Delårsrapport januari – september 2016

• Nettoomsättningen ökade till 91 959 (73 761) KSEK
  • Rörelseresultatet var 23 591 (17 724) KSEK
  • Resultatet efter skatt ökade till 18 245 (13 454) KSEK

Fortsatt god tillväxt och lönsamhet i tredje kvartalet

Nordic Camping & Resorts nettoomsättning under det viktiga tredje kvartalet ökade till 53 MSEK (43 MSEK) vilket motsvarar en ökning om 24 % mot föregående år. Ökningen var fördelad över samtliga boendeformer och en stark avslutning av säsongen bidrog till tillväxten. Andelen utländska gäster har ökat där den svaga kronan kan ha varit en bidragande orsak. Nordic Camping & Resorts organiska tillväxt på jämförbara anläggningar uppgick till drygt 9 %, vilket är högre än branschens genomsnitt.

Rörelseresultatet för tredje kvartalet ökade med 2,6 MSEK till 19,7 MSEK. Tredje kvartalets ackumulerade rörelseresultat ökade med 5,9 MSEK till hela 23,6 MSEK, vilket ger goda förutsättningar för ett tillfredställande helårsresultat trots minskad migration i fjärde kvartalet. Likviditeten är fortsatt stark och möjliggör ytterligare tillväxt inom ramen för befintliga anläggningar samt genom förvärv.

Nordic Camping & Resort tog under andra kvartalet över driften av Hagöns Camping i Halmstad och anläggningen har utvecklats väl som en del av Nordic Camping & Resort, och vi ser en god framtida potential. Under årets sista kvartal övertas Hagöns Camping slutgiltigt, förutsatt att vissa av Nordic Camping och Resorts uppsatta kriterier uppfyllts.

Nordic Camping & Resort kommer att fortsätta göra betydande investeringar i samtliga anläggningar för att öka boendekapaciteten och höja standarden ytterligare. Detta ligger i linje med bolagets strategi att fortsätta växa organiskt som komplement till förvärv samt stärka varumärket Nordic Camping & Resort.

Händelser efter rapportperioden

Nordic Camping & Resort har efter rapportperiodens slut fått bygglov beviljat för 12 stugor på City Camp Stockholm. Detta är ett bra komplement av boendeform på anläggningen och ligger i linje med bolagets målsättning att utveckla anläggningar i stadsnära lägen med goda förutsättningar för året runt boende.

Bolaget har tecknat avtal med Helsingborgs stad om helårsboende i ett 20-tal villavagnar på Stenbrogården som därmed konverteras till långtidsboende under en tid om minst 4 år vilket motsvarar en helårsomsättning på ca 5 mkr. Boendet beräknas ge intäkter från 1 mars 2017. Detta avtal tillsammans med andra större avtal med t ex kommuner och byggbolag kommer uppgå till mellan 8–10 mkr de kommande 12 månaderna. Under fjärde kvartalet är beläggningen från Migrationsverket fortsatt osäker och sannolikt betydligt lägre än föregående år. Ovanstående avtal kompenserar till viss del detta beläggningsbortfall redan i fjärde kvartalet.

Nordic Camping & Resort har efter rapportperiodens utgång erhållit förhandsbesked om utbyggnader på ett flertal anläggningar, vilket kommer ge möjlighet till betydande ökning av stugbeståndet. På Stensö Camping i Kalmar finns bl a förslag från Kalmar kommun om ändrad detaljplan med möjlighet till 75 nya stugor.

Perioden 1 juli till 30 september 2016

Bolagets omsättning ökade till 52 928 KSEK från 42 845 KSEK föregående år. Rörelseresultatet förbättrades till 19 708 KSEK (17 078 KSEK) och resultatet efter skatt till 14 543 KSEK (13 188 KSEK).

Investeringar och förvärv

Investeringar har gjorts i befintliga campinganläggningar på sammanlagt 1 255 KSEK

(4 516 KSEK) under perioden.

Likviditet, kassaflöde och nettoskuld

Vid periodens utgång uppgick bolagets likvida medel till 31 323 KSEK. Inkluderat checkkredit uppgår likviditeten till 36 323 KSEK. Bolagets kassaflöde från den löpande verksamheten var 2 889 KSEK (2 875 KSEK). Bolagets nettoskuld uppgår till 9 521 KSEK.

Eget kapital

Nordic Campings egna kapital uppgick till 115 181 KSEK per 30 september 2016. Eget kapital per aktie uppgick till 12,15 kr/aktie.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Mer om bolagets redovisningsprinciper återfinns i årsredovisningen för 2015 på sidor 24-26.

Granskning

Denna delårsrapport är ej granskad av bolagets revisor.

Informationen i denna halvårsrapport är sådan som Nordic Camping & Resort skall offentliggöra enligt Marknadsmissbruksförordningen 204/596/EU. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 november 2016.

Kommande informationstillfällen

Publiceringsdatum för ekonomisk information:

Bokslutskommuniké jan-december 2016                       24 februari 2016

Stockholm 10 november 2016

Tom Sibirzeff

Nordic Camping & Resort AB (org.nr 556618-9873)

Artillerigatan 10

Telefon: 0771 – 10 12 00