Försäljning av aktier i Thule Group

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER SPRIDNING, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, AUSTRALIEN, KANADA ELLER JAPAN ELLER ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDAN DISTRIBUTION ELLER PUBLICERING SKULLE VARA OLAGLIG.

Pressmeddelande, 10 juni 2015

Nordic Capital Fund VI 1) och Nordic Capital Fund VII 2) (tillsammans ”Nordic Capital” eller ”Aktieägaren”) har sålt 20 000 000 aktier i Thule Group AB (publ) (”Thule Group” eller ”Bolaget”), vilket motsvarar 20,0 procent av det totala antalet aktier i Thule Group i en så kallad accelererad bookbuilding-process till ett pris av 98 kronor per aktie (”Placeringen”). Intresset från investerare var mycket stort och för att tillgodose efterfrågan utökades den initiala storleken på transaktionen från cirka 15 miljoner aktier till 20 miljoner aktier.

Placeringen kommer att bidra till en ökad likviditet i Thule Group-aktien samt ett ökat antal aktier i allmän ägo. Efter Placeringen äger Nordic Capital 44 282 225 aktier, vilket motsvarar 44,3 procent av det totala antalet aktier i Bolaget.

Nordic Capital kvarstår som Thule Groups största aktieägare och kommer även fortsättningsvis att vara representerade i Thule Groups styrelse samt aktivt verka för Bolagets långsiktiga strategi.

Aktieägaren har förbundit sig till en lock-up på 90 dagar av det återstående ägandet i Thule Group, vilket är i linje med marknadspraxis.

Goldman Sachs International och Nordea agerade Joint Bookrunners i samband med Placeringen.

Kontaktinformation:

Katarina Janerud, Communication Manager
NC Advisory AB, rådgivare till Nordic Capitals fonder

1) Nordic Capital VI Limited som general partner i Nordic Capital VI Alpha, L.P. och Nordic Capital VI Beta, L.P., tillsammans med närstående investeringsbolag.

2) Nordic Capital VII Limited som general partner i Nordic Capital VII Alpha, L.P. och Nordic Capital VII Beta, L.P., tillsammans med närstående investeringsbolag.