess att våra ordinarie sommargäster tar vid under juni.

Den tydliga trenden att andelen förbokningar ökar varje år fortsätter. I slutet av april var drygt en fjärdedel av våra campingplatser och stugor under sommarsäsongen förbokade, vilket är en klar ökning mot föregående år. Värdet på samtliga förbokningar sista mars var 8,5 MKR. Den allmänna trenden förstärks inom ramen för vårt kedjekoncept av en användarvänlig och flerspråkig hemsida för on-line bokning, vår mobil anpassade hemsida, den gemensamma bokningscentralen, samt förstås nöjda gäster.

Under kvartalet har byte av bank och omläggning av lån slutförts vilket bl.a. minskar våra finansiella kostnader.

Nya anläggningar med tillväxtpotential

Under första kvartalet 2015 har Nordic Camping & Resort tagit över driften av Stensö Camping i Kalmar genom ett avtal med kommunen om ett arrende över 35 år. En ny detaljplan med ökade möjligheter till utbyggnad av stugor kommer att tas fram tillsammans med Kalmar kommun. Stensö Camping är ett betydelsefullt tillskott i kedjan för Nordic Camping & Resort som tidigare saknat en anläggning i regionen syd-östra Sverige.

Bolaget avtalade under perioden även om förvärv av Halmstad Camping i Tylösand. Halmstad kommun har nyligen fastslagit en ny detaljplan för området som tillåter en fördubbling av antalet campingtomter samt nybyggnation av totalt 45 stugor. Campingen ägs som en tomträtt.

Branschutveckling som gynnar oss

Branschorganet SCR publicerade sina årliga siffror för besöksstatistiken för året 2014 som pekar på en fortsatt stark utveckling för camping i allmänhet som ökade med cirka 500 000 gästnätter eller 3,5 % gentemot året innan. Allra tydligast är utvecklingen för husbilsturismen som ökat med 45 % sedan 2010. Norska och holländska gäster fortsätter utgöra de mest betydelsefulla grupperna av gäster från utlandet.

Nordic Camping & Resort arbetar aktivt gentemot utländska gäster i samarbete med utländska resebyråer samt med riktade investeringar för husbilar som t.ex. Ställplats Stockholm.

Perioden 1 januari till 31 mars 2015

Bolagets omsättning ökade till 11 826 KSEK (10 612 KSEK). Rörelseresultatet försämrades till -52 KSEK (309 KSEK) och rörelseresultatet efter skatt uppgick till -252 KSEK (-60 KSEK).

Likviditet och kassaflöde

Vid periodens utgång uppgick bolagets likvida medel till 4 214 KSEK. Inkluderat checkkredit uppgår likviditeten till 9 214 KSEK. Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 4 223 KSEK

(2 424 KSEK).

Eget kapital

Nordic Campings egna kapital uppgick till 61 756 KSEK per 31 mars 2015. Eget kapital per aktie uppgick till 7,31 kr/aktie.

Redovisningsprinciper

Nordic Camping & Resort AB (publ) redovisar enligt årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Mer om bolagets redovisningsprinciper återfinns i Årsredovisningen för 2014 sidor 24-26.

Granskning

Denna delårsrapport är ej granskad av bolagets revisor.

Kommande informationstillfällen

Publiceringsdatum för ekonomisk information:

Delårsrapport jan-juni 2015                                           27 augusti

Delårsrapport jan-september 2015            12 november

Bokslutskommuniké jan-december 2015  februari 2016

Stockholm 8 maj 2015

Tom Sibirzeff

Nordic Camping & Resort AB (org.nr 556618-9873)

Artillerigatan 10

www.nordiccamping.se

Nordic Camping & Resort i korthet

Nordic Camping & Resort äger och förvaltar campingplatser och stugbyar idag på 14 orter från Helsingborg i Söder till Östersund i norr. Bolaget bedriver uthyrning av boende med kringaktiviteter med olika inriktningar och målgrupper under säsongerna. Under sommarsäsongen är barnfamiljer den primära målgruppen och denna del står för en mycket stor del av omsättningen.

Vision

Nordic Camping & Resort skall vara det marknadsledande alternativet i Norden för upplevelsebaserat boende.

Affärsidé

Nordic Camping & Resorts affärsidé är att erbjuda en kedja med flera boendealternativ under ett varumärke med ett tydligt affärskoncept där kundens helhetsupplevelse står i centrum.

Bolagets affärskoncept innebär

• Hög standard på anläggningarna avseende boende, hygien och fräschhet

• Alltid gästen i fokus.

• Hög tillgänglighet

• Aktiviteter och lokalt engagemang

• Attraktivt lojalitetsprogram

• Säkerhet och trygghet

• Socialt ansvar och hållbar miljö

Strategi

Bolagets strategi är att förvärva, arrendera och driva boendeanläggningar med utbyggnadspotential och förädla dem i linje med bolagets affärside. Förvärv av större boendeanläggningar skall primärt ske i närheten av större städer eller större orter med möjlighet till kringaktiviteter och året-runt boende.

Enligt bolagets kvalitetsstrategi skall anläggningarna hålla åtminstone 3-stjärning klass enligt SCR:s, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisations klassificering. Anläggningarna skall också, om så inte redan är fallet, vara medlemmar av SCR.

Målsättning

Nordic Camping & Resorts målsättning är att fortsätta växa under lönsamhet och förstärka sin position som marknadsledande inom camping- och stugboende. Koncernens expansion skall i huvudsak genomföras genom förvärv eller arrende av medelstora eller större anläggningar med utvecklingspotential. Målet på befintliga anläggningar är att den operativa tillväxten skall uppgå till 7-10 % årligen. Förvärv skall ske av 1-3 anläggningar per år. Nordic Camping & Resort utvärderar kontinuerligt befintliga anläggningar, för att säkerställa att de uppfyller de krav på lönsamhet som bolaget ställer på respektive anläggning.

Taggar: